2026-02-24, 14:55
Medlem
Går det idag och isf vilk länder är det man ska resa till?

Jag har kört moped sen jag var 13, kört en del cross och lätt mc i stugan samt har svenskt b körkort så jag känner mig rätt okej med att jag kan köra mc.
Dock vill jag inte epunga ut 15k för ett mc kort och undrar om det går att resa till typ Rumänien eller nåt och ta mc kort där och sen nör man är tillbaka i Sverige igen så växlar man det till ett svenskt mc kort?
Citera
2026-02-24, 15:01
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51

Jag har kört moped sen jag var 13, kört en del cross och lätt mc i stugan samt har svenskt b körkort så jag känner mig rätt okej med att jag kan köra mc.
Dock vill jag inte epunga ut 15k för ett mc kort och undrar om det går att resa till typ Rumänien eller nåt och ta mc kort där och sen nör man är tillbaka i Sverige igen så växlar man det till ett svenskt mc kort?
Vad jag hittade så måste du vara bosatt i landet du tar körkortet i med minst 185 dagar.
Citera
2026-02-24, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vad jag hittade så måste du vara bosatt i landet du tar körkortet i med minst 185 dagar.

Såna intyg säljs billigt i Rumänien.
Citera
2026-02-24, 15:25
Medlem
53....so whats avatar
Citat:

Går det inte att stega in på körskolan, säga att man är kompetent, och vill skriva provet och köra upp direkt?
Varför inte i så fall?
Citera
2026-02-24, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Går det inte att stega in på körskolan, säga att man är kompetent, och vill skriva provet och köra upp direkt?
Varför inte i så fall?

För inte alltför längesen så kunde du ju både skriva och köra upp privat. Har dock ingen aning om de ändrat de reglerna.
Citera
2026-02-24, 15:54
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Blir det verkligen billigare?

Resa, hotell, körundervisning, teori, läkarintyg och uppkörning.
Och du får en bra utbildning här i Sverige.

Du har säkert bra erfarenhet av att köra på två hjul men, men.

Jag har AB kort där A fick man "på köpet" förr.
Jag har kört en hel del moppe, lite lätt MC några dagar lugnt och fint sedan MC scooter några år men skulle inte sätta mig på en tung större MC utan utbildning.

För din och andras säkerhet så skulle jag råda dig att ta körkortet här. (i all välmening)
Citera
2026-02-24, 16:09
Medlem
Glostrups avatar
Med din bakgrund så kan du säkert ”köra motorcykel”, men du är knappast en säker motorcykelförare.

Att köra MC må vara att följa i princip exakt samma regler som att köra bil, men det skiljer sig enormt mycket i form av vilken uppsikt man behöver ha, vad man tittar efter och hur man förhåller sig till väglag, vägens form och läge, andra trafikanter och vilka faror eller risker som finns omkring - och hur man manövrerar om någon av dessa risker skulle materialiseras.

Allt detta kan man lära sig teoretiskt, men det krävs mycket träning för att man ska göra rätt reflexmässigt i en situation. Detta är vad körskolorna och körkortsutbildningarnas olika utbildningsmoment är till för.

Är man smart (och mogen nog) för ett mc-kort så tar man riskerna med att köra hoj på allvar och sätter inte några tusenlappar före sin egen, och andras, säkerhet. Det är en suverän hobby, och om man vill hålla på i många år så inser man snabbt att några tusenlappar inte blir många kronor utslaget över ens livstid.

Och svaret på frågan är att det inte går på lagligt sätt.
Senast redigerad av Glostrup 2026-02-24 kl. 16:36.
Citera
2026-02-24, 17:05
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Blir det verkligen billigare?

Resa, hotell, körundervisning, teori, läkarintyg och uppkörning.
Och du får en bra utbildning här i Sverige.

Du har säkert bra erfarenhet av att köra på två hjul men, men.

Jag har AB kort där A fick man "på köpet" förr.
Jag har kört en hel del moppe, lite lätt MC några dagar lugnt och fint sedan MC scooter några år men skulle inte sätta mig på en tung större MC utan utbildning.

För din och andras säkerhet så skulle jag råda dig att ta körkortet här. (i all välmening)

Nej det blir nog dyrare i längden. Dessutom extremt krångligt.
Citera
2026-02-24, 22:23
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Om du känner dig "rätt okej med att du kan köra mc" så är det ju bara att boka teoriprov och uppkörning så är det klart sen! Vad är problemet?
Citera
2026-02-27, 21:31
Medlem
15000 kr kostar det inte om du vet att du kommer att klara kunskapsprov och körprov på första försöken.

Kraven för att ta A-behörighet är:

Synundersökning - ca 300
Körkortstillstånd - Gratis, men du måste ha gjort synundersökningen först
Risk 1 och Risk 2 - Två kurser som du gör hos körskola eller hos fristående kursarrangör, mellan 4000 och 5000 för båda
Kunskapsprov - 420 kr
Körprov - 2000 kr

Totalt: 7720

Om du ska göra allting utan att blanda in en trafikskola över huvud taget så måste du antingen skaffa dig en privat handledare eller en bil med släp så att du kan ta med dig din MC till uppkörningen. Trafikverket tillhandahåller bilar för uppkörning, men inte MC.

Ett körprov för MC innefattar två manöverbanor. De kallas "lågfartsbanan" och "högfartsbanan". Dessa gör man innan man får göra sin körning i trafik.

Om du aldrig tränat på att köra dessa banor, kommer du inte att klara dem. Det gör ingen.

Här är en bra film om hur manöverprovet går till: https://www.youtube.com/watch?v=CsrBTOF-YBY

Att resa till Rumänien och ta körkort kanske blir billigare, men det är inte säkert. Det blir dessutom bökigt.
Citera
2026-02-27, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Varför inte i så fall?

Man gör varken kunskapsprov eller körprov på trafikskola. Det gör man hos Trafikverket.
Citera
2026-03-01, 11:29
Medlem
Citat:

Om du inte tror dig kunna klara av en uppkörning i Sverige så är du nog inte så okay med att kunna köra MC som du tror.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in