2026-03-01, 20:26
Medlem
Sitter och söker titlar för sommarläsning

Hade lite svårt att formulera rubriken men hoppas budskapet når fram
Inofficiella bokgrupper? Tvillingböcker?

Till exempel brave new world och 1984
lotr och ww2(?)

klassiker som inspirerat bra böcker? don quijote?

Eller biografi/dagbok/brev och dess böcker typ kafka

finns det ett namn för begreppet?
har diskuterats förut
https://www.reddit.com/r/books/comments/q08qd6/which_books_pair_well_together_as_unofficial/
https://www.reddit.com/r/books/comments/c0zvmw/what_are_good_pairs_of_books_to_read_together/
https://www.reddit.com/r/books/comments/uj73oe/what_are_two_or_more_seemingly_unrelated_books/
https://www.reddit.com/r/suggestmeabook/comments/m75ggr/suggest_me_two_books_to_read_together/
https://www.reddit.com/r/literature/comments/1gtrcuj/can_you_name_any_books_that_are_clearly/

Citat:
I just finished Edgar Allen Poe’s “The Narrative of Arthur Gordon Pym of Nantucket” and started reading Jules Verne’s “An Antarctic Mystery” (“A Sphinx of the Ice Fields”). I enjoy how Verne works off of Poe’s story to build his own great adventure.
https://www.reddit.com/r/suggestmeabook/comments/15i7i4a/wondering_about_books_that_take_inspiration_from/
Citera
2026-03-01, 20:42
Medlem
kalkryggars avatar
På spaning efter den tid som flytt. Efter varje bok så har man en träff och diskuterar. Så gjorde jag när jag läste den serien för massa år sen.
Citera
2026-03-01, 21:59
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
På spaning efter den tid som flytt. Efter varje bok så har man en träff och diskuterar. Så gjorde jag när jag läste den serien för massa år sen.
Orkade aldrig förbi inledande berättelsen med Madeleinekakan 😁 Samtliga delar köpta på pocket för en tia styck som samlar damm nere i källaren.

Om TS då, jag har haft en del temaperioder, en då jag läst ryska arbetarförfattare, någon annan då jag läst olika vad man anser mer högkvalitativa deckarförfattare o s v, för att få någon slags kläm på variationen hur människor uttrycker sig kring samma tema.
Citera
2026-03-01, 22:03
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Orkade aldrig förbi inledande berättelsen med Madeleinekakan 😁 Samtliga delar köpta på pocket för en tia styck som samlar damm nere i källaren.

Om TS då, jag har haft en del temaperioder, en då jag läst ryska arbetarförfattare, någon annan då jag läst olika vad man anser mer högkvalitativa deckarförfattare o s v, för att få någon slags kläm på variationen hur människor uttrycker sig kring samma tema.

Jobba på det lite mer så du kommer in i den för den är förjävla bra den bokserien.
Citera
2026-03-02, 00:49
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Jobba på det lite mer så du kommer in i den för den är förjävla bra den bokserien.
Något får jag lämna till ålderns höst 😁
Citera
2026-03-02, 11:31
Medlem
Beskriv? Vad är det för tema? Samma författare?

wiki
"På spaning efter den tid som flytt (franska À la recherche du temps perdu) är en romansvit i sju delar av den franske författaren Marcel Proust, utgiven 1913–1927. Romansviten räknas jämte Robert Musils Mannen utan egenskaper, James Joyces Odysseus samt Virginia Woolfs Mrs Dalloway och Mot fyren till den litterära modernismens centrala prosaverk. Den har tolkats som delvis självbiografisk och har en säregen flertemporal berättarteknik. "
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Något får jag lämna till ålderns höst 😁
Citera
2026-03-02, 14:26
Medlem
Pynchs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Piiip
Beskriv? Vad är det för tema? Samma författare?
Användaren har tydligen missuppfattat vad det är som eftersöks av ts , vilket jag utifrån den något luddiga trådstarten gissar främst är det litterära släktskapet mellan olika författares verk, som dessa:

Julio Cortázars Intaget hus och Edgar Allen Poes House of Usher. En subtil litterär släktskap mellan dessa var för sig mästerliga noveller.

Bengt Ohlssons Gregorius, en omdiktning av Hjalmar Söderbergs Doktor Glas med ett alternativt berättarperspektiv.

Salman Rushdies Quichotte och The Golden House med nutida amerikanska motsvarigheter till Don Quijote och The Great Gatsby som huvudpersoner.

Enrique Vila-Matas Bartleby & Co som utgår från Melvilles klassiska novell Bartleby, the Scrivener.

Eyvind Johnsons Drömmar om rosor och eld och Aldous Huxleys The Devils of Loudun som skildrar samma historiska händelser från 1600-talets Frankrike.

1984 / Brave New World / Kallocain som alla har tydliga paralleller till Zemyatins tidigare roman Vi.
Citera
2026-03-02, 14:58
Medlem
Tack! "litterärt släktskap" var nog termen jag sökte

Inte för att jag är påläst, men varför har jag aldrig hört talas om Zemyatin!?
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Användaren har tydligen missuppfattat vad det är som eftersöks av ts , vilket jag utifrån den något luddiga trådstarten gissar främst är det litterära släktskapet mellan olika författares verk, som dessa:

Julio Cortázars Intaget hus och Edgar Allen Poes House of Usher. En subtil litterär släktskap mellan dessa var för sig mästerliga noveller.

Bengt Ohlssons Gregorius, en omdiktning av Hjalmar Söderbergs Doktor Glas med ett alternativt berättarperspektiv.

Salman Rushdies Quichotte och The Golden House med nutida amerikanska motsvarigheter till Don Quijote och The Great Gatsby som huvudpersoner.

Enrique Vila-Matas Bartleby & Co som utgår från Melvilles klassiska novell Bartleby, the Scrivener.

Eyvind Johnsons Drömmar om rosor och eld och Aldous Huxleys The Devils of Loudun som skildrar samma historiska händelser från 1600-talets Frankrike.

1984 / Brave New World / Kallocain som alla har tydliga paralleller till Zemyatins tidigare roman Vi.
Citera
2026-03-02, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Piiip
Tack! "litterärt släktskap" var nog termen jag sökte

Inte för att jag är påläst, men varför har jag aldrig hört talas om Zemyatin!?

Man hittar honom lättare som Zamjatin.

Är man intresserad av Doktor Glas finns förutom ovannämnda av Bengt Ohlsson också hans roman Helga, om pastor Gregorius hustru senare i livet. Kerstin Ekman har också varit inne på området med sin Mordets praktik.
Citera
2026-03-02, 23:18
Medlem
atts avatar
Doktor Faustus - Thomas Mann
Faust - Goethe
Historien om doktor Johann Faustus - den tyska folkboken från 1587
Citera
2026-03-03, 13:03
Medlem
macys avatar
David Copperfield, Charles Dickens & Demon Copperhead, Barbara Kingsolver.
Citera
2026-03-03, 14:40
Medlem
macys avatar
Främlingen, Albert Camus & Fallet Meursault, Kamel Daoud.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in