Citat:
Ursprungligen postat av
Stenballe
Inte en siffra eller bokstav rätt i den "teorin".
Oden:
https://thetroth.org/sv/resource/odin/
Står ingenting där som debunkar mitt påstående att ordet/orden för "en, två, tre" blivit påverkade av namnen på gudarna.
Den proto-germanska roten till namnet Oden känner jag naturligtvis till redan.
Som jag ser det så finns det flera saker som tyder på ett samband. Det kan ju naturligtvis ändå vara en slump, men jag skulle gärna vilja ha
bevis för att så är fallet, innan jag är villig att släppa detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheJesuit
Att ljuda fram ord kan ju skapa alla möjliga koplingar. Som att franskan härstammar från de trojanska krigen, till exempel? Un, deux, trois - Öh, Dö Troja!
Absolut, men mycket språkforskning handlar ju just om att upptäcka dessa samband, och det kräver ju en viss "långsökthet", men framförallt
gedigen kunskap, som jag
inte har.
I detta fallet handlar det inte enbart om att de låter som att de kan ha samband, utan att de kommer i samma "hierarkiska" ordning.
En/One/Odin/Oden är "den första". Två/Two/Dva/Tor är "den andra". Tre/three/Tri/Frej är "den tredje".
Citat:
Ursprungligen postat av
Matadhamster
AI kan förklara lote närmare kring lingvistik och indoeuropeiskt ursprung.
Javisst, men namnen på gudarna är ju lika uråldriga och indoeuropeiska som namnen på siffrorna, och då går sambandet tillbaka ändå till roten.
Det vore inte konstigt om namnen på siffrorna och namnen på gudar, separerades ifrån varandra, glömdes bort genom årtusendena, och utvecklades till separata ord med helt separat innebörd.