2026-02-28, 16:41
Medlem
Har ansvar för en fotbollsförening och skulle vilja få en snabb personalöversikt.

Kan man skriva in datum när en person börjar resp slutar sin roll och namn , sen få det uppritat? Tex som Marco el något i excell.

Det jag är ute efter att se en översikt på datorn med liggande staplar så jag kan se när person A har en roll, person B har roll osv. Då är det lätt att se när det är vakanser i en roll över året.

Någon som kan hjälpa mig?
Citera
2026-02-28, 17:22
Medlem
Prova Google sheets istället, så kan ni vara flera som använder samma dokument.

sheets.google.com
Citera
2026-02-28, 17:26
Avstängd
Vad vill du egentligen få sagt med din trådstart?
Citera
2026-02-28, 17:57
Medlem
Jordgubbes avatar
Finns säkert nån jättesmart funktion, men tills dess: går det inte få excel att tolka start och slutmånaden och rita en stapel i ett eget rutnät? Att i rutnätet ha en "if"-funktion som kollar om den skall göra rutan "ofärgad" eller "färgad" (eller få "inget kryss" eller "ett kryss") beroende på om individen var aktiv den månaden eller inte (angivet i din lista). Borde väl gå, åtminstone för ett enskilt år.
Citera
2026-02-28, 18:35
Medlem
Leta efter free excel Gantt chart template.

Inte perfekt, men ett exempel:

https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=https%3A%2F%2Fcdn.create.microsoft.c om%2Fcatalog-assets%2Fen-us%2Fc29ed7ae-85bf-4494-9 a46-cf50fab44efa%2FTFc29ed7ae-85bf-4494-9a46-cf50fab44efa05cb12a0_wac-f3ba821040d7.xlsx&wdOrigin=SEO-INTENT.SEARCHENGINE-LANDING-INTENT2003.USETEMPLATE
Citera
2026-03-01, 10:44
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabb1122
Har ansvar för en fotbollsförening och skulle vilja få en snabb personalöversikt.

Kan man skriva in datum när en person börjar resp slutar sin roll och namn , sen få det uppritat? Tex som Marco el något i excell.

Det jag är ute efter att se en översikt på datorn med liggande staplar så jag kan se när person A har en roll, person B har roll osv. Då är det lätt att se när det är vakanser i en roll över året.

Någon som kan hjälpa mig?
Tänk på att gdpr gäller även föreningar, när någon avsluta sitt medlemskap skall de raderas från registret, om de inte givit sitt medgivande om att vara med i registret efter avslutat medlemskap.
Citera
2026-03-01, 13:12
Moderator
Neksnors avatar
Är det en lämpligt uppgift för Excel? Jag tycker att det låter som en liten databasgrej. Men det som Jordgubbe skriver borde kunna funka.
Citera
2026-03-01, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kokacola41
Hur fick du din roll? Tänker att grundläggande Excel borde varit ett krav.
Är nog helt ideelt arbete med tanke på beskrivningen av "jobbet". Därav ska hans arbete berömmas, och få rätt pekpinnar, varav det varit många redan. Tack för din insats TS.
Citera
2026-03-01, 22:13
Medlem
Enterprises avatar
Jag hade löst det så här, om jag förstår dig rätt, jag använder här veckor för enklehet

I kolumn A anges anställda (namn)
I kolumn B anges anställds start (veckonummer)
I kolumn C anges anställds slut (veckornummer)
Naturligen blir varje anställd = en rad
Rad 1 är rubrikrad, så första anställda läggs in i cellerna A2-C2 (namn, start och slutvecka)
Viktigt är också att rubrikraden innehåller veckornummer. D1 är alltså 1 och BC1 är 52.
I kolumnerna D-BC så läggs in följande formel (en för varje rad). Ursprungsformeln läggs in i D2 och kopieras sedan till alla andra celler i kolumnerna D-BC på alla rader som har anställda (formeln justeras då automatiskt).

Formeln är:
Kod:
=OM(OCH(D$1<=$C2;D$1>=$B2);"X";"")

Detta visar ett "X" där viss anställd arbetar. Det blir inga staplar men du kan se grafiskt när det finns luckor.

Formeln är enkel och jämför om aktuell vecka (t.ex. 1) ligger mellan en anställds start- och slutvecka.

Det går också att lägga till en slutrad (eller översta rad) där kolumner där det inte finns något "X" markeras tydligt.

Formelns referens till D$1 är till veckonumret som alltid är på rad 1 men olika kolumner för olika veckonr.
Referensen till $C2 och $B2 är till start- och slutvecka, som alltid är i kolumn B och C, men på olika rader för olika anställda.
OCH() används för att veckonumret måste vara BÅDE minst lika stor som startvecka OCH högst lika stort som slutveckan.
OM() används för att pröva OCH()-villkoren och skriv ut ett "X" om detta är sant och "" (ingenting) om det inte är sant.
Senast redigerad av Enterprise 2026-03-01 kl. 22:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in