2026-02-20, 14:27
Medlem
slemhogs avatar
Senaste veckorna har jag googlat några arbetskamrater och fått sökträff att de finns med i lexbase och krimfup.
När jag begärt ut domarna gratis via tingsrätt hade den ena fortkörningsböter 7 km/h och den andra ansökt om vårdnad av barn via tingsrätt men dragit tillbaka målet på egen hand.
Wow, vilka hårdkokta kriminella drägg, public enemies nr 1!Annat löst löst folk, grannar och arbetsgivare som googlar dom och inte orkar begära ut domar som jag gjort kan få uppfattningen att de är kriminella vilket kan skapa negativa följdeffekter för dom i deras liv.

Dessa tjänster måste förbjudas omgående. Inget annat land har offentliga register över folks brottsdomar och i synnerhet inte register där tvistemål och fortkörningsböter lyser rött i krimfup på google sökningar.
2026-02-20, 14:32
Medlem
franges avatar
Så du tycker alltså att man skall förbjuda dessa tjänster på grund av att du blev besviken över att dina kollegor inte var dömda för tyngre grejer - har jag förstått det hela rätt?
2026-02-20, 14:33
Medlem
Att du begär ut handlingar från tingsrätten på dina arbetskollegor, tyder väl snarare på att det är du som har ett problem. Ett allvarligt sådant.
2026-02-20, 14:33
Avstängd
Kattknullarns avatar
Naturligtvis så är du inte dömd för någonting, inte fortkörning eller nåt med nåt barn förstås?
2026-02-20, 14:34
Medlem
19xs avatar
Håller med vem fan gör ens så
2026-02-20, 15:00
Medlem
kalkryggars avatar
Visst är det lite orättvist. Jag har när jag själv rekryterade folk bara kollat om de är registrerade på såna sidor valt att välja bort dem till förmån för andra kandidater som inte förekommer på såna sidor.

En gång så var det en tjomme som återkopplade och undrade varför jag inte valde att gå vidare med hen. Jag sade som det var att hen förekom på en sån sida. Då reagerade hen med bestörtning och hävdade att det var hen som var målsägande i ett mål där hen blivit utsatt för något trivialt.

Jag sade då att jag inte har tid att lirka i ärendena utan jag har begränsad tid som alla andra och måste göra val. Det är så samhället är byggt idag och inget jag kan hjälpa.

Så jag håller med om att det är sjukt. Men jag förstår också att folk gör en snabb avvägning pga om de existerar eller inte i databasen.

Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Att du begär ut handlingar från tingsrätten på dina arbetskollegor, tyder väl snarare på att det är du som har ett problem. Ett allvarligt sådant.

Det är väl bara sunt förnuft att vara mån om sin personliga hälsa?

Att få reda på att det rör sig kriminellt patrask i ens närhet är viktigt att hålla koll på när vi lever i det svenska samhället där mördare som avtjänat sitt extremt låga straff går fria som fågeln.
2026-02-20, 15:24
Medlem
slemhogs avatar
Så det är mig det är fel på nu som beställt ut domar, sett de inte var kriminella och försvarar deras rätt att inte hängas ut på google som om de vore det?
Jag är helt emot lexbase och krimfup, jag anser ingen har något med andras domar att göra,att det inte ska vara tekniskt möjligt att kunna begäras ut med ett knapptryck på krimfup eller domstolarnas e-tjänster.
Verifiera som samlar domar längre än belastningsregistret gallringsregler och levererar bakgrundskotroller åt arbetsgivare borde även totalförbjudas.
2026-02-20, 18:53
Medlem
I USA behöver du inte Lexbase mm. Tjänsten tillhandahålls av amerikanska staten:
https://pacer.uscourts.gov/
Du kan till och med ladda ner ljudfiler från domstolsförhandlingar etc.
2026-02-20, 18:54
Avslutad
Det kommer, men inte NU NU NU

Tyvärr är staten så jävla seg och passiv
2026-02-21, 11:06
Moderator
sm910difs avatar
Huruvida tjänsterna borde förbjudas är primärt en politisk fråga, i den mån man vill diskutera de juridiska aspekterna hänvisas i första hand till befintliga trådar såsom (FB) Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in