Citat:
Ursprungligen postat av
Gulsmurf2
Har jag förstått det rätt en person köper en fastighet genom en god man?
Då borde det hela vara klart tänker jag? Den gode mannen är ju där för att säkerställa att allt går korrekt till när någon inte längre klarar av det.
Att det finns moraliska frågetecken borde sedan snarare vara sekundärt, då dessa troligen skulle skada det legala systemet om det togs omhand om. Det skulle vara svårt att vara god man om du fick ansvar för någons ekonomi men ändå inte kunde fatta beslut?
Eller att få vettiga politiker om vi satte ramar att alla inom politiken fick speciella ramar att förhålla sig till?
Detta skriver jag ändå som någon som inte röstat på S eller vänstern, och anser de vara problematiska i mycket.
Att sonen velat ha huset betyder ju inte att den gode mannen inte borde sälja då huset troligtvis kostat allt för mycket att drifta.
Du tycker inte att det luktar jäv att 5 av 6 inblandade är sossar och en centerpartist som alla känner varandra?
Det är ju otroligt märkligt att dessa 2 satt i kommunalrådet tillsammans och hon har sett köpebrevet men ändå ringde namnet inga klockor? Hur många Andreas From kan det tänkas finnas i Åsele?
Jag vet ärligt talat inte ens vad som är värst, det uppenbara jäv som har uppstått, dessa
otroligt dåliga lögner eller om stackaren faktiskt har så dålig koll att hon kan granska ett dokument och ändå missa att hennes partikamrat är köpare? Vet inte om man ska sitta som politiker om man har så fruktansvärt dålig koll
Citat:
Gunnel Jonsson (S) har varit kommunalråd i Åsele tillsammans med Andreas From och är en av ledamöterna som röstade igenom försäljningen. Hon säger att hon inte gjort något fel och beskriver det som att det blivit en häxjakt på Andreas From, som hon inte heller tycker gjort något fel. Däremot minns hon inte riktigt hur ärendet gick till eftersom det röstades igenom i nämnden i augusti i fjol.
Eftersom du tillhör samma parti som köparen och också varit kommunalråd tillsammans med honom …
– Hur ska jag veta vad han håller på med då jag läser en fastighetsbeteckning? Vi gav godkännande till en försäljning, inte till vem köparen är. Det är en försäljning. Förstår du, det är två skilda saker.