2026-03-05, 07:54
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Har jag förstått det rätt en person köper en fastighet genom en god man?

Då borde det hela vara klart tänker jag? Den gode mannen är ju där för att säkerställa att allt går korrekt till när någon inte längre klarar av det.

Att det finns moraliska frågetecken borde sedan snarare vara sekundärt, då dessa troligen skulle skada det legala systemet om det togs omhand om. Det skulle vara svårt att vara god man om du fick ansvar för någons ekonomi men ändå inte kunde fatta beslut?

Eller att få vettiga politiker om vi satte ramar att alla inom politiken fick speciella ramar att förhålla sig till?

Detta skriver jag ändå som någon som inte röstat på S eller vänstern, och anser de vara problematiska i mycket.

Att sonen velat ha huset betyder ju inte att den gode mannen inte borde sälja då huset troligtvis kostat allt för mycket att drifta.
Citera
2026-03-05, 08:06
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Hahaha. För den summan får du inte mäklaren ur sängen ens.

Jaha, men vad tar en mäklare då för att hantera ett objekt på den prisnivån. Det är ungefär vad en redskapsbod kostar i Stockholm. Hen kan väl inte ta 15-20 % av köpeskillingen i arvode?
Citera
2026-03-05, 08:07
Medlem
Blir det ofta budgivning i Åsele?
Citera
2026-03-05, 08:57
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Hahaha. För den summan får du inte mäklaren ur sängen ens.

Men kanske till sängen?

Jag tycker det är lite obehagligt att en av anledningarna till att han avgår är för att "rädda partiet" vilket är talande för att inget annat än makten är viktigare för S.
Kritiken här i tråden och på andra ställen är befogad men att han privat får mottaga hot och hat är helt fel.
Citera
2026-03-05, 09:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Blir det ofta budgivning i Åsele?
Jodå!!!!!! Det går att köpa ett hus där för under 500 000 kr till skillnad från Lidingö som vill ha 20 miljoner!!!!
Citera
2026-03-05, 09:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Men kanske till sängen?

Jag tycker det är lite obehagligt att en av anledningarna till att han avgår är för att "rädda partiet" vilket är talande för att inget annat än makten är viktigare för S.
Kritiken här i tråden och på andra ställen är befogad men att han privat får mottaga hot och hat är helt fel.

Han skulle gett fan att köpa huset från första början. En M eller KD hade haft mer vett i pannbenet att avvakta.
Citera
2026-03-05, 09:50
Medlem
Allt handlar om att sonen (ende arvinge?) inte svarade på brevet om försäljningen från mammans gode man. Hade man haft regeln att inte sälja förrän närmast anhörig svarat hade detta kunnat undvikas.

F ö anser jag att det finns alltför många hus som bara står tomma till ingen nytta. Jag skulle ha blivit glad att nån visat intresse för huset och velat rusta upp det. Sonen verkar inte ha egen familj heller eller förmåga och ekonomi att ta hand om huset efter stroken.

Istället för att glädjas över ett trevligt sommarställe för familjen får nu f d kommunalrådet ta emot hot och hat. Och det säger en hel del om småaktigheten och skvallret i ett litet samhälle som Åsele…
Citera
2026-03-05, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaik
Allt handlar om att sonen (ende arvinge?) inte svarade på brevet om försäljningen från mammans gode man. Hade man haft regeln att inte sälja förrän närmast anhörig svarat hade detta kunnat undvikas.

F ö anser jag att det finns alltför många hus som bara står tomma till ingen nytta. Jag skulle ha blivit glad att nån visat intresse för huset och velat rusta upp det. Sonen verkar inte ha egen familj heller eller förmåga och ekonomi att ta hand om huset efter stroken.

Istället för att glädjas över ett trevligt sommarställe för familjen får nu f d kommunalrådet ta emot hot och hat. Och det säger en hel del om småaktigheten och skvallret i ett litet samhälle som Åsele…

Visst, men man kan inte ha olika regler i Danderyd och Åsele.
Citera
2026-03-05, 10:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Har jag förstått det rätt en person köper en fastighet genom en god man?

Då borde det hela vara klart tänker jag? Den gode mannen är ju där för att säkerställa att allt går korrekt till när någon inte längre klarar av det.

Att det finns moraliska frågetecken borde sedan snarare vara sekundärt, då dessa troligen skulle skada det legala systemet om det togs omhand om. Det skulle vara svårt att vara god man om du fick ansvar för någons ekonomi men ändå inte kunde fatta beslut?

Eller att få vettiga politiker om vi satte ramar att alla inom politiken fick speciella ramar att förhålla sig till?

Detta skriver jag ändå som någon som inte röstat på S eller vänstern, och anser de vara problematiska i mycket.

Att sonen velat ha huset betyder ju inte att den gode mannen inte borde sälja då huset troligtvis kostat allt för mycket att drifta.

Du tycker inte att det luktar jäv att 5 av 6 inblandade är sossar och en centerpartist som alla känner varandra?

Det är ju otroligt märkligt att dessa 2 satt i kommunalrådet tillsammans och hon har sett köpebrevet men ändå ringde namnet inga klockor? Hur många Andreas From kan det tänkas finnas i Åsele?

Jag vet ärligt talat inte ens vad som är värst, det uppenbara jäv som har uppstått, dessa otroligt dåliga lögner eller om stackaren faktiskt har så dålig koll att hon kan granska ett dokument och ändå missa att hennes partikamrat är köpare? Vet inte om man ska sitta som politiker om man har så fruktansvärt dålig koll

Citat:
Gunnel Jonsson (S) har varit kommunalråd i Åsele tillsammans med Andreas From och är en av ledamöterna som röstade igenom försäljningen. Hon säger att hon inte gjort något fel och beskriver det som att det blivit en häxjakt på Andreas From, som hon inte heller tycker gjort något fel. Däremot minns hon inte riktigt hur ärendet gick till eftersom det röstades igenom i nämnden i augusti i fjol.

Eftersom du tillhör samma parti som köparen och också varit kommunalråd tillsammans med honom …

– Hur ska jag veta vad han håller på med då jag läser en fastighetsbeteckning? Vi gav godkännande till en försäljning, inte till vem köparen är. Det är en försäljning. Förstår du, det är två skilda saker.
Citera
2026-03-05, 10:14
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebronx
Du tycker inte att det luktar jäv att 5 av 6 inblandade är sossar och en centerpartist som alla känner varandra?

Det är ju otroligt märkligt att dessa 2 satt i kommunalrådet tillsammans och hon har sett köpebrevet men ändå ringde namnet inga klockor? Hur många Andreas From kan det tänkas finnas i Åsele?

Jag vet ärligt talat inte ens vad som är värst, det uppenbara jäv som har uppstått, dessa otroligt dåliga lögner eller om stackaren faktiskt har så dålig koll att hon kan granska ett dokument och ändå missa att hennes partikamrat är köpare? Vet inte om man ska sitta som politiker om man har så fruktansvärt dålig koll

Givetvis sade de inget, eftersom de ville bli av med honom. Tystnad betyder inte per automatik maskopi. Det är oftast såhär det politiska spelet - även inom samma parti/allians - fungerar. Vill man bli av med någon, hjälper man till så lite som möjligt om denne har klantat till det.

/AI
Citera
2026-03-05, 10:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Givetvis sade de inget, eftersom de ville bli av med honom. Tystnad betyder inte per automatik maskopi. Det är oftast såhär det politiska spelet - även inom samma parti/allians - fungerar. Vill man bli av med någon, hjälper man till så lite som möjligt om denne har klantat till det.

/AI

Du menar att dessa inblandade visste Att det var jäv de höll på med,och att de visste att Andreas From skulle få det hett om öronen och därför lät de affären gå igenom?
Citera
2026-03-05, 12:44
Medlem
Men huset behåller han ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här