Citat:
Ursprungligen postat av
Quoi...
Fast all typ av mening har en effekt, även motsatta meningar. Man kan känna en mening i att öka invandringen till Sverige, och man kan känna en mening i att minska invandringen till Sverige.
Att någonting har ett objektivt värde betyder per definition att det är det enda rätta värdet. Det är vad objektiv betyder. Någonting kan inte vara objektivt önskvärt om samtidigt motsatta förhållanden är önskvärda.
Den enda effekten som objektiviteten i en mening kan ha är att den gör meningen till den enda eftersträvansvärda meningen. Gör den inte det så har det ingen betydelse att den är objektiv.
Jag hade inte tänkt på att all mening har effekt, men effekten kan då släckas ut av andra effekter. När ingen handling kommer ha eller har någon effekt kallas det för meningslöst. En handling är meningslös om den inte skulle ha effekt.
I min värld delar jag på känna mening och ha principiell mening, det kan kännas meningsfullt med att göra något samtidigt som det inte har någon som helst mening av ens principiell. Det känns meningsfullt att titta på filmer jag gillar, men det gör mig inte till en bättre person, hjälper mig inte att överleva, osv, så när jag stänger av TV:n känns det istället som jag kastat bort min tid.
När det gäller vad objektivt är så håller jag inte med om att objektivitet skulle ha betydelsen att vara det enda rätta.
Objektivitet handlar om opartiskhet, saklighet, något som inte är subjektivt. Att man är saklig och opartisk leder inte alltid till ett korrekt svar. Eftersom människor är irrationella eller tänker ologiskt så existerar flera objektiva paradoxer, till exempel är det fel att orsaka någon oskyldig lidande, men att föda barn är ok och skjuta vilddjur är ok, osv.
Ett annat exempel är ords definitioner, ord är inte helt subjektiva utan är stort sett objektiva i vanligt bruk. När vi förhåller oss osakligt och opartiskt till ords definitioner så tenderar de att sammanfalla. Vi kan kolla upp vad ord betyder i ordböcker och förhålla oss objektivt till det som står i dem.
Många har sökt efter en singulär objektiv mening i universum, något som inte existerar. Mening är ett fenomen inom folks och djurs hjärnor bland känslor och principer, målmedvetet ha ett syfte, önskvärda tillstånd att förverkliga. Så om vi hade en singulär objektiv mening så skulle vi kunna enas och samarbeta mot det objektiva målet.
Det är vad jag tror och ser. Jag tror det jag ser, vilket andra kan ha problem med, för de kan ha sett något annat. Därför kan vi både vara objektiva och ha olika uppfattning.