2026-03-02, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Ja samt narcisster å tål ingen som helst kritik.
Det med.
Citera
2026-03-03, 01:55
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Gör det bättre själv då.
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Ja samt narcisster å tål ingen som helst kritik.

Jag misstänker att problematiken kring socialsekreterare är samma som för andra förvaltningar i Sverige idag. Det odlas en kultur av myndighetsaktivism som inte regleras av ett tjänstemannaansvar. Socialsekreterare är människor som alla andra som förhåller sig till en verklighet som har politiska och ideologiska intressen.

Lättast att se det är ju kring debatten kring hur pappor behandlas i vårdnadstvister, där feministisks teorier får full utslag och drabbar i slutändan barnen.
Citera
2026-03-03, 03:19
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
De är psykopater.

Inte alla såklart, men det är garanterat vanligare än i de flesta yrkena.
Citera
2026-03-03, 04:02
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag vet inte ens var jag ska börja.

Det är officiellt nämnder och domstolar som fattar besluten, men dessa går så gott som alltid enbart på det som socialsekreterarna (det brukar alltid vara två stycken som tillsammans utreder en familj) rekommenderar, och det som socialsekreterarna skriver i sin utredning, kopieras bara in i domen som domskäl. Domstolen gör ju inga egna utredningar, och även om familjen får ha ett ombud med så brukar det inte hjälpa. Domstolen går helt enkelt på det som socialsekreterarna påstår, utan att kontrollera något. Domarna pratar t.ex. inte ens med de aktuella barnen, vars hela framtida liv de ska avgöra. De träffar dem aldrig ens.

...så socialsekretarna kan fritt vrida och vända på fakta, lägga in sina egna tolkningar ("mamman sa si och då menade hon så"), inkludera vissa fakta (som komprometterar föräldrarna) men utesluta andra (som skulle visa något positivt om föräldrarna).

De använder sig även av externa personalkategorier, som t.ex. socialpedagoger, behandlingsassistenter och psykologer. Dessa får observera och utreda familjerna, hemma eller på ett utredningshem. MEN - de har redan i förväg fått veta vad socialsekreterarna vill att de ska komma fram till (om de ska få några fler uppdrag), så deras arbete är att hitta, tycka sig se, eller provocera fram beteenden hos föräldrarna, som ska styrka det beslut som socialsekreterarna redan har bestämt sig för. "Pappan var mycket tystlåten och ville inte umgås med de andra boende på utredningshemmet, det styrker att han har autism. Studier visar att föräldrar med autism skadar sina barn...".

Även annat, som exempelvis tidsramarna som dom har att följa, det skiter dom högaktningsfullt i.
Påpekar du då att dom faktiskt saknar lagstöd, så kan du direkt bli klassad som ”icke samarbetsvillig”, du skapar alltså förutsättningen för att dom skall kunna agera, fastän du har den lagliga rätten.

Dom har farligt mycket makt.
Citera
2026-03-03, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelle86s
Efter att ha läst om de senaste domarna där folk bränner ner radhus (nu var det ju bilen först men det spred sig lite) och hotar tjänstemän började jag fundera över en grej. Socialsekreterare sitter på en makt som nästan kräver att man är helt utan självbevarelsedrift för att våga utöva den.

De kliver rakt in i trasiga familjer, hämtar barn med poliseskort, klipper all kontakt med föräldrarna och går sedan hem till sin egen villa som om inget har hänt. De agerar som riktiga lone wolfs eller någon sorts Liam Neeson som bara plöjer fram och vägrar backa. Personligen hade jag aldrig vågat fatta den typen av beslut om jag inte var helt ensam i världen och saknade allt vad egen familj heter. De tar beslut som raserar folks liv och skapar fiender som uppenbarligen är beredda att ta till ren terrorism som hämnd. Hämnden kan ju lika gärna komma efter 20-30 år också...

Hur tänker man när man tar ett sådant jobb? Tror de att kommunens tjänstekort fungerar som en skottsäker väst? Det känns som att man måste ha en enorm hybris eller totalt sakna konsekvenstänk när man medvetet sätter en gigantisk måltavla på sin egen rygg på det här sättet.

Är det mod, naivitet eller ren maktgalenskap som driver dem till att ta så enorma risker?

De är visserligen ofta vänster och kommunister, och vänstermänniskor är mer benägna att vara martyrer för det de inbillar sig är en god sak. Men jag har väldigt svårt att se att deras egna barn och äkta hälft verkligen skulle vilja att de gör det de ibland gör om de visste vad som faktiskt pågår bakom kulisserna.

Är det ideologisk blindhet eller bara ren maktfullkomlighet? Eller samlas alla 'har otur när vi tänker' - personligheter på socialtjänsten ?

Krävs en viss typ för dessa yrken och de dras dit enbart pga maktutövandet så man kan lugnt dra en slutsats att merparten är psykopater. Dessvärre mentaltestas ej socialsekreterare som tex poliser.
Citera
2026-03-03, 06:09
Medlem
Citat:
Efter att ha läst om de senaste domarna där folk bränner ner radhus (nu var det ju bilen först men det spred sig lite) och hotar tjänstemän började jag fundera över en grej. Socialsekreterare sitter på en makt som nästan kräver att man är helt utan självbevarelsedrift för att våga utöva den.

De kliver rakt in i trasiga familjer, hämtar barn med poliseskort, klipper all kontakt med föräldrarna och går sedan hem till sin egen villa som om inget har hänt. De agerar som riktiga lone wolfs eller någon sorts Liam Neeson som bara plöjer fram och vägrar backa. Personligen hade jag aldrig vågat fatta den typen av beslut om jag inte var helt ensam i världen och saknade allt vad egen familj heter. De tar beslut som raserar folks liv och skapar fiender som uppenbarligen är beredda att ta till ren terrorism som hämnd. Hämnden kan ju lika gärna komma efter 20-30 år också...

Hur tänker man när man tar ett sådant jobb? Tror de att kommunens tjänstekort fungerar som en skottsäker väst? Det känns som att man måste ha en enorm hybris eller totalt sakna konsekvenstänk när man medvetet sätter en gigantisk måltavla på sin egen rygg på det här sättet.

Är det mod, naivitet eller ren maktgalenskap som driver dem till att ta så enorma risker?

De är visserligen ofta vänster och kommunister, och vänstermänniskor är mer benägna att vara martyrer för det de inbillar sig är en god sak. Men jag har väldigt svårt att se att deras egna barn och äkta hälft verkligen skulle vilja att de gör det de ibland gör om de visste vad som faktiskt pågår bakom kulisserna.

Är det ideologisk blindhet eller bara ren maktfullkomlighet? Eller samlas alla 'har otur när vi tänker' - personligheter på socialtjänsten ?

Det fetmarkerade stämmer. Men sen är det också i stor utsträckning socionomprogrammets fel, för där går det likadana människor omkring och undervisar rena fantasier till eleverna istället för att ge dem faktiskt yrkeskunskap. 37-åriga sociologidoktoranden Lisa undervisar hellre om det västerländska patriarkatet, strukturell "orättvisa" och rasism till 21-åriga medelklass-Amanda, istället för att lära Amanda att hon t.ex kommer att behöva arbeta med familjer vars syn på barnuppfostran totalt skiljer sig från Amandas egen uppväxt, t.ex att barnaga är norm i vissa kulturer. Då skulle Amanda hoppa av studierna och Lisa stå där utan elever - och sedermera utan jobb.
Citera
2026-03-03, 11:20
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Jag misstänker att problematiken kring socialsekreterare är samma som för andra förvaltningar i Sverige idag. Det odlas en kultur av myndighetsaktivism som inte regleras av ett tjänstemannaansvar. Socialsekreterare är människor som alla andra som förhåller sig till en verklighet som har politiska och ideologiska intressen.

Lättast att se det är ju kring debatten kring hur pappor behandlas i vårdnadstvister, där feministisks teorier får full utslag och drabbar i slutändan barnen.
Ja dom är människor, det har du rätt i, svaga sådana som inte vågar stå upp för den enskilde lilla människan när/om den blir utsatt för deras personliga vendettor när dom inte tål kritik när dom själva har brustit.

Sekt beteende, tystnadskulturen, hålla varandra bakom ryggarna i denna skyddade verkstad.
Senast redigerad av MissAjDiHiDi 2026-03-03 kl. 11:23.
Citera
2026-03-03, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Inte alla såklart, men det är garanterat vanligare än i de flesta yrkena.
Nä. men tillräckligt många.
Citera
2026-03-03, 19:33
Medlem
Pellerinen-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
De är psykopater.

Ja de som bränner ner sina hus är psykopater och ska fan inte ha hand om sina barn! Håller med dig på det.
Citera
2026-03-03, 19:58
Medlem
goseigens avatar
Citat:

En stor majoritet människor där är bra, och de tänker inte alls att de skulle vara måltavlor. Ändå finns det "regler" för personliga möten, som att handläggaren skall sitta närmast dörren. Du vet, myndighetspersonal råkar tyvärr ut för galningar, och det är väl därför det finns väktare på plats.

Vad pågår bakom kulisserna? Självklart kommer de att agera om de har stöd för något, men de gör inte det för att jävlas.

Och de tänker förstås oftast att de skall hjälpa folk.

Folk som har otur när de tänker kan samlas på många ställen. Det händer i trådar på flashback ibland.
Citera
2026-03-03, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
En stor majoritet människor där är bra, och de tänker inte alls att de skulle vara måltavlor. Ändå finns det "regler" för personliga möten, som att handläggaren skall sitta närmast dörren. Du vet, myndighetspersonal råkar tyvärr ut för galningar, och det är väl därför det finns väktare på plats.

Vad pågår bakom kulisserna? Självklart kommer de att agera om de har stöd för något, men de gör inte det för att jävlas.

Och de tänker förstås oftast att de skall hjälpa folk.

Folk som har otur när de tänker kan samlas på många ställen. Det händer i trådar på flashback ibland.
"men de gör inte det för att jävlas."
"En stor majoritet människor där är bra,"
nej. du har ingen källa på det och faktiskt är det inte så. Socialtjänsten är notorisk med att dra till sig kuvade, mindervärdeskomplex-tjejer som mobbats och farit illa under uppväxten. De är inte 100% friska. De vill ta hämnd, känna makt etc.

Jag vet ingen plats i samhället där detta stämmer så dåligt eller sämre än just Socialtjänsten i en småstad tex.
men de gör inte det för att jävlas.
En stor majoritet människor där är bra

nej. passar inte in på Socialen
Citera
2026-03-05, 22:21
Medlem
Citat:

En närstående började jobba på socialtjänstens avdelning där man omhändertar barn. Denne hade precis slutfört sin socionomutbildning.

Enligt denne så arbetade alla kollegor vid socialtjänsten enligt premissen att alldeles för få barn omhändertogs av staten.

Det var ett fall där det var en ensamstående mor, som hade 3 barn, varav socialtjänsten ville omhänderta dem.

Det var inga större problem i familjen men socialtjänsten tyckte att det inte var ”tillräckligt bra” - en väldigt konstig och lös grund.

Närstående klarade inte av det moraliskt eller känslomässigt då denne ansåg att alla där var störda då man ville bryta upp familjen.

Denne sa upp sig och bytte karriärbana helt och hållet efter detta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in