2026-03-05, 21:01
Medlem
Flashshits avatar
En sosse som i vanlig ordning ser om sitt numera egna hus! 🤣
Citera
2026-03-05, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaik
Allt handlar om att sonen (ende arvinge?) inte svarade på brevet om försäljningen från mammans gode man. Hade man haft regeln att inte sälja förrän närmast anhörig svarat hade detta kunnat undvikas.

F ö anser jag att det finns alltför många hus som bara står tomma till ingen nytta. Jag skulle ha blivit glad att nån visat intresse för huset och velat rusta upp det. Sonen verkar inte ha egen familj heller eller förmåga och ekonomi att ta hand om huset efter stroken.

Istället för att glädjas över ett trevligt sommarställe för familjen får nu f d kommunalrådet ta emot hot och hat. Och det säger en hel del om småaktigheten och skvallret i ett litet samhälle som Åsele…
Vad jag vet så blev grann tomten såld för det dubbla plus att tomten i fråga här är en strand tomt så jag gissar att den är värd lite mer. Gode mannen visste att sonen låg på sjukhuset men tyckte att det är väl självklart att dom skickade brevet till honom när han låg i koma. Men som du säger så har säkert ingen möjlighet att ta hand om gården el ekonomiska möjligheter. Jag tycker dock att sköta det där internt ingen annons el något plus att inte vänta för att se om sonen kanske blir bättre utan skicka brev när han ligger i koma och har inte en chans i havet att svara. Det tycker jag är riktigt vidrigt sätt att sköta det på.
Citera
2026-03-05, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebronx
Du menar att dessa inblandade visste Att det var jäv de höll på med,och att de visste att Andreas From skulle få det hett om öronen och därför lät de affären gå igenom?
nej de trodde inte någon skulle komma på det...
men vist var det jäv. Problemet med sverige ät att man själv måste anmäla jäv, och ingen sosse gör det för att hjälpa en polare.
Citera
2026-03-05, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Jaha, men vad tar en mäklare då för att hantera ett objekt på den prisnivån. Det är ungefär vad en redskapsbod kostar i Stockholm. Hen kan väl inte ta 15-20 % av köpeskillingen i arvode?

Jo, så mycket kan en mäklare visst ta. Vi snackar om ett ödehus i Åsele som det skulle ta (minst!) flera månader att få sålt via Hemnet. Sånt kostar pengar.
Citera
2026-03-05, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Men kanske till sängen?

Jag tycker det är lite obehagligt att en av anledningarna till att han avgår är för att "rädda partiet" vilket är talande för att inget annat än makten är viktigare för S.
Kritiken här i tråden och på andra ställen är befogad men att han privat får mottaga hot och hat är helt fel.

Det är väl tvärtom? Hade han inte avgått hade han ansetts vara maktfullkomlig. Han har tidigare fått ta emot hat och hot från missnöjda åselebor så det här kanske var tillfället han fick att lämna skiten. Enligt vad som skrivits så är han egentligen en mjölkbonde. Kommer nog inte att bli lätt att hitta en ersättare till from. Att sitta i kommunstyrelsen i Åsele är inget glidaruppdrag precis...
Citera
2026-03-05, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Men "några hektar skog" är ju värt pengar.

I så fall är det lite märkligt att varken gumman själv eller sonen sålde skogen långt tidigare. Pengar har man ju mer nytta av innan man drabbats av en stroke...
Citera
2026-03-05, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Gissar du vilt när du skriver eller vilseleder du?
Du behöver inte välja Maxpaketet i detta fall.
Man kan välja Booli.

Vem citar du? Det framgår inte eftersom du inte länkar till källan. Är det en förbannad jävla textrobot? Vad är det för jävla miffon som skriver i tråden och inte vet om att det kostar pengar att sälja hus?

Jag skrev fel och menade Överförmyndarnämnden för södra Lappland (inte Norrland).
Citera
2026-03-05, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski
Bostadsmarknaden i Norrlands inland är inte den samma som i Stockholms innerstad.

Precis. Det tar längre tid att få objekt sålda i Norrland därför blir mäklararvodet som andel av slutpriset högre.
Citera
2026-03-06, 07:56
Medlem
Arctic Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Precis. Det tar längre tid att få objekt sålda i Norrland därför blir mäklararvodet som andel av slutpriset högre.

Man behöver inte mäklare för att sälja en stuga. Gode man klarade tydligen att sälja utan mäklare. Hur svårt är det lägga ut på marketplace eller blocket, inte bästa annonsplatser. Men då skulle dom ha ryggen fri.
Citera
2026-03-06, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Man
Man behöver inte mäklare för att sälja en stuga. Gode man klarade tydligen att sälja utan mäklare. Hur svårt är det lägga ut på marketplace eller blocket, inte bästa annonsplatser. Men då skulle dom ha ryggen fri.

Ryggen fri?

En sossepamp som har lurat till sig en fastighet av en dement gammal kvinna och passade på när kvinnans son låg nersövt på sjukhus.

Den bedragaren har sannerligen inte ryggen fri.
Citera
2026-03-06, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Man

Det är inte svårt, och det handlar inte om att ha ”ryggen fri”. Det handlar om att dessa personer genuint inte tycker att de gjort något fel.
Citera
2026-03-06, 09:34
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
I så fall är det lite märkligt att varken gumman själv eller sonen sålde skogen långt tidigare. Pengar har man ju mer nytta av innan man drabbats av en stroke...
Hur kan det vara märkligt? Om det är fråga om en släktgård kanske man vill ha fastigheten kvar? Om du med ”sälja skogen” menar att avverka och sälja timret, så kanske skogen inte var avverkningsmogen. Det luktar illa när gode män säljer fastigheter utan att kolla med de anhöriga först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in