2026-02-28, 23:19
Medlem
Onanikrems avatar
Skulle bara börja florera en massa stulna vapen bland rånarbabbarna, mer än det gör nu dvs.
Räcker gott och blir över med de vapen vi redan har i omlopp.

Själv har jag aldrig hotats med skjutvapen. Kniv några gånger och det är illa nog.
Citera
2026-02-28, 23:28
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Jag är inte emot vapen, men dela ut till samtliga svenskar låter idiotiskt. Fattar ni hur mycket människor det finns som inte ens borde få ha körkort, men ändå har det...

I händelse av krig kunde det vara rimligt att dela ut till ganska många som genomgått någon form av undersökning.
Men att dela ut till alla kommer bara leda till att en massa idioter skjuter ihjäl varandra i landet.
Citera
2026-02-28, 23:32
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Skulle bara börja florera en massa stulna vapen bland rånarbabbarna, mer än det gör nu dvs.
Räcker gott och blir över med de vapen vi redan har i omlopp.

Själv har jag aldrig hotats med skjutvapen. Kniv några gånger och det är illa nog.
Trams. De gångerna ett legalt vapen varit inblandat i något kriminellt är försvinnande få.

Och varför riskera att åka dit för rån när de åker och hämtar nya vapen i en strid ström från forna östblocket?
De kriminella har kontakter för att köpa ett handeldvapen på några timmar.
Betydligt enklare och säkrare än att försöka råna en beväpnad svensson på det.
Citera
2026-02-28, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Eftersom den svenska polisen inte kan upprätthålla våldsmonopolet.
Alla svenskar med rena register som vill borde få gå en 3-4h kurs med lite teori samt praktik och efter det få erhålla en licens för .22 cal.
Personskydd värd namnet helt enkelt.

Vad ser ni för problem med detta mer än någon enstaka vådaskjutning/år?
Kalibern tillräcklig för att stoppa en angripare men klen nog att inte skada i anliggande rum/hus.

Hur ofta behöver en svensk familj freda dig i sitt hem mot en angripare dock? Jag tror vi pratar om max 30-50 st händelser årligen. Eller menar du att folk proaktivt ska börja skjuta folk som går på ens tomt eller står utanför lägenhetssdörren?
Citera
2026-02-28, 23:36
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Jag är inte emot vapen, men dela ut till samtliga svenskar låter idiotiskt. Fattar ni hur mycket människor det finns som inte ens borde få ha körkort, men ändå har det...

I händelse av krig kunde det vara rimligt att dela ut till ganska många som genomgått någon form av undersökning.
Men att dela ut till alla kommer bara leda till att en massa idioter skjuter ihjäl varandra i landet.
Saken går att diskutera. Rent polisregister. Läkarkontroll var 10e år? Inga dokumenterade missbruksproblem.

Som sagt. Det är lika enkelt att döda någon med en rörbit/morakniv och ändå händer det ytterst sällan.
Citera
2026-02-28, 23:39
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Trams. De gångerna ett legalt vapen varit inblandat i något kriminellt är försvinnande få.

Och varför riskera att åka dit för rån när de åker och hämtar nya vapen i en strid ström från forna östblocket?
De kriminella har kontakter för att köpa ett handeldvapen på några timmar.
Betydligt enklare och säkrare än att försöka råna en beväpnad svensson på det.
Visst har de kontakter men snorungarna som rånar andra snorungar har fortfarande inte så stor tillgång till skarpa vapen. Var nyss en tråd om där de använde attrapper, förmodligen softairguns. Hade varit trist om de haft skarpt vapen och skjutit någon, ungefär som den där Mikael som blev ihjälskjuten i en gångtunnel inför sin son av någon kränkt babbe som inte tålde en tillsägelse.
(FB) Unga män drog på rånturné med vapenattrapper i Västra Götaland (2026-02-28)
Citera
2026-02-28, 23:40
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Hur ofta behöver en svensk familj freda dig i sitt hem mot en angripare dock? Jag tror vi pratar om max 30-50 st händelser årligen. Eller menar du att folk proaktivt ska börja skjuta folk som går på ens tomt eller står utanför lägenhetssdörren?
Som sagt, saken kan diskuteras. Bara i hemmet? Även på allmän plats?

Självklart får du bara försvara dig. Att någon som irrat in på din tomt inte är ett legitimt mål ser jag som självklart.
Men nödvärnsrätten behöver ses över och ändras kraftigt i förmån till den som hamnar i nöd.
Citera
2026-03-01, 00:03
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Inte en chans. Etniska svenskar är ett timidt folk.
Man kan lätt slå ihjäl någon med en rörbit eller hugga ihjäl någon med en morakniv. Ändå händer det knappt.
Jag känner etniska svenskar som jag inte skulle vilja se med ett luftgevär i händerna, det kan bero på allt från låg intelligens och allmän klumpighet till ADHD och problem med nerverna.
Citera
2026-03-01, 00:16
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Jag känner etniska svenskar som jag inte skulle vilja se med ett luftgevär i händerna, det kan bero på allt från låg intelligens och allmän klumpighet till ADHD och problem med nerverna.
Jag har kännt ett par sådana förr. Men de har domar på sig och skulle inte bli godkända enligt mitt förslag.

Har idag en bekantskapskrets på säkert 70-80 personer. Skulle inte vara bekymrad över att någon av dom hade en .22a.

Du kanske har en annan bekantskapskrets?
Man bör få ett ok från sin husläkare också.
Svårare psykiska problem= nix.
Citera
2026-03-01, 00:20
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Visst har de kontakter men snorungarna som rånar andra snorungar har fortfarande inte så stor tillgång till skarpa vapen. Var nyss en tråd om där de använde attrapper, förmodligen softairguns. Hade varit trist om de haft skarpt vapen och skjutit någon, ungefär som den där Mikael som blev ihjälskjuten i en gångtunnel inför sin son av någon kränkt babbe som inte tålde en tillsägelse.
(FB) Unga män drog på rånturné med vapenattrapper i Västra Götaland (2026-02-28)
Problemet är att de har det idag. 13-åringar skjuter idag. Var väl någon nyligen som bara var 12.

Mikael kanske hade levt idag om han kunnat försvara sig?
Citera
2026-03-01, 00:50
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Problemet är att de har det idag. 13-åringar skjuter idag. Var väl någon nyligen som bara var 12.

Mikael kanske hade levt idag om han kunnat försvara sig?
13åringar får i dag vapen för att kontraktmörda, de får dem inte bara på skoj. Var ju två underåriga, minns inte åldern som hittades mördade för ett år år sedan tack vare de slarvat bort vapnet.

Ja, Mikael hade kanske levt i dag om han dragit vapen och skjutit ner snorungarna som mördade honom, men vilken familjefar för det när man är på väg till badhuset med sin unge? Säger till snorungarna att inte klottra, pissa eller vad de nu höll på med? Knappast han hade dragit vapen om han haft något.

Med fler vapen i omlopp, särskilt då handeldvapen så kommer snorungarna över dem lättare. Lite som om du drar kniv för att försvara dig, så tas den i nio fall av tio från dig och du riskerar få halsen avskuren med din egen kniv. i tionde fallet drar du och hugger i en rörelse, men få vanliga människor gör så.
Citera
2026-03-01, 01:20
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
13åringar får i dag vapen för att kontraktmörda, de får dem inte bara på skoj. Var ju två underåriga, minns inte åldern som hittades mördade för ett år år sedan tack vare de slarvat bort vapnet.

Ja, Mikael hade kanske levt i dag om han dragit vapen och skjutit ner snorungarna som mördade honom, men vilken familjefar för det när man är på väg till badhuset med sin unge? Säger till snorungarna att inte klottra, pissa eller vad de nu höll på med? Knappast han hade dragit vapen om han haft något.

Med fler vapen i omlopp, särskilt då handeldvapen så kommer snorungarna över dem lättare. Lite som om du drar kniv för att försvara dig, så tas den i nio fall av tio från dig och du riskerar få halsen avskuren med din egen kniv. i tionde fallet drar du och hugger i en rörelse, men få vanliga människor gör så.

Jag läser vad du skriver. Jag tror du har fel i att snorungarna kommer över fler vapen än de har idag. Lättare att köpa en filad tokarev för 1000:- än att försöka råna en svensson på sin.

Vi kan lägga till en obligatorisk kurs på några timmar i vapen och konflikthantering med repetition var 10e år?

Jag är bara så less på våldet och svensson vågar knappt gå ut efter mörkrets inbrott.
Stora delar av städer styrs av kriminella där polisen inte har en chans, de är för få.

Antingen utvisar vi hela klaner, vi pratar 100.000-tals eller måste folket beväpna sig.
Ahmed är inte lika sugen på din Haglöfsjacka när han vet att det kan kosta honom livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in