2026-02-27, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Hej

Jag har fått veta att min pappa har en affär med en annan kvinna. Hade ni berättat för mamman?
När min biologiska mamma var otrogen mot min plastpappa sa jag till. Blodsband är ingenting, ärlighet och lojalitet vinner alla dagar i veckan. Hon fick höra ett och annat av mig och vi har inte haft någon form av kommunikation på säkert 10 år. Hon hade lika väl kunnat vara död. Att gå bakom ryggen på en person man varit gift med i 11 år och förstör en hel familj för att man inte kan kommunicera som en ordentlig och hyfsad person.. Nackskott. Han va den enda riktiga familj jag någonsin haft och såklart kunde han inte se på mig utan att påminnas om det hon gjorde.
Citera
2026-02-27, 17:11
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Punkt 2 behöver vara ett samtal mellan dig och din pappa, där han förklarar varför och hur det blivit som det blivit. Han behöver också redogöra för hur han tänkt att situationen ska utvecklas. Har han planer på att skiljas? Eller vill han enbart ha den andra kvinnan vid sidan om?

Nej. Här är du ute på djupt vatten. Ett barn ska normalt inte behöva agera relationsrådgivare eller moralisk domare åt sina föräldrar. Att bli insatt i detaljer om otrohet kan vara psykiskt belastande och a little bit to much. Föräldern är den vuxna parten; ansvaret ligger där och det finns absolut ingen anledning att förälderns relationsproblem ska diskuteras eller förklaras för barnet, enligt ditt råd.
Citera
2026-02-27, 17:26
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Nej. Här är du ute på djupt vatten. Ett barn ska normalt inte behöva agera relationsrådgivare eller moralisk domare åt sina föräldrar. Att bli insatt i detaljer om otrohet kan vara psykiskt belastande och a little bit to much. Föräldern är den vuxna parten; ansvaret ligger där och det finns absolut ingen anledning att förälderns relationsproblem ska diskuteras eller förklaras för barnet, enligt ditt råd.

Jag hoppas jag förstår vad du menar och funderar nu på om jag missuppfattat situationen. Jag har utgått från att ”barnet” är en vuxen person.
Och om det är så, ser jag inga problem med att hen pratar med sin far. Jag är, om du läser mitt inlägg, noga med att säga att samtalet ska handla om att få pappan att själv ta tag i situationen. Det är inte en vuxen sons eller dotters ansvar att berätta detta för sin mamma, menar jag.

Om barnet är ett barn, ja då är jag helt och hållet med på ditt resonemang. Ett barn som får denna vetskap kommer naturligtvis att må väldigt dålig och ska som du skriver överhuvudtaget inte involveras i något sådant här. Jag hoppas att barnet i denna situation tar kontakt med t ex BRIS eller skolans kurator eller skolsköterska.
Citera
2026-02-27, 17:57
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag hoppas jag förstår vad du menar och funderar nu på om jag missuppfattat situationen. Jag har utgått från att ”barnet” är en vuxen person.
Och om det är så, ser jag inga problem med att hen pratar med sin far. Jag är, om du läser mitt inlägg, noga med att säga att samtalet ska handla om att få pappan att själv ta tag i situationen. Det är inte en vuxen sons eller dotters ansvar att berätta detta för sin mamma, menar jag.

Om barnet är ett barn, ja då är jag helt och hållet med på ditt resonemang. Ett barn som får denna vetskap kommer naturligtvis att må väldigt dålig och ska som du skriver överhuvudtaget inte involveras i något sådant här. Jag hoppas att barnet i denna situation tar kontakt med t ex BRIS eller skolans kurator eller skolsköterska.

Ser att användaren är reggad 2013, jag utgick från att det var en ung person som skrivit detta men uppenbarligen är det en förvirrad vuxen.

Då hamnar jag snarare i att det som hänt inte angår någon annan än de tre inblandade parterna. Det vuxna "barnet" kan egentligen göra vad hen vill med informationen, tiga, informera mamman eller informera pappan om sin kännedom, men något fördjupande samtal med pappan om när/varför?
Citera
2026-02-27, 18:59
Medlem
Inte läst alla inlägg.
Förstår att det är en samvetsfråga för dig.
Tänk igenom konsekvenserna, så gott det går, om du berättar.
Får din mamma veta att du har känt till pappans otrohet utan att berätta, lär hon bli besviken
Inte mycket till hjälp av mig heller, utom det råd som andra har gett: prata med din far först…
(Själv hade jag inte sagt något till någon, inte ens när/om det uppdagades. Men det är jag det)
Citera
2026-02-27, 19:12
Medlem
Silltunnas avatar
Nej, du skall inte lägga dig i andra vuxna människors relationer!
Citera
2026-02-27, 19:26
Medlem
Du ska givetvis ta med dig detta i graven, det här är inte din business, din mamma vet ingenting och lider inte av detta, din pappa får knulla och är nöjd, varför vill du göra båda olyckliga ?

Golare har inga polare
Citera
2026-02-27, 19:32
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChickenChaser
När min biologiska mamma var otrogen mot min plastpappa sa jag till. Blodsband är ingenting, ärlighet och lojalitet vinner alla dagar i veckan. Hon fick höra ett och annat av mig och vi har inte haft någon form av kommunikation på säkert 10 år. Hon hade lika väl kunnat vara död. Att gå bakom ryggen på en person man varit gift med i 11 år och förstör en hel familj för att man inte kan kommunicera som en ordentlig och hyfsad person.. Nackskott. Han va den enda riktiga familj jag någonsin haft och såklart kunde han inte se på mig utan att påminnas om det hon gjorde.
Vadå, sa du upp kontakten med din mamma för att hon var otrogen mot sin man? Helvete vad dramatiskt.
Citera
2026-02-28, 12:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Finns många typer av affärer. Kan ju vara så att de har aktieaffärer ihop.

Jag tänkte mest på om det var ICA eller Coop.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in