2026-02-23, 07:54
Medlem
Det är svindyrt att åka på skidsemester för en familj.
Är det inte förbjudet med monopol i Sverige?
Citera
2026-02-23, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014

Det står dig fritt att öppna en skidanläggning om du vill.

Skistar har helt enkelt varit skickligare på att driva skidanläggningar och tagit över anläggningar som inte har kunnat drivas effektivt.
Citera
2026-02-23, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Det står dig fritt att öppna en skidanläggning om du vill.

Skistar har helt enkelt varit skickligare på att driva skidanläggningar och tagit över anläggningar som inte har kunnat drivas effektivt.

Jobbar du för dom ?
Effektivt? Med hög vinst menar du väl?
Citera
2026-02-23, 08:02
Medlem
Citat:

Skistar är ett aktiebolag, alltså ägs det av aktieägarna.
Citera
2026-02-23, 08:04
Medlem
Citat:

Jo.

Så det du uppmärksammat är att marknaden är trasig. Inte bara i Sverige, utan detta gäller globalt. Jag följer USA noga och där äger ett fåtal företag hela marknaden, vare sig det gäller köttprodukter eller tvkanaler.

Politikerna skulle kunna fixa detta, men av någon jävla anledning röstar vi arbetare på partier som vill gynna onda giriga rika människor (högern) som missbrukar marknadsekonomin och gör de rika rikare och medelklassen fattigare. Vilket är emot själva syftet med att allmän rösträtt infördes för 100 år sedan, vilket handlade om att ta makten från de onda giriga förmögna.
Citera
2026-02-23, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Det är, som vanligt i branscher som är dysfunktionella, onda giriga miljardärer som äger skistar. Både svenska och norska.

Dessa människor är onda.

Citat:
SkiStar AB ägs främst av familjen Mats och Fredrik Paulsson genom holdingbolag (som Stjärnhimlen Invest AB / Ekhaga Utveckling AB), vilka kontrollerar en betydande del av rösterna. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm och grundades av Mats och Erik Paulsson, som även är kända från byggbolaget Peab.

Huvudägare och struktur:
Familjen Paulsson: Mats och Fredrik Paulsson (via bl.a. Ekhaga Utveckling AB) är största ägare med cirka 46-47 % av rösterna.

Andra ägare: Bland de största ägarna finns även Nordic Ski & Mountains AB och Handelsbanken Fonder.
Norsk storägare: Aeternum Capital, som är kopplat till norska John Fredriksen, är en betydande storägare.
Citera
2026-02-23, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Vad har det med saken att göra ?
Citera
2026-02-23, 08:08
Medlem
Citat:
Jobbar du för dom ?
Effektivt? Med hög vinst menar du väl?

Nej det gör jag inte.

Jag jobbar inte för dem.

Men en skidanläggning kräver personal och en jävla massa utrustning som skall köpas in och underhållas. Det finns garanterat skalfördelar att vara stor. Hur enkelt/billigt tror du att det är att bygga och driva en boknings/biljettsajt? Att hantera passersystem för liftar? Hantera HR/Lön? Marknadsföring?
Citera
2026-02-23, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Nej det gör jag inte.

Jag jobbar inte för dem.

Men en skidanläggning kräver personal och en jävla massa utrustning som skall köpas in och underhållas. Det finns garanterat skalfördelar att vara stor. Hur enkelt/billigt tror du att det är att bygga och driva en boknings/biljettsajt? Att hantera passersystem för liftar? Hantera HR/Lön? Marknadsföring?

Det var inte min fråga. Jag undrar varför Skistar fått lov att köpa alla anläggningar?
Finns det inte lagar mot monopol i Sverige?
Citera
2026-02-23, 08:15
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Lite oklart läge skulle jag säga då det är s k oligopol formellt sett.
Då jag föreslår bekanta att handla på Lidl eller Coop verkar de inte orka då det känns så bekämt med ICA som har runt 51 % av matbutiksmarknaden.

Så att "rösta" med pengarna och åka till Borgafjäll kan både ta längre tid och kosta mer totalt sett.
Åre/Skistar kommer fortsatt växa långsamt som ett ringormsutslagr är min killgissning.

https://borgafjallbackarna.se/
Senast redigerad av Riksreptilen 2026-02-23 kl. 08:18. Anledning: Stavfeg
Citera
2026-02-23, 08:16
Medlem
Citat:
Det var inte min fråga. Jag undrar varför Skistar fått lov att köpa alla anläggningar?
Finns det inte lagar mot monopol i Sverige?

Det finns en konkurrenslag, men den förbjuder inte monopol.

Från konkurrensverket "Det är inte i sig förbjudet att ha en dominerande ställning. Däremot är det förbjudet för företag att missbruka sin dominerande ställning så att konkurrensen och konsumenterna skadas."
Citera
2026-02-23, 08:17
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Det är, som vanligt i branscher som är dysfunktionella, onda giriga miljardärer som äger skistar. Både svenska och norska.

Dessa människor är onda.

Och när du säljer ditt hus drar du av ett par hundra tusen för att du är god?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in