2026-02-28, 20:43
Medlem
Bandy och hockey har likheter då det är lagsporter som spelas med skridskor samt klubba. Båda sporterna ska ha haft sina första matcher år 1875.

Tvilling hade varit mer passande i rubriken då det även kan handla om damer inom idrotterna
Senast redigerad av Naturpartiet 2026-02-28 kl. 21:25.
Citera
2026-02-28, 21:29
Medlem
S.O.Stolps avatar
Bandy - hockeyns inavlade kusin från landet passar bättre.
Citera
2026-02-28, 21:36
Medlem
kokacola41s avatar
Är innebandyn hockeyn och bandyns misslyckade lillebror?
Citera
2026-02-28, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp

Hammarby har bandytradition
Citera
2026-02-28, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kokacola41
Är innebandyn hockeyn och bandyns misslyckade lillebror?

Gick inte förstå den texten
Citera
2026-03-01, 00:12
Medlem
Det ska väl i så fall vara rinkbandy ett bollspel som i Sverige tidigare benämndes hockeybockey!
Citera
2026-03-01, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturpartiet
Bandy och hockey har likheter då det är lagsporter som spelas med skridskor samt klubba. Båda sporterna ska ha haft sina första matcher år 1875.

Tvilling hade varit mer passande i rubriken då det även kan handla om damer inom idrotterna
Enda likheten med bandy är väl is och skridskor.
Fotboll och bandy mer än hockey och bandy
Citera
2026-03-01, 13:25
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue

Fotboll och bandy mer än hockey och bandy

Precis så. Bandyn är en direkt spegling av fotboll. 11 spelare, hörnor, inslag istället för inkast, storleken på målet samt att målvakten saknar klubba.

Om jag minns rätt skapades bandyn av skottar och engelsmän som försökte hitta på något att göra på vintern när det inte gick att spela fotboll pga snö och is. Det finns m a o en logik bakom utformningen av sporten.
Citera
2026-03-02, 19:01
Medlem
Bandy är likt fotboll inom främst regler medans utövandet och utrustningen har mer likheter med hockey
Citera
2026-03-05, 19:41
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp

Citat:
Ursprungligen postat av Naturpartiet
Hammarby har bandytradition
Djurgår'n har lika många SM-guld Men inte samma kultur senaste decennierna, det kan jag medge, vi har ju hockeyn. Jag är född och uppvuxen Stockholmare, Djurgårdare och gillar bandy och vet flera andra Stockholmare som gör så att kalla det "hockeyns inavlade kusin från landet" håller jag absolut inte med om. Jag har varit på flertalet SM-finaler och nån enstaka VM-final tillsammans med andra Stockholmare.

Kollar på semin nu. Villa klara för final igår. Edsbyn har 2-0 mot Sirius i matcher och 1-2 i ledning i skrivande stund. Vinner Edsbyn är de klara för final. Tycker det är skönt att Västerås åkte ut, de har redan massa guld haha.
Senast redigerad av Tearsinrain 2026-03-05 kl. 19:48.
Citera
Idag, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Villa klara för final igår. Edsbyn har 2-0 mot Sirius i matcher och 1-2 i ledning i skrivande stund. Vinner Edsbyn är de klara för final. Tycker det är skönt att Västerås åkte ut, de har redan massa guld haha.

Villa är starka numera men har historiskt haft svårt mot "Byn" som dom får möta i den klassiska finalen denna säsong där det endast handlar om en match
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in