2026-02-25, 17:40
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Sjukt hur mycket tradera tar i avgift när man säljer något, blir ju rena förlustaffären känns det som. Köparen tvingas betala köparskydd på flera hundra för allt man köper och säljaren förlorar flera hundra kr vid typ varje affär, helt värdelöst. Sålde nyss en sak för 700kr och tradera stjäl 76 kr av mig.

Vad kan man byta till? Är facebook marketplace något eller är det riskfyllt och osäkert?
Citera
2026-02-25, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
Sjukt hur mycket tradera tar i avgift när man säljer något, blir ju rena förlustaffären känns det som. Köparen tvingas betala köparskydd på flera hundra för allt man köper och säljaren förlorar flera hundra kr vid typ varje affär, helt värdelöst. Sålde nyss en sak för 700kr och tradera stjäl 76 kr av mig.

Vad kan man byta till? Är facebook marketplace något eller är det riskfyllt och osäkert?
Jamen ställ dig på torget då.
Citera
2026-02-25, 18:58
Medlem
Ställ upp ett bord, utanför lokala matbutiken, och sälj prylarna till högstbjudande.

Tradera har blivit skit, bör undvikas.
Citera
2026-02-25, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Har jag ingen nytta av något jag äger så slänger jag det hellre.

Kanske Röda Korset, Stadsmissionen, Myrorna eller Erikshjälpen vore ett medmänskligare alternativ?
Citera
2026-02-25, 19:28
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennehedlund1945
Ändast köparn betalar avgift mä ett så kallat köpschydd.

Spelar ju ingen roll om det är säljaren eller köparen som betalar avgifterna. Nettovinsten blir ju den samma.
Citera
2026-02-25, 19:35
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Vad kan man byta till?

Finns ju lite olika specialforum och specialmarknadsplatser, beroende på vad du säljer.
Citera
2026-02-25, 19:47
Medlem
Citat:
Schnälla du Blocket e gratis jö. Om en säljer lös öre. Bara bilar köstar. Inga avgifter alls. Ändast köparn betalar avgift mä ett så kallat köpschydd.
De flesta normala människor vill inte ha nånting med kontrollkommunisterna på blocket att göra med.

Det enda rätta just nu är fb marketplace.

Svinen på Shibstedt med blocket,aftonbladet och andra underbolag ska inte ha en enda extra kund.
Citera
2026-02-25, 19:48
Medlem
Citat:

marketplace funkar utmärkt.

Bara undvik sista priset kompisar så blir det bra.
Citera
2026-02-25, 19:52
Medlem
Citat:
Ja ha inte fejsbok. Tycke Blocket ä bättre än tradera, inga avgifta fö mej när ja ska sälja, bara köparn.

Inga avgifter för dig och inga avgifter för köparn på marketplace vilket gör det mer attraktivt än att skänka pengar till svinen på shibstedt,aftonbl,blocket.

Förövrigt så brukar det i slutändan pressa ner säljpriset väldigt ofta för försäljaren då köparn som måste betala sånt extraskit vill pruta mer för att kompensera de pengarna.

Precis som med kortbetalning då butiken måste betala extra dyra kortköpsavgifter för kreditkort och swishavifter på varje köp så höjer det priset.

Det är bara företaget som blir vinnare och kunderna som får betala på olika sätt.
Senast redigerad av Blatteman 2026-02-25 kl. 19:54.
Citera
2026-02-25, 19:53
Medlem
Citat:

Vinted kanske vore ett alternativ? Jag har inte köpt eller såld med Vinted ännu så har ingen egen uppfattning om hur bra Vinted är. Någon annan kanske har någon erfarenhet av Vinted?
Senast redigerad av Jagtogdittnamn 2026-02-25 kl. 20:25.
Citera
2026-02-25, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Finns ju lite olika specialforum och specialmarknadsplatser, beroende på vad du säljer.
Finns det någon speciell för vinylskivor? Jag tycker inte att det blir rävvis vinst på tradera. Jag har några rariteter jag vill sälja.
Citera
2026-02-25, 20:23
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danieldahlstrom369
Finns det någon speciell för vinylskivor? Jag tycker inte att det blir rävvis vinst på tradera. Jag har några rariteter jag vill sälja.

Jag vet inte vilka avgifter och de har, men www.discogs.com är nog värd att kolla in.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in