2026-02-25, 22:00
Medlem
Vinted tar ingen provision.
Sätt ett högre pris eftersom på Vinted prutas det.
Föredrar själv Vinted eftersom jag själv styr priset och räknar alltid bort vad Tradera tar i provision.
Polackerna får man se upp med, dem vill gärna pruta i efterhand.
Föredrar Vinted framför Tradera.
Citera
2026-02-25, 22:12
Medlem
Snicksnackarens avatar
Om du vill sälja på postorder så är det bara Blocket, Tradera och Ebay som gäller.

Intressenter på Facebook tar mycket tid med många frågor och lite business, dessutom visas bara annonser i köparens omgivning.

Du får åka på bagageluckeloppisar och sälja om du tror att du tjänar mer pengar där.
Citera
2026-02-25, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
Sjukt hur mycket tradera tar i avgift när man säljer något, blir ju rena förlustaffären känns det som. Köparen tvingas betala köparskydd på flera hundra för allt man köper och säljaren förlorar flera hundra kr vid typ varje affär, helt värdelöst. Sålde nyss en sak för 700kr och tradera stjäl 76 kr av mig.

Vad kan man byta till? Är facebook marketplace något eller är det riskfyllt och osäkert?

Det är väl inte så mycket? Hur mycket tar blocket då?
Citera
2026-02-25, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Kanske Röda Korset, Stadsmissionen, Myrorna eller Erikshjälpen vore ett medmänskligare alternativ?

Håller med men möbler tex tar dom inte ens emot
Citera
2026-02-25, 23:32
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Håller med men möbler tex tar dom inte ens emot
Gör de visst. Men inte sådant som inte går att sälja.
Citera
2026-02-25, 23:37
Medlem
Edward1992s avatar
Sluta sälj som en fattiglapp då. Sälj bara saker som kostar minst 2 tusen kronor. Och köp ingenting som kostar en hundring.
Citera
2026-02-26, 00:40
Medlem
mearshimers avatar
Citat:
Sjukt hur mycket tradera tar i avgift när man säljer något, blir ju rena förlustaffären känns det som. Köparen tvingas betala köparskydd på flera hundra för allt man köper och säljaren förlorar flera hundra kr vid typ varje affär, helt värdelöst. Sålde nyss en sak för 700kr och tradera stjäl 76 kr av mig.

Vad kan man byta till? Är facebook marketplace något eller är det riskfyllt och osäkert?
Jag brukar skänka till erikshjälpen.
De få gånger jag har sålt på Facebook marketplace har varit bra.
Det var en trevlig libanes gubbe som ville pruta lite. Men swishade snabbt och lämnade gott betyg.

Sålde nyligen en bilbarnstol med isofix på tradera.
Säljaren kom med bil från Södermalm. Frågade om jag kan montera den åt dem på köpet (sålde stolen för 200kr) blev
Gen z svenskar den här gången. Jag avböjde..
Fick ett minus betyg. Något om att stolen var defekt. Jag bad om fri retur för att inspektera den påstådda skadan.
Tradera dömde till köparens fördel och köparen fick behålla stolen samt 180kr. Tradera tog 20kr.
Citera
2026-02-26, 02:01
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenVit
Svin
Är jag ett svin eftersom jag väljer att inte sälja gammalt skräp på begagnatmarknaden?

Utveckla?
Citera
2026-02-26, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Är jag ett svin eftersom jag väljer att inte sälja gammalt skräp på begagnatmarknaden?

Utveckla?

Ja, du kan ju lika enkelt skänka det till någon hjälporganisation.
Citera
2026-02-26, 02:10
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenVit
Ja, du kan ju lika enkelt skänka det till någon hjälporganisation.
Varför det? Det är mina saker som jag själv betalat för en gång i tiden. Jag gör precis vad jag vill med dessa. Jag har absolut ingen skyldighet att skänka bort dessa så att någon annan kan tjäna pengar på dem.

Välgörenhet kommer inte ur tvång utan ur frivillighet. Annars är det kommunism.
Citera
2026-02-26, 02:33
Medlem
Citat:

Vintade ska ha väldigt låga avgifter, folk säljer saker för 20-40 kr till utlandet så det måste betala sig. Hört om flera som säljer småsaker som de vanligtvis skulle slängt eller gett bort men tjänar över 10 k om året som extra inkomst.
Senast redigerad av skitigaharry 2026-02-26 kl. 02:44.
Citera
2026-02-26, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Varför det? Det är mina saker som jag själv betalat för en gång i tiden. Jag gör precis vad jag vill med dessa. Jag har absolut ingen skyldighet att skänka bort dessa så att någon annan kan tjäna pengar på dem.

Välgörenhet kommer inte ur tvång utan ur frivillighet. Annars är det kommunism.

Som om kommunism vore något negativt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in