2026-02-28, 10:27
Medlem
The Crashs avatar
Jag satt igår och kollade på Svenska Nyheter som behandlar fallet med Leif GW:s äpplen, se länkar:
Svenska Nyheter 27 februari 2026 — se från 5m00s

I inslaget visas ett TikTok-klipp med Amanda Thonander (M).
https://vm.tiktok.com/ZNRaBLs2G (kräver inloggning)

Det som fastnade hos mig var hennes kroppsspråk. Enligt min kvinna är det ett typiskt TikTok-mönster där man "talar genom rutan". Händerna lyfts upp och används för att måla poängerna i luften, på ett sätt som ser märkligt ut. Jag kallar det luftretorik. Ungefär som luftgitarr, fast med argumentation.

Diskussionsunderlag
— Är TikTok-kroppsspråket ett subkulturellt fenomen med en inlärd estetik, och vad driver i så fall fram det?

— Vilken funktion fyller "luftretoriken"? Handlar det om att kompensera för avsaknaden av fysisk närvaro, eller är det ett sätt att signalera trovärdighet inom plattformens egna normer?

— Varför skiljer sig kroppspråket från traditionella medier? Vad är det som har gjort att just detta vuxit fram?

— Spelar algoritmerna in? Premieras ett överdrivet kroppsspråk för att det håller tittaren kvar längre i flödet? – Är det ett sätt att kompensera för en döv och algoritmstyrd generation med begränsad koncentrationsförmåga?

Någon får gärna re-posta klippet från tiktok någon annanstans
Citera
2026-02-28, 10:33
Medlem
Fantens avatar
Kroppsspråk är också retorik, svårare än så är det inte. Folk tar alltid till sig det du säger om du på något sätt konkretiserar det du säger.
Citera
2026-02-28, 10:36
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Kroppsspråk är också retorik, svårare än så är det inte. Folk tar alltid till sig det du säger om du på något sätt konkretiserar det du säger.
Jag tog mig bara till hennes konstiga kroppspråk. Varför står de inte och viftar med armarna i riksdagen om det nu är så "retoriskt effektivt" som du påstår?
Citera
2026-02-28, 10:49
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Jag tog mig bara till hennes konstiga kroppspråk. Varför står de inte och viftar med armarna i riksdagen om det nu är så "retoriskt effektivt" som du påstår?
Just i det klippet fann jag hennes kroppsspråk väldigt manipulativt.

Du, det är en utmärkt fråga och svaret är mångfacetterat. En anledning är att dom pratar med människor som, i alla fall teoretiskt, redan är med på banan. En annan är att eftersom man förväntas redan vara med på banan, så antas det, ofta helt felaktigt, att dom faktum som presenteras är i sig redan konkretiserade. En tredje är att du har missat dom som faktiskt har ett levande kroppsspråk.

Men i korthet så handlar det om att man pratar inte nödvändigtvis likadant hemma som man gör på jobbet.
Citera
2026-02-28, 11:04
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Just i det klippet fann jag hennes kroppsspråk väldigt manipulativt.

Du, det är en utmärkt fråga och svaret är mångfacetterat. En anledning är att dom pratar med människor som, i alla fall teoretiskt, redan är med på banan. En annan är att eftersom man förväntas redan vara med på banan, så antas det, ofta helt felaktigt, att dom faktum som presenteras är i sig redan konkretiserade. En tredje är att du har missat dom som faktiskt har ett levande kroppsspråk.

Men i korthet så handlar det om att man pratar inte nödvändigtvis likadant hemma som man gör på jobbet.
Jag tror du missförstått syftet med ett forum kring subkulturer. Ditt svar "Det är så, du har bara missat det" är inget svar som besvarar en enda fråga som ställs i topic. Ungefär om att du skulle svara i min tråd (FB) Hur smakar säl? "det är så matlagning fungerar. Matlagning gör att mat smakar. Tillagar man säl så smakar den säl".

Föreställ dig att du skulle gå in i nudist-tråden och förklara "Har missat att man föds naken och är naken när man duschar. Det är så icke-kläder fungerar. Genom att vara au naturel."

Nu är Amanda Thonander inte en tiktokare. Utan en politiker. TikTok är en subkultur med eget språk och uttryck. Det är dessa uttryck vi diskuterar. Du problematiserar kring att jag skulle ha missat något. En premiss jag är överens om. För annars hade jag inte startat tråden.

Oavsett. För att jämföra kroppspråket "viftande med armarna i luften [luftretorik]" så kan det jämföras med dansstilen "Voguing". Eller dansstilen i antika Egypten https://en.wikipedia.org/wiki/Dance_in_ancient_Egypt.
Är det retoriskt övertygande?
Är Fanten skadad av TikTok-flödet och finner viftande med armarna som övertygande?
Varför anser Fanten att måla poänger i luften är övertygande?
Citera
2026-02-28, 11:08
Medlem
Jordgubbes avatar
Tiktoktokan har generellt ägnat senaste tre timmarna åt att sminka sig, så nu förtsätter händerna vifta runt som en eftereffekt av det. Kan inte nån kombinera ihop just henne med Ika Nord, för hon verkar inspirerad av hennes rörelsemönster dvs inte mycket har hänt här.
Citera
2026-02-28, 11:21
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Tiktoktokan har generellt ägnat senaste tre timmarna åt att sminka sig, så nu förtsätter händerna vifta runt som en eftereffekt av det. Kan inte nån kombinera ihop just henne med Ika Nord, för hon verkar inspirerad av hennes rörelsemönster dvs inte mycket har hänt här.
Ja! Exakt detta konstiga beteende är det hon sysslar med! Tack för du fattade. Jag tror vi alla är överens om att Ika i Rutan var resultatet av en dålig LSD-tripp som slutade i att surrealism präntades ut i ett manus.
Citera
2026-02-28, 15:47
Medlem
The Crashs avatar
Jag frågade Claude om det fanns fog för tesen att det är ett fenomen. Fick följande länkar:
https://www.paulekman.com/nonverbal-communication/types-of-gestures
— Ekman är upphovsmannen till begreppet illustrators, och hans forskning är den mest citerade på området.

https://knowledge.wharton.upenn.edu/article/hand-gestures-can-help-you-sell-heres-why
— Wharton-studie som visar att illustrators är särskilt effektiva i videoformat och att fördubblade handrörelser ger märkbart högre engagemang.

https://phys.org/news/2025-11-gestures-speech-boost-persuasiveness.html
— UBC-studie som analyserade 2 184 TED Talks med AI och fann att illustrators specifikt ökar upplevd kompetens och trovärdighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in