2026-03-01, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Om du känner dig "rätt okej med att du kan köra mc" så är det ju bara att boka teoriprov och uppkörning så är det klart sen! Vad är problemet?

Har kört bil i 20 år och kan säga det är skillnad på att köra som en trafiklärare vill mot för hur man kör efter man haft körkortet några år.
Man får anpassa sig efter trafiken.
Samma med mc, så länge man följer trafikreglerna och inte kör son en idiot kommer inget hända en
Citera
2026-03-01, 12:09
Medlem
Har man inte råd att ta sitt A-kort den legala vägen via körskola och/eller privat handledare har man inte heller råd att köra MC.

Finns en anledning till att de flesta nya hojåkare är runt 40 år idag, det är först då som man har kapital att spendera. Att ta själva körkortet är den billiga delen av MC-livet. Sen tillkommer hjälm, skyddsutrustning, försäkring, garageplats osv. Sen ska en hoj inköpas.
Citera
2026-03-02, 00:44
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Går det idag och isf vilk länder är det man ska resa till?

Jag har kört moped sen jag var 13, kört en del cross och lätt mc i stugan samt har svenskt b körkort så jag känner mig rätt okej med att jag kan köra mc.
Dock vill jag inte epunga ut 15k för ett mc kort och undrar om det går att resa till typ Rumänien eller nåt och ta mc kort där och sen nör man är tillbaka i Sverige igen så växlar man det till ett svenskt mc kort?

En mer intressant fråga är billiga körlektioner i annat land.
Sedan tar man kortet här.
Detta har jag tänkt på i flera år och tar gärna svar.
Problemet brukar vara försäkringar. Svårt om man inte bor där.
Någon kanske löst detta?
Citera
2026-03-02, 00:45
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Har man inte råd att ta sitt A-kort den legala vägen via körskola och/eller privat handledare har man inte heller råd att köra MC.

Finns en anledning till att de flesta nya hojåkare är runt 40 år idag, det är först då som man har kapital att spendera. Att ta själva körkortet är den billiga delen av MC-livet. Sen tillkommer hjälm, skyddsutrustning, försäkring, garageplats osv. Sen ska en hoj inköpas.

Stämmer inte. Man kan visst ha råd med MC och ändå tycka att skolorna tar ockerpriser för lektioner.
Egentligen två helt olika frågor.
Man kan tycka att priserna är för höga även om man är miljardär.
Man skulle t.ex inte köpa ett paket lasagne för 400 kr bara för att man har 70 papp i månaden.
Citera
2026-03-02, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Stämmer inte. Man kan visst ha råd med MC och ändå tycka att skolorna tar ockerpriser för lektioner.
Egentligen två helt olika frågor.
Man kan tycka att priserna är för höga även om man är miljardär.
Man skulle t.ex inte köpa ett paket lasagne för 400 kr bara för att man har 70 papp i månaden.

Vilket pris anser du är rimligt för en körlektion?

Den körskola där jag tog mitt A-kort tar idag 1500 kr/h (omräknat då en lektion är 80 min).

I det priset ingår lön, sociala avgifter, försäkring och två motorcyklar. I vissa fall även en körgård även om alla trafikskolor inte har en egen. Vet inte hur länge körskolorna kör sina hojar men säg att de byts vart femte år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in