2026-02-22, 19:56
Medlem
Kollar på revolut engångskort. Låter ju verkligen superbra eftersom man är skyddad mot att skumma företag fortsätter dra pengar från ditt kort. Om jag fattar det rätt är engångskortet kopplat till ett ordinarie kort men uppgifterna om det ordinarie kortet syns inte när man skriver in uppgifterna för engångskortet. Det låter ju väldigt bra. Man slipper tydligen även att kortet blir skimmat.
Någon som testat? Finns det några dolda nackdelar jag inte upptäckt?
Citera
2026-02-22, 20:01
Medlem
Privattaxins avatar
Det är precis samma som en vanlig banks tillfälliga mastercard & visa, som Swedbank exempelvis. Du får ett bankkort som är precis som ett vanligt, som är knutet till ett bankkonto, som du handlar med, och så brukar kortet förstöras efter det men kan såklart användas igen om så önskas.
Citera
2026-02-22, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Privattaxin
Det är precis samma som en vanlig banks tillfälliga mastercard & visa, som Swedbank exempelvis. Du får ett bankkort som är precis som ett vanligt, som är knutet till ett bankkonto, som du handlar med, och så brukar kortet förstöras efter det men kan såklart användas igen om så önskas.
Varken ICA-banken eller Swedbank erbjuder detta
Citera
2026-02-22, 21:08
Medlem
Kattknullarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Varken ICA-banken eller Swedbank erbjuder detta
Swedbank la ner det nyligen men gjorde innan.
Citera
2026-02-22, 21:35
Medlem
Citat:
Kollar på revolut engångskort. Låter ju verkligen superbra eftersom man är skyddad mot att skumma företag fortsätter dra pengar från ditt kort. Om jag fattar det rätt är engångskortet kopplat till ett ordinarie kort men uppgifterna om det ordinarie kortet syns inte när man skriver in uppgifterna för engångskortet. Det låter ju väldigt bra. Man slipper tydligen även att kortet blir skimmat.

Jag har testat och av ett trettiotal köp har det endast blivit nekat 1 gång. Det var för ett par år sedan.

De virtuella engångskorten är kopplade till ditt konto inte till ditt ordinarie kort. Det virtuella kortet kan fortfarande bli virtuellt skimmat, siffrorna kan bli stulna från någon databas eller skumma företag kan fortsätta försöka dra pengar från det. Men det spelar ingen roll eftersom det virtuella kortest siffror är ogiltiga efter ett köp.
Citera
2026-02-22, 21:46
Medlem
Partiet.Nyanss avatar
Citat:
Fungerar bra
Citera
2026-02-22, 22:14
Medlem
nerdhs avatar
Kvartal nekade mitt engångskort på Revolut så det blev inget abonnemang.
Citera
2026-02-23, 01:45
Medlem
Citat:

Fungerar jättebra. Perfekt när man vill göra engångsköp på prenumerationer eller liknande. Eller om man helt enkelt är paranoid och inte vill att kortet ska kunna användas igen av någon annan.

Skapa upp kort är enkelt, ett knapptryck i appen så har man ett nytt digitalt kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in