2026-02-19, 10:37
Medlem
Jag har märkt att det dykt upp många annonser på indeed om att jobba som fiskförsäljare. Man åker ut med en fiskbil och knackar dörr för att sälja fisk. Ett koncept som är likt glassbilen fast med fisk. Lönen är oftast provisionsbaserad så man tar ju en stor risk men sånna jobb. Någon som jobbar inom detta och kan berätta lite om det.
Är det lättsålt?
Citera
2026-02-19, 10:48
Avstängd
Det erbjuds väl garantilön i början?

Med tanke på att det kan vara ganska svårt att få tag på kvalitetsfisk och skaldjur utanför våra allra största städer, så skulle jag gissa att det kan vara ganska lätt att bygga upp en verksamhet med trogna köpare.

Köpstarka kunder äter gärna fisk och skaldjur, och med rätt fokus på områden, så skulle de säkert uppskatta en fiskbil som kom regelbundet. Fortfarande är det ju så, att man gärna äter fisk minst en gång i veckan.

De tråkiga och dåliga alternativen som finns hos de större kedjorna i form av fryst och upptinad fisk är inte mycket att hänga i julgranen. Dessutom är fisk en vara med stor marginal vid prissättning. Skrei-torsk som är i säsong just nu, kostar lika mycket per kilo som oxfile.

En snabb titt hos en av de du nämner, pekar också på högst rimliga priser generellt. Dessutom kan man ju förbeställa.
Senast redigerad av PatricHbg 2026-02-19 kl. 10:55.
Citera
2026-02-19, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelson
Är det lättsålt?
Vad har de för melodi?

Om det är bra kvalitet till vettigt pris, så skulle jag helt klart vara intresserad. Hellre fisk eller kött än glass.

Har du någon länk till något av företagen? Är nyfiken på deras priser.
Citera
2026-02-19, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad har de för melodi?

Om det är bra kvalitet till vettigt pris, så skulle jag helt klart vara intresserad. Hellre fisk eller kött än glass.

Har du någon länk till något av företagen? Är nyfiken på deras priser.
https://share.google/6QEIiBj7gBMHYA9Uj
Du kan kolla in morris fisk exempelvis. Tror alla dessa företag ligger runt samma pris. Ser ut som man bara kan köpa höga höga kvantiteter. En låda fisk för låt oss säga runt 2500kr.
Är det nåt du skulle köpa om jag kom och knackade på din dörr?
Senast redigerad av Rebelson 2026-02-19 kl. 11:06.
Citera
2026-02-19, 11:07
Medlem
Citat:
Hem https://share.google/6QEIiBj7gBMHYA9Uj
Du kan kolla in morris fisk exempelvis. Tror alla dessa företag ligger runt samma pris
Okej, men det där var inte riktigt det jag tänkte mig.

En bil som plingar någon melodi och man springer ut och kan köpa ett halvt kilo räkor och fyra rödspättor.

Här får man beställa, och ganska mycket för att de ska komma hem, så nej - det tror jag inte på.
Citera
2026-02-19, 11:08
Medlem
Dagens tjejer, kan de laga till en måltid om du slänger fram en hel, orensad, ej filead Torsk, till exempel?
Nä, tror inte det!

Så ett sådant säljjobb är väl dömt att misslyckas?
Möjligtvis om du åker runt och säljer fiskpinnar eller fryst färdigprocessad fisk som bara ska in i ugnen.
Det är min tanke i alla fall.
Senast redigerad av Cuttherope 2026-02-19 kl. 11:10.
Citera
2026-02-19, 11:12
Medlem
Citat:
Okej, men det där var inte riktigt det jag tänkte mig.

En bil som plingar någon melodi och man springer ut och kan köpa ett halvt kilo räkor och fyra rödspättor.

Här får man beställa, och ganska mycket för att de ska komma hem, så nej - det tror jag inte på.
Nej alltså dom har ju det alternativet också på hemsidan. Som fältsäljare så skulle jag ju åka runt i kvarter ungefär som med glassbilen och stanna på en gata. Sen går jag runt och knackar på alla husen och frågar om dom vill köpa fisk eller skaldjur. Sen går man tillsammans till bilen där du kan välja och vraka och få grejerna på en gång. Tror inte dom har nån melodi dock.
Citera
2026-02-19, 11:20
Medlem
Citat:
Nej alltså dom har ju det alternativet också på hemsidan. Som fältsäljare så skulle jag ju åka runt i kvarter ungefär som med glassbilen och stanna på en gata. Sen går jag runt och knackar på alla husen och frågar om dom vill köpa fisk eller skaldjur. Sen går man tillsammans till bilen där du kan välja och vraka och få grejerna på en gång. Tror inte dom har nån melodi dock.
Skulle aldrig köpa fem kilo fisk av någon som kommer och knackar på dörren. Dessutom tyckte jag priserna var i överkant.

Glassbilen har den fördelen att man jämför deras priser med GB:s i kiosken, och då är Glassbilens priser sjukt låga. Den fördelen kan du inte få med fisk.

Däremot kanske man skulle kunna börja köra ut färdig mat på samma sätt som glassbilen?
Citera
2026-02-19, 12:13
Medlem
Citat:
Skulle aldrig köpa fem kilo fisk av någon som kommer och knackar på dörren. Dessutom tyckte jag priserna var i överkant.

Glassbilen har den fördelen att man jämför deras priser med GB:s i kiosken, och då är Glassbilens priser sjukt låga. Den fördelen kan du inte få med fisk.

Däremot kanske man skulle kunna börja köra ut färdig mat på samma sätt som glassbilen?
Dom menar på att deras kvalite kan du inte få i frysdisken på ica. Fisken styckas och fryses in direkt för att levereras. Medans fisken på ica kan ligga i flera dagar och veckor infryst.

Ja om det alternativet fanns att sälja fisk och skaldjur styckvis skulle nog funka bättre.
Sen tror jag också på idéen att sälja matlådor på detta vis.
Citera
2026-02-19, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Dagens tjejer, kan de laga till en måltid om du slänger fram en hel, orensad, ej filead Torsk, till exempel?
Nä, tror inte det!

Möjligtvis om du åker runt och säljer fiskpinnar eller fryst färdigprocessad fisk som bara ska in i ugnen.
Fisken ska vara rensad och klar. Dom säljer även färdig styckat som man kan ha till måltider
Citera
2026-02-19, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Nä, tror inte det!

Tjejer? Vad är du för inkompetent looser om du inte själv kan följa ett fiskrecept?

De fiskbullar jag sett kör mest på landsbygden, och deras kunder är oftast tacksamma medelålders/äldre som vill ha alternativ till fiskpinnarna på Willys.
Citera
2026-02-19, 15:31
Medlem
Snusaren94s avatar
Finns en uppsjö av olika alternativa leverantörer för detta, och min högst personliga känsla är att någon startade det, postade på sociala medier om hur enkelt dem sålde fisk och fick börja leverera ner mot Schweiz, och att folk sen tänkte "det ska jag också göra", och då startade egna bilar med fisk.
Så tror många ser det som ett sätt att tjäna stora pengar, då det absolut finns en del bolag som gör fina siffror på att köra runt, knacka dörr och sälja olika typer av fisk/skaldjur.

Spännande att se hur länge dessa bolag klarar sig...
Även sett bolag som "tagit konceptet" fast istället säljer kött...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in