2026-02-19, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Tjejer? Vad är du för inkompetent looser om du inte själv kan följa ett fiskrecept?

De fiskbullar jag sett kör mest på landsbygden, och deras kunder är oftast tacksamma medelålders/äldre som vill ha alternativ till fiskpinnarna på Willys.
Jag är gift och överbetald, därför behöver jag aldrig fixa maten själv...
Citera
2026-02-20, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusaren94
Finns en uppsjö av olika alternativa leverantörer för detta, och min högst personliga känsla är att någon startade det, postade på sociala medier om hur enkelt dem sålde fisk och fick börja leverera ner mot Schweiz, och att folk sen tänkte "det ska jag också göra", och då startade egna bilar med fisk.
Så tror många ser det som ett sätt att tjäna stora pengar, då det absolut finns en del bolag som gör fina siffror på att köra runt, knacka dörr och sälja olika typer av fisk/skaldjur.

Spännande att se hur länge dessa bolag klarar sig...
Även sett bolag som "tagit konceptet" fast istället säljer kött...
Kött skulle nog sälja bättre än fisk har jag en känsla av. Finns det köttbilar alltså som börjat köra samma koncept? Det vore nåt det. Lite härligt viltkött bland annat
Citera
2026-02-20, 01:06
Medlem
Citat:
Finns en uppsjö av olika alternativa leverantörer för detta, och min högst personliga känsla är att någon startade det, postade på sociala medier om hur enkelt dem sålde fisk och fick börja leverera ner mot Schweiz, och att folk sen tänkte "det ska jag också göra", och då startade egna bilar med fisk.
Så tror många ser det som ett sätt att tjäna stora pengar, då det absolut finns en del bolag som gör fina siffror på att köra runt, knacka dörr och sälja olika typer av fisk/skaldjur.

Spännande att se hur länge dessa bolag klarar sig...
Även sett bolag som "tagit konceptet" fast istället säljer kött...
Fiskbilen.se har ju funnits sen början av 2000 talet. Känns som många nya liknande företag poppat upp det senaste året
Citera
2026-02-20, 07:26
Medlem
Snusaren94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelson
Kött skulle nog sälja bättre än fisk har jag en känsla av. Finns det köttbilar alltså som börjat köra samma koncept? Det vore nåt det. Lite härligt viltkött bland annat
Spontant är tanken att det är enklare för folk att få tag i "fint kött", än fisk dock? Och att detta inte skapar samma efterfrågan på kött som kanske finns för fisk.
Citera
2026-02-20, 07:27
Medlem
Snusaren94s avatar
Citat:
Fiskbilen.se har ju funnits sen början av 2000 talet. Känns som många nya liknande företag poppat upp det senaste året
Yes! Jag syftade på dem "nya" bolagen som kommit senaste åren, och hurvida dem klarar sig bra eller inte. Dock ska dem absolut ha en eloge då dem verkat kunnat sälja en hel del, när det ekonomiska läget i landet ändå gjort att många fortsatt håller lite extra i sina pengar.
Citera
2026-02-20, 08:59
Medlem
Jag hade lätt köpt fisk av någon sådan, förutsatt att jag känner till företaget/kollat upp att de har bra kvalitet innan. Tycker det är en bra affärsidé om man kan skapa sig ett gott rykte med rimliga priser.

Beställer fisk från nätet ganska ofta, då av hög kvalitet. Det är faktiskt ungefär samma pris som du betalar på Ica, typ 300kr för färsk lax. Bara att Icas kvalitet kan variera enormt.
Citera
2026-02-20, 09:09
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Jag har märkt att det dykt upp många annonser på indeed om att jobba som fiskförsäljare. Man åker ut med en fiskbil och knackar dörr för att sälja fisk. Ett koncept som är likt glassbilen fast med fisk. Lönen är oftast provisionsbaserad så man tar ju en stor risk men sånna jobb. Någon som jobbar inom detta och kan berätta lite om det.
Är det lättsålt?
Troligen inget drömjobb.
Det är inte som gamla tiders fiskbullar med nyfångad fisk från en lokal fiskare.

Numera är det djupfrysta vattniga "filéer" till ockerpris som de säljer.
I princip svindyra fiskpinnar.
Citera
2026-02-20, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Troligen inget drömjobb.
Det är inte som gamla tiders fiskbullar med nyfångad fisk från en lokal fiskare.

Numera är det djupfrysta vattniga "filéer" till ockerpris som de säljer.
I princip svindyra fiskpinnar.
Nej drömjobb på så vis är det nog inte. Man får nog vara beredd på att få många nej innan man får ja. Så det är nog slitigt. Typisk säljarjobb. Men känns nog lättare att sälja fisk på plats än att att sälja hemlarm exempelvis
Citera
2026-02-20, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Jag hade lätt köpt fisk av någon sådan, förutsatt att jag känner till företaget/kollat upp att de har bra kvalitet innan. Tycker det är en bra affärsidé om man kan skapa sig ett gott rykte med rimliga priser.

Beställer fisk från nätet ganska ofta, då av hög kvalitet. Det är faktiskt ungefär samma pris som du betalar på Ica, typ 300kr för färsk lax. Bara att Icas kvalitet kan variera enormt.
Vart beställer du då ifrån?
Citera
2026-02-20, 11:58
Medlem
Citat:
Yes! Jag syftade på dem "nya" bolagen som kommit senaste åren, och hurvida dem klarar sig bra eller inte. Dock ska dem absolut ha en eloge då dem verkat kunnat sälja en hel del, när det ekonomiska läget i landet ändå gjort att många fortsatt håller lite extra i sina pengar.
Ja precis. Det är lite märkligt att det säljs så bra också med tanke på att det verkar som det minsta man kan köpa är typ 5kg. Sen är det dyrt. Ca 2500 spänn för 5kg torsk exempelvis. Så det är ingenting för dom snåla eller fattiga.
Men det är klart. Det ska täcka kostnaderna på bilarna, bränsle och så vidare
Citera
2026-02-20, 12:03
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Är det lättsålt?

Ingen aning. Jag är tveksam till att jag skulle nappa på konceptet med en speciell fiskbil.

Möjligen skulle jag bli intresserad om det körde runt en buss med ett mera komplett sortiment, så jag också kunde köpa purjolök, mjölk, oxfilé, bajspapper och chips.
Citera
2026-02-27, 23:32
Medlem
Jag brukar köpa några lådor när fiskebilen knackar på. Priset är sådär men tycker fisken är premium mot ica/coops.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in