2026-03-02, 23:21
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Vad jag förstått finns det två hårdrocksfestivaler som är återkommande i en stad som Umeå. En mindre med inriktning mot extrem metal utan krusiduller (Outbreak Fest) som får kämpa på ekonomiskt. Den andra är större och där verkar det finnas lite ekonomiska muskler att spänna. Det är alltså House Of Metal som jag tänker på som är en tvådagars inomhusfestival som genomfördes första gången i februari 2007.

Det hann bara gå någon vecka efter att festivalen slutade förra året som man började utannonsera akter inför 2026.

Hittills är dessa bokade:

ANCESTOR OF KAOS
THE CROWN
ERADIKATED
FIRESPAWN
THRON
WORMWOOD

Fler band tillkommer. Förra året var det 18 st.

Portarna öppnas 6 nov klockan 17:00 och lokalen är Folkets Hus precis som förut. Tror det kan bli bra när allt är utannonserat men inga hyper-intressanta akter för mig ännu. Det är flera olika scener och arrangören vill meddela att det finns en maxbegränsning när det gäller publikkapacitet.

Här på Flashback har denna festival varit på tapeten tidigare - vi har hela 15 tidigare trådar. Varför skulle vi inte kunna bjuda på länkar till dessa trådar tänker jag?

House Of Metal 2009
House Of Metal 2010
House Of Metal 2010 (igen)
House Of Metal 2011
House Of Metal 2012
House Of Metal 2013
House Of Metal 2013 (igen)
House Of Metal 2015
House Of Metal 2016
House Of Metal 2017
House Of Metal 2018
House Of Metal 2019
House Of Metal 2023
House Of Metal 2024
House Of Metal 2025

Kände att jag hade en moralisk skyldighet att döpa om vissa av trådnamnen.

Tror ni det blir succé? Man kan se på Wikipedia vilka artister som var bokade tidigare år (vissa år saknas dock).
Citera
2026-03-03, 14:40
Medlem
Jag va där 2010 när Lamb of God lirade, helt vansinnigt bra va det! Tror dock att HoM gänget kommer få jäkligt svårt att toppa den bokningen, men hoppas dom motbevisar mig nångång.
Citera
2026-03-03, 18:50
Medlem
BasilTheBat-Lords avatar
Hoppas det kommer lite fetare band framöver. Kanske bara jag som är skinkig men inga överlägset BRA band på listan ännu enligt mig.
Citera
2026-03-06, 21:24
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Ett nytt band är bekräftat och nu blev det snart album-aktuella Vomitory. Nu vet inte jag det totala antalet band som kommer bokas men utifrån föregående året kanske det saknas ca 10 st. just nu.
Citera
2026-04-06, 22:40
Medlem
BSKGMs avatar
Första headline klar: Hypocrisy!

Vomitory, Firespawn och Hypocrisy; det börjar se riktigt bra ut! Det blir nog en tripp till Norrland i vinter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in