2025-12-16, 20:33
Medlem
The Crashs avatar
Sälen är ett reellt problem i Östersjön. Populationen har vuxit kraftigt, samtidigt som torsken kollapsat. Orsakerna är flera. Överfiske, förändrat ekosystem, brist på bytesfisk som sandål och en politik som i praktiken gjort aktiv förvaltning av sälstammen nästintill omöjlig.

Miljöpartiet och dess satelliter har drivit igenom regler som förbjuder bly i vatten, vilket indirekt också försvårar effektiv säljakt. Resultatet är ett ekosystem i obalans där konsekvenserna landar hos fisket, inte hos symbolpolitiken.

Samtidigt romantiseras sälen gärna som ”havets golden retriever”. Jag delar inte riktigt den förtjusningen. Jag äter varken hundar eller narrativ.

Men det väcker ändå en konkret fråga, bortom känslor och politik:

Hur smakar säl?
Citera
2025-12-16, 20:48
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Sälen är ett reellt problem i Östersjön. Populationen har vuxit kraftigt, samtidigt som torsken kollapsat. Orsakerna är flera. Överfiske, förändrat ekosystem, brist på bytesfisk som sandål och en politik som i praktiken gjort aktiv förvaltning av sälstammen nästintill omöjlig.

Miljöpartiet och dess satelliter har drivit igenom regler som förbjuder bly i vatten, vilket indirekt också försvårar effektiv säljakt. Resultatet är ett ekosystem i obalans där konsekvenserna landar hos fisket, inte hos symbolpolitiken.

Samtidigt romantiseras sälen gärna som ”havets golden retriever”. Jag delar inte riktigt den förtjusningen. Jag äter varken hundar eller narrativ.

Hur smakar säl?
Sjömän som smakat säl brukade hata skiten och hellre ät något annat, det ska vara riktigt vidrigt.
Dock gillar inuiter att äta rå säl men dom äter även rå isbjörn med trikiner och allt.
Citera
2025-12-16, 20:48
Medlem
Citat:

Hur smakar säl?
Enligt nära bekant som ätit säl på Grönland smakar det mycket fisk och är inte särskilt gott alls
Citera
2025-12-16, 20:50
Medlem
Kundalinis avatar
Finns det något djur man äter med tillnärmelsevis lika stor del fett av den totala kroppsmassan som säl?
Citera
2025-12-16, 20:53
Medlem
Citat:

Hur smakar säl?
Som 🐔
Citera
2025-12-16, 20:59
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Sjömän som smakat säl brukade hata skiten och hellre ät något annat, det ska vara riktigt vidrigt.
Dock gillar inuiter att äta rå säl men dom äter även rå isbjörn med trikiner och allt.
Har för mig isbjörn är farligt att äta. I alla fall levern. Tror man dör i vitaminöverdos. Men säkert en delikatess för grönlänningar.
Citera
2025-12-16, 21:00
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Enligt nära bekant som ätit säl på Grönland smakar det mycket fisk och är inte särskilt gott alls
Antar din bekant inte gillar fisk? Vilken sorts fisk? Är lite skillnad på torsk, abborre, lax, gädda, haj, bläckfisk och delfin
Citera
2025-12-16, 21:01
Medlem
Citat:

Hur smakar säl?

Jag har själv aldrig ätit. Rimligtvis borde olika sorters säl smaka olika, även beroende på hur den förbereds. Men genom kortare googling så fann jag detta:.

Citat:
"I had seal loin at a restaurant and it was fantastic. Pan seared to rare, almost blue. The flesh is very dark, darker than venison, almost black. It tastes fishy and gamey. That was the first time I've had it and really enjoyed it."

Citat:
Seal is delicious. Yeah, it’s a bit rich and a bit fishy but if prepared correctly it’s awesome. You’re never going to replace a steak from beef or a pork chop or whatever other “normal” cut with seal and expect it to be interchangeable. Personally though I’d choose seal over beef myself.

Citat:

Grew up on it living in St. John’s, Newfoundland. I’m not a native. I’ve eaten it mostly in the spring of the year while the hunt was on. Usually have it as seal flipper pie. When prepared properly it is delicious but it has an oily game-like taste that will not appeal to all. It is an acquired taste. I personally enjoy it but it will be a hard sell to the masses.

Citat:

I had seal flipper pie in a Newfoundland restaurant and it was like a beef pot pie. I didn't find the meat fishy, though it was gamey and very dark in colour. I'd eat it again, but if I never ate it again, I wouldn't be upset either.
Citera
2025-12-16, 21:29
Medlem
Citat:
Antar din bekant inte gillar fisk? Vilken sorts fisk? Är lite skillnad på torsk, abborre, lax, gädda, haj, bläckfisk och delfin
🐬 Är ingen 🐟
Citera
2025-12-16, 21:40
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Har för mig isbjörn är farligt att äta. I alla fall levern. Tror man dör i vitaminöverdos. Men säkert en delikatess för grönlänningar.
Inuiter från Grönland säljer isbjörnskött i Köpenhamn men det kan vara både skämt och innehålla trikiner så jag rekommenderar ingen att äta det.

Om du känner till Salomon August Andrée. som flög med ballong 1897 till Nordpolen men störtade åt dåligt tillagad isbjörn, eller om det var hans resekamrat, dom hittades 1930 och en av dom hade en trikin och ägg i hjärnan.
Citera
2025-12-16, 23:33
Medlem
Briasccas avatar
Har käket sälkött i Norge och lagat gryta på det. Det är ett mörkt, nästan svart kött, påminner mycket om smaken av lever. Helt okej att äta. Vet inte vilken slags säl det var men köpte i en vanlig livsmedelsbutik, i frysavdelningen.
Citera
2025-12-16, 23:41
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Säl smakar som en blandning av dålig kyckling och halvrå fisk. Vidrig eftersmak och många WC besök blir det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in