2026-02-19, 21:20
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Hon är prästen som valt bort män – men inte drömmen om en stor familj.

Hon beskriver hur hon, efter flera destruktiva relationer, mådde mycket dåligt och att livet hade kunnat ta en helt annan vändning, med risk för både droger och kriminalitet.

Vid 24 års ålder fick hon nog av män.

– Det var en befrielse att släppa drömmen om att till varje pris hitta någon att leva med, konstaterar hon.

Genom insemination hemma med spermadonatorer hon hittat på nätet, har Anna Smolman blivit mamma till fem av sina sex barn.

– Jag känner en stor tacksamhet, berättar hon.

Donatorerna har över hundra barn – syskonskaran växer.

Citat:
Vad är heminsemination?

• Heminsemination innebär att spermier förs upp i slidan vid ägglossning, med hjälp av en plastspruta eller tunn slang.

Hur går det till?

• Spermier samlas upp i en burk, kondom (utan spermiedödande medel) eller liknande.

• Viktigt att hålla spermierna i kroppstemperatur och de ska helst användas inom en timme.

• En plastspruta (utan nål) eller tunn plastslang används för att föra in spermierna så långt in i slidan som möjligt, nära livmodermunnen.

Juridik: Vem blir förälder?

• Spermiedonatorn anses vara juridisk förälder tillsammans med den som bär barnet.

• Familjerätten/socialtjänsten är skyldig att utreda faderskapet.

• Om donatorn bekräftar faderskapet, eller fastställs som fader genom dom, blir han registrerad som fader med underhållsskyldighet och arvsrätt för barnet.

• Om den som bär barnet inte vet vem donatorn är kan familjerätten registrera ”fader okänd”.

•  Donatorn kan endast avsäga sig faderskapet genom att samtycka till adoption av en annan person.

Vad tycker ni om heminsemination?
Är det något etiskt problem med att donatorerna har över hundra barn?

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/prasten-anna-fick-nog-av-man-skaffade-fem-barn-sjalv/
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-02-19 kl. 22:05.
Citera
2026-02-19, 22:01
Medlem
Studsbolls avatar
Ett bisarrt beteende av en präst. Men kvinnor som är präster är en motsägelse i sig självt.
Citera
2026-02-19, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
OT men...

"Det var en befrielse att släppa drömmen om att till varje pris hitta någon att leva med."

Det är ett yttrande man kan förvänta sig från en kvinna som är runt 40. Inte en 24-åring. Som fram till dess bara tycks ha frotterat sig med knarkare och kriminella.

Troligtvis har aldrig drömmen funnits där att hitta någon att leva med.
Frågan är om ens hennes barn duger. Hur mycket ska hon hålla på och manipulera dom så dom passar hennes skeva inre bild.
Stackars barn säger jag bara.
Citera
2026-02-19, 22:13
Medlem
Tomtekukars avatar
Det här är inte frigörelse. Det är ansvarsflykt genom hysterisk reproduktion.

Har man konsekvent valt kriminella och missbrukare är det inte ”alla män” som är den gemensamma nämnaren – det är det egna omdömet. Att efter det skylla på ett helt kön är intellektuellt ohederligt, men ack så trendigt. Vuxna människor äger sina val. Barnsliga människor kollektiviserar skulden.

Och när man sedan medvetet producerar sex barn via nät-donatorer med hundratals avkommor, utan stabil fadersstruktur och med juridiska risker, och kallar det empowerment – då är det inte styrka. Det är ego.

Om hela det motsatta könet upplevs som problemet är fler barn inte lösningen. Då är terapi, självrannsakan – eller katter – ett mer ansvarsfullt alternativ. Djur tar inte skada av projektioner. Barn gör det.

Det är inte patriarkatet som är konstanten här. Det är hon. Och barnen får leva med konsekvenserna.
Citera
2026-02-19, 22:26
Medlem
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Är det något etiskt problem med att donatorerna har över hundra barn?
Vore ju extremt komisk om de här barnen med okända fäder börjar knulla sina halvsyskon utan att veta om att de påbörjar ett generations kaos av inavlade muppar.
Citera
2026-02-19, 22:37
Medlem
Enda jag tänker på att det är hon som är problemet och sen vägrar ta ansvar för sitt efterblivna beteende till varje pris och gör såna här cp grejer 🤣
Citera
2026-02-19, 22:44
Medlem
Merwinnas avatar
Jag tänker att jag är glad att jag fick tummen ur och gick ur Svenska Kyrkan för några år sedan. Dess representanter blir bara mer och mer bisarra. Det var ju inte så här Gud eller Jesus ville att vi skulle bilda familj. Det är HELT uppenbart när man läser Bibeln (både GT och NT), att tanken är att vi ska ingå äktenskap, en man och en kvinna, och uppfostra våra barn inom kärnfamiljer.

Jag förstår vad hon säger om svårigheten att hitta rätt man, men i så fall har man också möjligheten att leva utan barn, och med ett yrke som prästens kan man göra arbetet till ett kall. Då behöver man ingen egen familj. Hur orkar hon överhuvudtaget sköta sitt arbete, när hon är ensamstående med så många ungar? Det är också en aspekt. Detta måste ju gå ut över församlingsborna.

...och spermiedonatorer på nätet..? Alltså inte från en klinik. Då är ju varken donatorn eller sperman testad, utan kvinnan kan få vilka sjukdomar som helst... Bara DET är korkat och oansvarigt.
Citera
2026-02-19, 22:58
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Kan inte vara kul att vara sonen i den familjen. Tänk att växa upp med en mor som tycker att man är ett problem.
Citera
2026-02-19, 23:01
Avstängd
Matadhamsters avatar
Ser det endast som positivt så länge det är seriösa donatorer. Jag hade en själv men jag orkade inte kämpa med det hela då jag behövde sjukvårdsundersökningar men nekades till det.

Ska anmäla kring allt kring min situation. Men vi kvinnor måste få komma ifrån mäns makt över oss och våra liv. Att välja bort dåliga män är en rättighet.
Citera
2026-02-19, 23:05
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Ser det endast som positivt så länge det är seriösa donatorer. Jag hade en själv men jag orkade inte kämpa med det hela då jag behövde sjukvårdsundersökningar men nekades till det.

Ska anmäla kring allt kring min situation. Men vi kvinnor måste få komma ifrån mäns makt över oss och våra liv. Att välja bort dåliga män är en rättighet.

Men är man en seriös donator om man har avlat över 100 barn?
Citera
2026-02-19, 23:08
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Kan inte vara kul att vara sonen i den familjen. Tänk att växa upp med en mor som tycker att man är ett problem.
Det är nog en ganska toxisk familjemiljö i det hushållet, med en knepig progressiv mor som härbärgerar mycket hat och fördomar och som säkert för över dessa på sina barn. De här barnen kommer sannolikt inte att bli välfungerande vuxna framöver.

Sånt här borde absolut inte hyllas i massmedia.
Citera
2026-02-19, 23:11
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Men är man en seriös donator om man har avlat över 100 barn?
Nej. Jag hade en donator som inte ämnade skaffa fler barn om det fungerade för mig och jag blev gravid, av vad jag förstod. Väldigt snäll han erbjöd sig även attt komma till min stad har jag för mig. Det var ett par år sedan nu. Vi hade pratat mer ordentligt kring hur vi såg påndet hela. Det är trots allt ändå en biologisk bakgrund för ett barn. Jag kände med andra ord till antalet barn, hum om familjebildningen samt även sett ett av barnen på bild som då hade inneburit ett biologiskt syskon. Barn har rätt att få veta sådana saker när de blir äldre. Det är inte bara en själv som räknas.

Att ha hundratals syskon är oansvarigt och splittrar barnen. Sedan ökar riskerna med just att de kanske dejtar varandra en dag. Syskon kan se väldigt olika ut och de tslulle innebära en ganska grov kränkning mot ett donarorbarn att upptäcka, särskilt om det ena inte vet om hur det blivit till

Men män finns det i samhället som inte ser något problem med att bli donatorer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in