Citat:
Ursprungligen postat av
ludexSum
Nej. Här är du ute på djupt vatten. Ett barn ska normalt inte behöva agera relationsrådgivare eller moralisk domare åt sina föräldrar. Att bli insatt i detaljer om otrohet kan vara psykiskt belastande och a little bit to much. Föräldern är den vuxna parten; ansvaret ligger där och det finns absolut ingen anledning att förälderns relationsproblem ska diskuteras eller förklaras för barnet, enligt ditt råd.
Jag hoppas jag förstår vad du menar och funderar nu på om jag missuppfattat situationen. Jag har utgått från att ”barnet” är en vuxen person.
Och om det är så, ser jag inga problem med att hen pratar med sin far. Jag är, om du läser mitt inlägg, noga med att säga att samtalet ska handla om att få pappan att själv ta tag i situationen. Det är inte en vuxen sons eller dotters ansvar att berätta detta för sin mamma, menar jag.
Om barnet är ett barn, ja då är jag helt och hållet med på ditt resonemang. Ett barn som får denna vetskap kommer naturligtvis att må väldigt dålig och ska som du skriver överhuvudtaget inte involveras i något sådant här. Jag hoppas att barnet i denna situation tar kontakt med t ex BRIS eller skolans kurator eller skolsköterska.