2026-02-20, 16:32
Medlem
Läste detta någonstans och det fick mig att fundera ifall det stämmer.

NO CHILD BELIEVES THEY WERE BORN IN THE WRONG BODY UNTIL A CREEPY ADULT DELIBERATELY PUTS THAT IDEA IN THEIR HEAD..

Vad tycker ni?
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2026-03-11 kl. 16:10.
Citera
2026-02-20, 16:33
Medlem
Ganska säker på att 100% av barnen som tror de är födda i fel kropp har fått den informationen från någon vuxen.
Citera
2026-02-20, 16:37
Medlem
När kan man veta om man tänker en unik tanke? Djupt...
Citera
2026-02-20, 16:40
Medlem
halaltarzans avatar
Finns det någon statistik på vilka områden som har mest ungar som är födda i fel kropp då?

Och för att vädra mina fördomar lite så bara antar jag att t.ex. Södermalm har fler än Östermalm?
Senast redigerad av halaltarzan 2026-02-20 kl. 16:42.
Citera
2026-02-20, 16:49
Medlem
Tja, rent definitionsmässigt kanske det stämmer. Men å andra sidan gäller det även till exempel cancer. Du kan inte veta om du har cancer innan någon har berättat för dig att det existerar en sådan sjukdom.

Så den egentliga frågan är kanske, om ingen hade berättat för barn om könsdysfori, hade de sprungit runt och känt sig som alla andra, eller hade de gått runt med en gnagande känsla av att något är fel som de inte kan sätta ord på?
Citera
Medlem
Det fanns en artikel om en lärare som fick sparken därför att hon inte ville säga hen, utan föredrog namnet. Jag tror att hon även fick betala skadestånd.

Och denna flicka tyckte väl att det kändes bra att vara lite speciell, och inte som andra barn. Jag tror att hon var 10-11 år. När man läste artikeln, så verkade det som om föräldrarna uppmanade henne att detta var mycket viktigt. Kan ett barn, i denna ålder, verkligen känna sig "kränkt" om hon inte blev kallad för hen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ganska säker på att 100% av barnen som tror de är födda i fel kropp har fått den informationen från någon vuxen.

Åtminstone 99%.
Citera
2026-02-20, 17:07
Medlem
Vi som är föräldrar vet när barn förstår vilket kön de har. Det sker tidigt. 2-3 års åldern.

Ett litet fåtal barn beter sig inte som andra barn av samma kön. Flickor vill ha pojkkläder kort hår och leka med svärd och brottas. Eller pojkar som vill ha rosa princess kläder och läppstift.

Det är inte föräldrar som bestämmer vad barn identifierar sig om. Även om sådant kanske i sällsynta fall förekommer.
Citera
2026-02-20, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Det fanns en artikel om en lärare som fick sparken därför att hon inte ville säga hen, utan föredrog namnet. Jag tror att hon även fick betala skadestånd.

Och denna flicka tyckte väl att det kändes bra att vara lite speciell, och inte som andra barn. Jag tror att hon var 10-11 år. När man läste artikeln, så verkade det som om föräldrarna uppmanade henne att detta var mycket viktigt. Kan ett barn, i denna ålder, verkligen känna sig "kränkt" om hon inte blev kallad för hen?
Absolut. Kanske inte på samma plan som vuxna, men ett barn kan absolut känna av att vara den ende som blir särbehandlad på det sättet.

Men här tycker jag det är relevant att fråga varför det är så oerhört viktigt för läraren att inte säga hen.
Citera
2026-02-20, 17:11
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Tja, rent definitionsmässigt kanske det stämmer. Men å andra sidan gäller det även till exempel cancer. Du kan inte veta om du har cancer innan någon har berättat för dig att det existerar en sådan sjukdom.
Får du en gigantisk tumör som syns tydligt så kanske det går att börja fundera på ifall du är sjuk på något sätt ändå, även om du inte vet vad det är för sjukdom...
Citera
2026-02-20, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge

NO CHILD BELIEVES THEY WERE BORN IN THE WRONG BODY UNTIL A CREEPY ADULT DELIBERATELY PUTS THAT IDEA IN THEIR HEAD..

Vad tycker ni?
Personen som du citerar, verkar inte veta så mycket av könsdysfori.
Citera
2026-02-20, 18:17
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge

Vad tycker ni?

Nej, det stämmer inte. Forskning har visat att det handlar om hormonell påverkan i fosterstadiet och gener.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in