2026-03-07, 07:05
Medlem
graFFes avatar
Seriös fråga: hur kan olika länder flyga ner och hämta hem folk när luftrummet är stängd?
Citera
2026-03-07, 07:15
Medlem
öpöz000rs avatar
Fan vad skönt att läsa den här tråden och inse att jag inte är ensam om att tycka att det är löjligt att alla dessa idioter tycker att svenska staten ska ta hand om dem.
Citera
2026-03-07, 07:20
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Det här med att svenskar som råkar illa ut utomlands får skylla sig själva är en egen genré på Flashback. Man behöver inte ens resa utomlands ens faktiskt. Det räcker med att sitta fast i en snödriva på E45 för att bli föremål för något frustrerat tentakelporrsrunkande nervvraks vrede.

Det spelar ingen roll om det är en ”svensk” taliban som är fast i Helmand eller om det är en barnfamilj som sitter fast i ett av klingonerna bombat Köpenhamn, budskapet är alltid detsamma: Lämnar man mammas källare får man skylla sig själv.

Ni är i alla fall konsekventa.

Fast vem ska man skylla på? Någonstans måste ansvaret fördelas och till syvende och sist är det inte alla andra som ska ansvara för ditt agerande.
Citera
2026-03-07, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Det är mångbottnat det här och dumheterna hittar nya bottennoteringar.

Först och främst är du så jävla korkad att du väljer att resa till Mellanöstern när det pågått en flera månader lång upptrappning mot krig mellan Iran och Judarna, du tar risken och fastnar, då tar du beslutet att säga ditt namn och dela din bild på Aftonbladet för att visa hur jävla efterbliven du är som människa, fascinerande!

Jag kan nog vara beredd att hålla med till viss del. De som fastnat i Iran nu trots allt som sagts i media under flera månader, spänningar mellan Iran och Trump osv, ändå väljer att åka ner... Nä jag e ledsen, men det är bara korkat. Jag har en polare som är från Iran. Han har inte varit i Iran på flera år pga oroligheterna. Varför? Jo för att det just är pga oroligheterna i landet. Men andra verkar inte bry sig om detta.

Sen har vi de svenskar som e fast i andra länder vars luftrum är stängt för att kunna åka hem. Det är ju inte så att UD gått ut med att svenskar inte bör resa till Thailand för att luftrummet hemmåt eventuellt kan stängas. Samtidigt så blir det svårt för resebolagen att göra något åt detta med deras låga vinstmarginaler.

I det sistnämnda så har jag faktiskt ett förslag: Tvinga Resebolagen att lösa resorna hem från icke krigsdrabbade länder via ny lag i riksdagen. Detta kommer att höja priset på biljetterna alt en försäkringspremie som skulle kunna täcknas via försäkringsbolag. Klart!
Citera
2026-03-07, 07:35
Medlem
Magstarkast av allt är att se alla sossar som "kräver" en massa av regeringen och ud. Släpp all info om vad som hände under Tsunamin och håll sedan käften!
Citera
2026-03-07, 07:48
Medlem
citymormors avatar
Jättekul att lyxhororna i Dubai är fast på den plats dom vill vara på, dom är ju där för suga kuk och hora ut sig till oljefolket. Jobba på istället för att gnälla.
Citera
2026-03-07, 07:51
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Det här med att svenskar som råkar illa ut utomlands får skylla sig själva är en egen genré på Flashback. Man behöver inte ens resa utomlands ens faktiskt. Det räcker med att sitta fast i en snödriva på E45 för att bli föremål för något frustrerat tentakelporrsrunkande nervvraks vrede.

Det spelar ingen roll om det är en ”svensk” taliban som är fast i Helmand eller om det är en barnfamilj som sitter fast i ett av klingonerna bombat Köpenhamn, budskapet är alltid detsamma: Lämnar man mammas källare får man skylla sig själv.

Ni är i alla fall konsekventa.

Varför ska andra ta konsekvenserna av ditt handlande? Ska skattebetalarna bekosta UD för att det finns svenskar som inte kan läsa ordentligt eller förstå oerhört enkla uppmaningar? Finns det en överhängande risk, finns det upplysningar, låt bli att åka dit. Varför är det så oerhört komplicerat att förstå?
Citera
2026-03-07, 07:52
Medlem
Wajis avatar
Är själv nu i helgen på solkusten i Spanien för styra ut lite extra byggen på huset och tomten.
Ganska säkert att Svenskar och nordbor här i Spanien inte skulle räkna med någon hjälp om det hände något här.

Men extrema händelser kan ju aldrig förespås visst. Är man svensk och betalar mycket skatt så har man ju rättigheter också
Citera
2026-03-07, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Varför ska andra ta konsekvenserna av ditt handlande? Ska skattebetalarna bekosta UD för att det finns svenskar som inte kan läsa ordentligt eller förstå oerhört enkla uppmaningar? Finns det en överhängande risk, finns det upplysningar, låt bli att åka dit. Varför är det så oerhört komplicerat att förstå?
Japp, individer måste ta ansvar för sina handlingar och vara medvetna om riskerna med resor till farliga länder, eftersom ignorering av råd kan få negativa konsekvenser för dem själva och andra.
Citera
2026-03-07, 08:34
Medlem
https://www.svd.se/a/6q92OQ/svenskar-strandsatta-i-mellanostern

Äntligen några med lite perspektiv; Marcus och William som fastnat i Kuwait på vägen hem från Sri Lanka. Övriga svenskar som gråter ut, se och lär.

"– Jag och Wille är friska unga män. Självklart går barn och de som är sjuka före oss. Man får hoppas och tro att de som verkligen behöver åka hem också kommer hem. Men det hade varit skönt att bara få något typ av svar från UD om hur vi ska agera, säger Marcus."

"I veckan har de undersökt flera möjligheter att ta sig hem själva. Bland annat genom att köra till Saudiarabien, men det skulle innebära en stor risk och bomberna faller även över grannlandet.

– Just nu är det nog bättre att vi är här."
Citera
2026-03-07, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Så Herr Svensson i Säffle och Fru Karlsson i Blomstermåla, ska med större säkerhet än UD kunna förutspå om det är ett krig i faggorna på resmålet eller inte..? I så fall tycker jag att vi LÄGGER NER UD, det är ju lika bra i så fall... Varför betala dyrt för detta?
Så UD:s enda uppgift är att agera reseledare och curlingförälder åt svenskar på semester? Där ser man. Ja man har ett egenansvar och det är inte smart att lita blint på UD:s rekommenderar när verkligheten visar något annat. Hur bra har det gått för de som blint följt UD den här gången?

I sommar är det fotbolls-VM i Mexiko. Vad jag vet finns ingen avrådan att åka dit men jag skulle inte sätta min fot där trots det.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det handlar inte om vem som är bäst på att säga något om framtiden.

Ingen kan med säkerhet sia något om framtiden, inte ens UD.

Det är varje resenärs sak att informera sig och ta ansvar för sina beslut.

Precis!
Senast redigerad av 555-553 2026-03-07 kl. 08:45.
Citera
2026-03-07, 08:39
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
För de stackars människorna som "sitter fast" i Thailand , utan laptop och smartphone.
Tipsar jag här om flighter som går som vanligt:
Bangkok till Seuol, Hongkong, Tokyo, Beijing , Shanghai, och sen vidare till Europa.
Får hoppas dom läser ditt inlägg då 😊

Mitt tips är att dom inte borde ha åkt dit nu. Dom borde ha väntat någon månad eller åkt hem lite tidigare då hade dom inte haft det här problemet.

Så nästa gång får man hoppas att resenärerna läser på flashback innan dom åker 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in