2026-03-25, 13:33
  #17281
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Någon som vet vad Kina anser om det här?

Det borde ligga i deras intresse att inte världsekonomin rasar pga ett stängt Hormuzsund?

Konstigt annars. Kina är inget land man vill bråka med om man säger så.

Kina vill nog inte alls förlora sin strategiska partner i Mellanöstern. Likväl inte Ryssland. Kinesiska fartyg har jag förstått tillhör dem som låts passera. Både Ryssland och Kina förser Iran med satellit data, det är ganska uppenbart när man ser med vilken precision Iran lyckats slå ut radar anläggningar osv, man slog ju tom med direktträff mot hotellrum som sades inhysa utländska operatörer. Antar att Iran tidigare haft mycket nära samarbete med Ryssland på fronten i Ukraina för att ta kunskap om drönar krigföring. Kan mycket väl finnas ryska, kinesiska och nordkoreanska operatörer på plats i Iran. Ryssland och Kina kommer aldrig låta Iran falla och bli övertaget av USA. Det är nog helt omöjligt.
Citera
2026-03-25, 13:33
  #17282
Medlem
Galejans avatar
Snart en månad av resultatlöst bankande av huvudet i väggen för Trump och Netanyahu. Iran har dessutom ställt till stor oreda i både Israel och i USAs arabiska supportländer runt om i Mellanöstern. Samtidigt har USA skjutit bort halva sitt lager av dyra missiler i sina försök att träffa anläggningar som är nedgrävda i berget. Man undrar ju om Trump tycker att det här var värt kostnaden såhär i efterhand?

Personligen håller jag på Iran i den här konflikten, i likhet med alla rimliga människor. Att oprovocerat attackera länder och mörda deras medborgare är skamligt, men precis vad man kommit att vänta sig av USA och Israel.
Citera
2026-03-25, 13:44
  #17283
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
när gränsen är nådd stängs känslorna av och hämden utdelas - kosta vad det kosta vill.
Exakt!
Och det gäller lika mycket USA nu när Trump sitter i fällan och inte ser någon väg ut.
Vad kommer då Trump att hitta på? Man kan frukta det värsta av en desperat president i Vita huset.
Tänk ifall USA hade anfallit Danmark och bombat sönder massor med städer, fabriker, broar och annat.
Sen hade Danmark som svar minerat alla tillfarter till Östersjön, så all båttrafik totalt upphör både till och från Östersjön.
Folk här på flashback sitter och fantiserar om att alla sedan skulle beskylla Danmark för att Östersjön är totalt blockerad!

USA kommer tappa oerhört i anseende för den uppkomna situationen globalt sett, och detta gäller alla länder, USAs allierade, neutrala länder, samt fientliga länder till USA!
Sen om bristen på konstgödsel och skenande priser leder till global matbrist och hungersnöd.
Hur har Trump planerat att hantera detta?
__________________
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-03-25 kl. 13:46.
Citera
2026-03-25, 13:46
  #17284
Avslutad
Tilläggas bör ju att Iran opererar minst 4st S-400 Triumph luftvärns system från Ryssland som är de överlägset bästa system just nu. Det är därför USA och israel inte har kontroll över Irans luftrum och jag antar att det är anledningen till att man fått F-35 stridsflygplan nedskjutna. Iran lyckades spåra dem med infrarött ljus.

Iran har 600.000 aktiva soldater. Revolutions gardet 200.000 och ca 100.000 Basij paramilitäriska soldater.
Citera
2026-03-25, 13:47
  #17285
Avslutad
Inte många länder på denna jord som hade klarat av att bli bombade av både Israel och USA en månad i sträck och ändå stå stadigt. Sjukt nog får man känslan av att Iran dessutom har övertaget.

Hatten av Iran - jag är extremt imponerad.
__________________
Senast redigerad av Lilliehorn 2026-03-25 kl. 13:52.
Citera
2026-03-25, 13:52
  #17286
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Tänk ifall USA hade anfallit Danmark och bombat sönder massor med städer, fabriker, broar och annat.
Sen hade Danmark som svar minerat alla tillfarter till Östersjön, så all båttrafik totalt upphör både till och från Östersjön.
Folk här på flashback sitter och fantiserar om att alla sedan skulle beskylla Danmark för att Östersjön är totalt blockerad!

USA kommer tappa oerhört i anseende för den uppkomna situationen globalt sett, och detta gäller alla länder, USAs allierade, neutrala länder, samt fientliga länder till USA!
Sen om bristen på konstgödsel och skenande priser leder till global matbrist och hungersnöd.
Hur har Trump planerat att hantera detta?

Trump kommer förmodligen starta vad som senare kommer kallas för tredje världskriget. Vi står inför en global recession och en krasch av det nuvarande systemet. Dollarn är inget värd och det vet Trump. Han är gammal och har inget att förlora. Jag har svårt att se en annan utväg om de då inte tar svansen mellan benen och lämnar Mellanöstern med en total omstrukturering av den globala geopolitiken som följd med BRICS som en ny global stormakt. Jag tror inte usa tillåter detta.
Citera
2026-03-25, 13:53
  #17287
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilliehorn
Inte många länder på denna jord som hade klarat av att bli bombade av både Israel och USA en månad i sträck och ändå stå stadigt. Sjukt nog har Iran dessutom på något sätt ändå övertaget.

Hatten av Iran - jag är extremt imponerad.

Vadå står stabilt? Varenda chef över major är antingen död eller i desperata förhandlingar. Stabilt att attackera samtliga grannländer, jo tjena.
Citera
2026-03-25, 13:55
  #17288
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Vadå står stabilt? Varenda chef över major är antingen död eller i desperata förhandlingar. Stabilt att attackera samtliga grannländer, jo tjena.

I desperata förhandlingar? Röker du gräs?

Om någon är desperat så är det clownen Trump i Vita huset. Så pass desperat att han har börjat förhandla med sig själv. Han ser ingen utväg på det elände han startat.
__________________
Senast redigerad av Lilliehorn 2026-03-25 kl. 13:57.
Citera
2026-03-25, 13:59
  #17289
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
USA kommer tappa oerhört i anseende för den uppkomna situationen globalt sett, och detta gäller alla länder, USAs allierade, neutrala länder, samt fientliga länder till USA!
Vi kunde konstatera i början av denna vecka att "Every dollar and every penny in the world are angry at USA now.".
Citera
2026-03-25, 14:01
  #17290
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lilliehorn
Inte många länder på denna jord som hade klarat av att bli bombade av både Israel och USA en månad i sträck och ändå stå stadigt. Sjukt nog får man känslan av att Iran dessutom har övertaget.

Hatten av Iran - jag är extremt imponerad.

Iran har förberett sig för exakt detta i decennier. Folk är väldigt dåligt insatta i hur de fungerar. Iran behöver tex ingen central ledning, de har en doktrin för hur alla de 53 olika enklaverna skall fungera på egen hand. De har studerat och strukturerat sin ledning for att klara precis det vi ser idag. Iran kommer fortsätta lobba missiler, och ingen kan göra något åt det utan att ta till massförstörelsevapen.

Ja, det är imponerande. Många verkar tro att Iran skulle vara ett Afghanistan eller Syrien. Iran har skjutit egna satelliter i omloppsbana, de är några av de bästa i världen på cyberkrigsföring och de har topografin för are vara bra rustade även för taktiska kärnvapen.

Det ser illa ut för omvärlden men Iran har varit vinnande i detta sedan dag ett.
Citera
2026-03-25, 14:01
  #17291
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Breievik
Tilläggas bör ju att Iran opererar minst 4st S-400 Triumph luftvärns system från Ryssland som är de överlägset bästa system just nu. Det är därför USA och israel inte har kontroll över Irans luftrum och jag antar att det är anledningen till att man fått F-35 stridsflygplan nedskjutna.

Iran opererar naturligtvis inte några sådana luftvärnssystem överhuvudtaget. Möjligen är de undanställda i ett förråd nånstans för att inte skjutas bort. Att USA och Israel flyger fritt över Iran beror på att alla tunga luftvärnssystem sköts bort redan förra året samt första dagarna av detta krig. Den F35 som eventuellt blev träffad blev det av en manpad och inte ett tungt luftvärnssystem som S400. Att endast ett enda plan eventuellt blivit träffad trots att många tusen stridsuppdrag flugits så här långt är ju ett tydligt bevis för att Iran inte har något fungerande luftvärn.
Citera
2026-03-25, 14:02
  #17292
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Vadå står stabilt? Varenda chef över major är antingen död eller i desperata förhandlingar. Stabilt att attackera samtliga grannländer, jo tjena.

Läs mitt inlägg ovan. De behöver inga ledare. Deras doktrin är glasklar och de fungerar precis lika bra utan ett styre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in