Vad jag förstått finns det två hårdrocksfestivaler som är återkommande i en stad som Umeå. En mindre med inriktning mot extrem metal utan krusiduller (Outbreak Fest) som får kämpa på ekonomiskt. Den andra är större och där verkar det finnas lite ekonomiska muskler att spänna. Det är alltså House Of Metal som jag tänker på som är en tvådagars inomhusfestival som genomfördes första gången i februari 2007.
Det hann bara gå någon vecka efter att festivalen slutade förra året som man började utannonsera akter inför 2026.
Hittills är dessa bokade:
• ANCESTOR OF KAOS
• THE CROWN
• ERADIKATED
• FIRESPAWN
• THRON
• WORMWOOD
Fler band tillkommer. Förra året var det 18 st.
Portarna öppnas 6 nov klockan 17:00 och lokalen är Folkets Hus precis som förut. Tror det kan bli bra när allt är utannonserat men inga hyper-intressanta akter för mig ännu. Det är flera olika scener och arrangören vill meddela att det finns en maxbegränsning när det gäller publikkapacitet.
Här på Flashback har denna festival varit på tapeten tidigare - vi har hela 15 tidigare trådar. Varför skulle vi inte kunna bjuda på länkar till dessa trådar tänker jag?
• House Of Metal 2009
• House Of Metal 2010
• House Of Metal 2010 (igen)
• House Of Metal 2011
• House Of Metal 2012
• House Of Metal 2013
• House Of Metal 2013 (igen)
• House Of Metal 2015
• House Of Metal 2016
• House Of Metal 2017
• House Of Metal 2018
• House Of Metal 2019
• House Of Metal 2023
• House Of Metal 2024
• House Of Metal 2025
Kände att jag hade en moralisk skyldighet att döpa om vissa av trådnamnen.
Tror ni det blir succé? Man kan se på Wikipedia vilka artister som var bokade tidigare år (vissa år saknas dock).
Det hann bara gå någon vecka efter att festivalen slutade förra året som man började utannonsera akter inför 2026.
Hittills är dessa bokade:
• ANCESTOR OF KAOS
• THE CROWN
• ERADIKATED
• FIRESPAWN
• THRON
• WORMWOOD
Fler band tillkommer. Förra året var det 18 st.
Portarna öppnas 6 nov klockan 17:00 och lokalen är Folkets Hus precis som förut. Tror det kan bli bra när allt är utannonserat men inga hyper-intressanta akter för mig ännu. Det är flera olika scener och arrangören vill meddela att det finns en maxbegränsning när det gäller publikkapacitet.
Här på Flashback har denna festival varit på tapeten tidigare - vi har hela 15 tidigare trådar. Varför skulle vi inte kunna bjuda på länkar till dessa trådar tänker jag?
• House Of Metal 2009
• House Of Metal 2010
• House Of Metal 2010 (igen)
• House Of Metal 2011
• House Of Metal 2012
• House Of Metal 2013
• House Of Metal 2013 (igen)
• House Of Metal 2015
• House Of Metal 2016
• House Of Metal 2017
• House Of Metal 2018
• House Of Metal 2019
• House Of Metal 2023
• House Of Metal 2024
• House Of Metal 2025
Kände att jag hade en moralisk skyldighet att döpa om vissa av trådnamnen.
Tror ni det blir succé? Man kan se på Wikipedia vilka artister som var bokade tidigare år (vissa år saknas dock).