2026-02-25, 20:42
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
marketplace funkar utmärkt.

Bara undvik sista priset kompisar så blir det bra.

Är inte marketplace Facebook?
Citera
2026-02-25, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag vet inte vilka avgifter och de har, men www.discogs.com är nog värd att kolla in.
Tack! Ska göra det. Misstänker dock det blir jobbigt med PayPal och sånt. De är ju global marknad.
Citera
2026-02-25, 21:00
Medlem
Men lägg av! Tradera tar de lägsta avgifterna av de flesta auktionshusen mm.
10 % är ingenting. Dessutom maxtaket på 200 kr tror jag. Säljer du på en auktion eller auktionshus typ Auctionet, då tar de 20-25 % både av säljare och köpare.

Exempel.
Säljer du på Tradera för 1000, då tar Tradera 100. Köparen betalar 1000 + 52 kr köparskydd.
Andra auktioner tar typ 200-250 kr vid försäljning. Köparen får betala minst 1200 + slagavgift på 30-80 kr.

På försäljningssidor på Facebook, finns för allt möjligt, finns inga avgifter. Dock större risk att bli lurad, speciellt som köpare.
Citera
2026-02-25, 21:24
Medlem
Det jag märkt med Tradera är att förr fick man rabattkoder så man kunde lägga upp t.ex. 10 auktioner med bara 5% i avgift. Verkar som dom slutat med det, jag har inte fått någon på länge. Det krävdes givetvis att man sålt en del innan man fick koderna, så dom tjänat lite på en redan.

Annars tycker jag det blivit allmänt svårare med försäljning. Visst får man bud men tycker det gick bättre för några år sen.

Sen Marketplace har inte jag någon bra erfarenhet av. Folk är försiktiga av sig idag.

Sen resonerar jag såhär: Saker man inte ser någon användning av, då är det bättre med en hundralapp i börsen, och jag slipper förvara sakerna längre. Bättre med plats till annat. Man får ju inget med sig på nästa resa....
Citera
2026-02-25, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
Sjukt hur mycket tradera tar i avgift när man säljer något, blir ju rena förlustaffären känns det som. Köparen tvingas betala köparskydd på flera hundra för allt man köper och säljaren förlorar flera hundra kr vid typ varje affär, helt värdelöst. Sålde nyss en sak för 700kr och tradera stjäl 76 kr av mig.

Vad kan man byta till? Är facebook marketplace något eller är det riskfyllt och osäkert?

Jag är i samma sits, jag har övergett tradera. Marketplace funkar men det är lite mer osäkert så man får kolla upp köparen o inte sälja till sådant som verkar misstänkt
Citera
2026-02-25, 21:32
Medlem
Tradera är skit numera, dyrt att köpa och dyrt att sälja.
Köp en grej för 40 kr och betala frakt 60kr nä tacka vet jag Blocket och Fb.
Citera
2026-02-25, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
Sjukt hur mycket tradera tar i avgift när man säljer något, blir ju rena förlustaffären känns det som. Köparen tvingas betala köparskydd på flera hundra för allt man köper och säljaren förlorar flera hundra kr vid typ varje affär, helt värdelöst. Sålde nyss en sak för 700kr och tradera stjäl 76 kr av mig.

Vad kan man byta till? Är facebook marketplace något eller är det riskfyllt och osäkert?

Olika lokala köp o sälj grupper på FB. Sen finns det ju specialgrupper för tex porslin och leksaksbilar som är för hela Sverige.
Citera
2026-02-25, 21:47
Medlem
Allt är ju relativt. vestiairecollective som är som en global tradera tar en viss procent på det du säljer utan tak. Tradera har ju 200kr som tak (de hade 100kr tidigare). Sålde en märkesjacka för 8500kr där jag fick behålla 6350
Citera
2026-02-25, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltigt09-
Tradera är skit numera, dyrt att köpa och dyrt att sälja.
Köp en grej för 40 kr och betala frakt 60kr nä tacka vet jag Blocket och Fb.

Aha, så om du köper något via Blocket eller FB så bjuder säljaren på frakt? Inte? Mystiskt...

Om man har något i huvudet så räknar man in frakten i vad man vill ge totalt för något man bjuder på...
Citera
2026-02-25, 21:51
Medlem
Trodde tradera endast var begagnat. Är det folk som har affärsmässig försäljning på sidor som blocket/tradera, och vad är det de säljer då?
Citera
2026-02-25, 21:54
Medlem
MissBs avatar
Vinted
Citera
2026-02-25, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Kanske Röda Korset, Stadsmissionen, Myrorna eller Erikshjälpen vore ett medmänskligare alternativ?
håller med om den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in