Citat:
Folk som är normalbegåvade, vid sina sinnes fulla bruk, har gått i skolan. Finns det verkligen någon sådan individ som på riktigt tror att gud existerar?? Muslimer, judar, kristna, hinduister.
Nu menar jag inte vad man påstår sig tro eller hur man vill att det ska vara, utan vad man privat och ofiltrerat verkligen tror när det kommer till kritan.
Finns det verkligen någon som på riktigt tror på gud, ett liv efter döden, änglar???
Nu menar jag inte vad man påstår sig tro eller hur man vill att det ska vara, utan vad man privat och ofiltrerat verkligen tror när det kommer till kritan.
Finns det verkligen någon som på riktigt tror på gud, ett liv efter döden, änglar???
Jag har själv varit på din nivå en gång i tiden.
Trodde på allt jag fick lära mig i skolan, läste Illustrerad Vetenskap och kände mig smart. Kände mig rationell. Upplyst. Över det där med tro.
Men så hände något.
Jag började tänka ett steg längre. Inte bara vad jag fått lära mig – utan ramverket det presenterades i. Jag började ifrågasätta den programmerade världsbilden.
Här är några saker som verkligen fick mig att stanna upp:
• Vi får lära oss att universum uppstod ur “ingenting”. Men inget i vår erfarenhet visar att något någonsin kommer ur absolut ingenting. Aldrig. Ändå accepterar vi det som rationellt.
• Medvetandet. Vi är bokstavligen materia som blivit medveten om sig själv. Atomer som funderar över universum. Hur uppstår subjektiv upplevelse ur död materia? Det är fortfarande ett olöst problem inom vetenskapen.
• Naturlagarna. De är exakt finjusterade. Ändra några konstanter minimalt och stjärnor, kemi och liv är omöjligt. Slump? Kanske. Men det är inte självklart.
• Moral. Om allt är materia i rörelse – varför känns vissa handlingar objektivt fel? Inte bara socialt opraktiska, utan fel på riktigt.
Det var där det vände för mig.
Jag insåg att ateism inte är “frånvaro av tro”. Det är också ett antagande: att allt som finns är materia och energi. Det är en filosofisk position, inte ett bevisat faktum.
Och plötsligt blev det mer intellektuellt hederligt att säga:
“Jag vet inte allt. Kanske pekar verkligheten mot något mer.”
Att intelligenta människor tror på Gud är inte konstigt. Det konstiga är att vi lärt oss att det skulle vara irrationellt.
Den verkliga frågan är inte om någon verkligen tror.
Det gör de.
Den verkliga frågan är om vi vågar ifrågasätta även det vi blivit lärda att inte ifrågasätta.