2026-03-04, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det är väl självklart att en vettig kvinna tycker det är omanligt och ingen bra egenskap om man lägger sina timmar på kvälken framför en skärm. Kvinnor vill ha aktiva män som snickrar, fixar i trädgården och går på skogspromenader.

Och man kan göra allt det också. Byggde ett garage helt själv ifrån grunden, röjer trädgården och spelar datorspel. Kollar inte så mycket tv dock
Citera
2026-03-04, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Frågeställningen riktar sig främst till er som är 40-50, om ni börjar träffa en jämngammal man, och det visar sig att han spelar dataspel som intresse, är det något som ni lägger vikt vid?

Jag är själv i den åldern, och spelar en del som fritidsintresse, och känner relativt många i min egen ålder som också gör det. Men noll kvinnor, tror det är extremt ovanligt. Är gift så är inte ute på marknaden, men mest nyfiken på hur det uppfattas.

För mig är det inte konstigare än att titta på tv-serier varje kväll, men jag misstänker att många kvinnor inte ser det så.

Så, hur reagerar ni på det?

( Och för frågeställningarna skull, vi pratar inte sjukligt intresse nu som tar upp all tid, utan intresset som sådant, jämfört med tex att skruva på hojar, fågelskådning eller bowla 2-3 kvällar i veckan)
Att säga "dataspel" är en turn off, jag frågade min sambo. Datorspel heter det.
Citera
2026-03-04, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
Normalt spelande, på tider som är typiska för fritid, hobby är helt ok. Att spela är avkopplande, och ger säkert avstånd till stressande tankar på jobb, barn etc.

Det jag skulle vara uppmärksam på är om spelandet konkurrerar med tid i soffan, middagsbordet, då man som par vill, bör umgås.
Samt att när man spelar, så brukar det vara svårt att få kontakt med personen. Den är ofta i ett kritiskt läget och vill spela klart scenen innan denne svarar. Då får den andre stå och vänta och glädjen att säga något till sin partner försvinner. Där är det väldigt långt gap i förståelse mellan den som spelar och den andre, hur det känns att vilja säga något till en som spelar.

Spela på, försök vara tillgänglig ändå, så blir det bra.

Absolut en bra poäng, precis som andra intressen behöver man hitta lite balans med egentiden och förhållandetiden.

Men om jag är i garaget och skruvar är jag inte så mottaglig för småsnack heller, så egentligen ingen större skillnad där.
Citera
2026-03-04, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Att säga "dataspel" är en turn off, jag frågade min sambo. Datorspel heter det.

Ja, jag vet, stör mig också på det. Försent att korrigera nu tyvärr, dock inte så intressant för själva frågeställningen
Citera
2026-03-04, 15:31
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av All-the-way-77
Just i det läget så uppstår ofta en väldigt tråkig spiral - när hon börjar tröttna och tycker han är tråkig, varvid han upplever att hon är sur och otacksam - och drar sig tillbaka i passivitet, såsom TV-spel. Ytterst dåligt.

Sedan gällde ju trådens frågeställning primärt hur en så kallad mogen kvinna skulle reagera tidigt, typ i ett dejtingläge, om killen visar sig ägna en hel del tid åt datorspel. Även om det så klart finns undantag så är min uppfattning att ytterst få kvinnor i 40-50-årsåldern själva spelar spel och att de anser det är barnsligt av vuxna män att ägna mycket tid åt det.

Delar helt din uppfattning. Jag skulle aldrig initialt skylta med att jag spelar TV-spel inför en ny dejt. Skulle hon komma hem till mig och se mitt Xbox skulle jag dock inte bry mig. Skulle hon fråga om jag spelar, då skulle jag säga som det är. Skulle aldrig skämmas för det men skulle heller aldrig höra det till någon stor grej. För det är inge stor grej.

// CC
Citera
2026-03-04, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Och man kan göra allt det också. Byggde ett garage helt själv ifrån grunden, röjer trädgården och spelar datorspel. Kollar inte så mycket tv dock
Ja, det borde funka.
Citera
2026-03-06, 14:20
Medlem
Loreias avatar
Är närmare 40 än 30 så inte riktigt i rätt åldersgrupp men spelar själv och skulle inte kunna vara tillsammans med en man som inte spelade. Skulle bara vara konstigt
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in