2026-02-18, 23:04
Medlem
Bone Collectors avatar
Tanken slog mig att det kunde finnas ett samband, men trots idogt sökande så har jag inte kunnat hitta någonting som varken bekräftar eller debunkar denna tanke.
Tycker att någon annan borde ha tänkt i liknande banor, men så tycks inte vara fallet. Hittar nada. Det tyder väl på att jag har fel.

Min tanke är att Oden brukar ses som den främsta och viktigaste guden, dvs nummer ett. Tor brukar ses som näst högst, dvs nummer två, och Frej brukar komma trea.
Deras namn är inte helt olika räkneorden "en, två, tre", och dessutom i samma ordning.

(Od)en, två(r), och t(h)re(j) kanske låter långsökt, men betänk att första siffran heter "odin" på ryska och "one" på engelska.

Både engelska och ryska språket är kraftigt påverkade av fornnordiska språk.

Tror ni att det kan ligga något i min teori, eller yrar jag i nattmössan?
Jag är öppen för att jag har fel, men om ni ska dumförklara mig så vill jag att ni har fog för era påståenden. Akademisk kunskap i ämnet välkomnas.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-02-18 kl. 23:56.
Citera
2026-02-18, 23:09
Medlem
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Min tanke är att Oden brukar ses som den främsta och viktigaste guden, dvs nummer ett. Tor brukar ses som näst högst, dvs nummer två, och Frej brukar komma trea.
[b]Deras namn är inte helt olika räkneorden "en, två, tre", och dessutom i samma ordning.

Ja du yrar i nattmössan. Willhem erövraren talade franska och den engelska som talas idag kom till för cirka fyra eller femhundra år sedan. Tor och Freja har ingen liknelse med de ryska orden för två och tre.

Ta en till shot Parliament vodka och god natt.
Citera
2026-02-18, 23:11
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Tanken slog mig att det kunde finnas ett samband, men trots idogt sökande så har jag inte kunnat hitta någonting som varken bekräftar eller debunkar denna tanke.
Tycker att någon annan borde ha tänkt i liknande banor, men så tycks inte vara fallet. Hittar nada. Det tyder väl på att jag har fel.

Deras namn är inte helt olika räkneorden "en, två, tre", och dessutom i samma ordning.

(Od)en, två(r), och t(h)re(j) kanske låter långsökt, men betänk att första siffran heter "odin" på ryska och "one" på engelska.

På engelska är "Owen" en vanligt förekommande form av Oden, och man kan enkelt föreställa sig hur förändrat uttal över tid kan leda till både "one" och "en".

Jag är öppen för att jag har fel, men om ni ska dumförklara mig så vill jag att ni har fog för era påståenden. Akademisk kunskap i ämnet välkomnas.

Inte en siffra eller bokstav rätt i den "teorin".

Oden: https://thetroth.org/sv/resource/odin/
Senast redigerad av Stenballe 2026-02-18 kl. 23:14.
Citera
2026-02-18, 23:15
Medlem
TheJesuits avatar
Att ljuda fram ord kan ju skapa alla möjliga koplingar. Som att franskan härstammar från de trojanska krigen, till exempel? Un, deux, trois - Öh, Dö Troja!
Citera
2026-02-18, 23:24
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Inte en siffra eller bokstav rätt i den "teorin".

Oden: https://thetroth.org/sv/resource/odin/
Står ingenting där som debunkar mitt påstående att ordet/orden för "en, två, tre" blivit påverkade av namnen på gudarna.

Den proto-germanska roten till namnet Oden känner jag naturligtvis till redan.

Som jag ser det så finns det flera saker som tyder på ett samband. Det kan ju naturligtvis ändå vara en slump, men jag skulle gärna vilja ha bevis för att så är fallet, innan jag är villig att släppa detta.
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Att ljuda fram ord kan ju skapa alla möjliga koplingar. Som att franskan härstammar från de trojanska krigen, till exempel? Un, deux, trois - Öh, Dö Troja!
Absolut, men mycket språkforskning handlar ju just om att upptäcka dessa samband, och det kräver ju en viss "långsökthet", men framförallt gedigen kunskap, som jag inte har.

I detta fallet handlar det inte enbart om att de låter som att de kan ha samband, utan att de kommer i samma "hierarkiska" ordning.
En/One/Odin/Oden är "den första". Två/Two/Dva/Tor är "den andra". Tre/three/Tri/Frej är "den tredje".
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
AI kan förklara lote närmare kring lingvistik och indoeuropeiskt ursprung.
Javisst, men namnen på gudarna är ju lika uråldriga och indoeuropeiska som namnen på siffrorna, och då går sambandet tillbaka ändå till roten.

Det vore inte konstigt om namnen på siffrorna och namnen på gudar, separerades ifrån varandra, glömdes bort genom årtusendena, och utvecklades till separata ord med helt separat innebörd.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-02-18 kl. 23:42.
Citera
2026-02-18, 23:40
Medlem
goseigens avatar
Citat:

På engelska är "Owen" en vanligt förekommande form av Oden, och man kan enkelt föreställa sig hur förändrat uttal över tid kan leda till både "one" och "en".

Owen är ett namn på keltiska språk, och har inget med Oden att göra.

En av deras stora frihetskämpar hette Owain.

https://en.wikipedia.org/wiki/Owain_Glynd%C5%B5r
Citera
2026-02-18, 23:48
Medlem
Det finns alltså inget etablerat språkhistoriskt stöd för att gudanamnen skulle ligga bakom räkneorden. Likheterna du ser är fonetiska sammanträffanden, inte systematiska samband. Det är en kreativ tanke men den saknar lingvistisk grund.
Citera
2026-02-18, 23:55
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Det finns alltså inget etablerat språkhistoriskt stöd för att gudanamnen skulle ligga bakom räkneorden. Likheterna du ser är fonetiska sammanträffanden, inte systematiska samband. Det är en kreativ tanke men den saknar lingvistisk grund.
Precis. Vad vi vet så finns det inget samband. Om det inte går att bevisa, så kan man inte påstå att så är fallet.

Men kan man tänka sig att det finns något samband? Det är vad jag grunnar på.

Att det inte finns något samband, går ju inte heller att bevisa. Eller?

Betänk att det också handlar om ett hierarkiskt samband, utöver det lingvistiska sambandet. Oden är först i ordningen. Tor är två och Frej är trea.
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Owen är ett namn på keltiska språk, och har inget med Oden att göra.

En av deras stora frihetskämpar hette Owain.

https://en.wikipedia.org/wiki/Owain_Glynd%C5%B5r
Där ser man hur viktigt det kan vara att faktakolla innan man skriver. Jag var helt säker på att jag läst detta, men jag kan inte hitta det någonstans, nu när jag letar.

Kan kanske ha blandat ihop med det med att onsdag heter "woensdag" på nederländska, och att wednesday uttalas "wensday" som i (o)wensday.

Tar i alla fall bort den delen av det ursprungliga inlägget, eftersom det inte tycks stämma.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-02-19 kl. 00:08.
Citera
2026-02-19, 00:43
Medlem
Kundalinis avatar
Här kan du läsa om de tre första räkneordens etymologiska ursprung i stället för att gissa.

En - https://runeberg.org/svetym/0207.html

Två - https://runeberg.org/svetym/1125.html

Tre - https://runeberg.org/svetym/1091.html
Citera
2026-02-19, 01:06
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Här kan du läsa om de tre första räkneordens etymologiska ursprung i stället för att gissa.
Jag ser inte hur ursprunget till räkneorden motbevisar min tanke att det finns ett samband till namnen för gudarna.

Oden, Tor och Frej kanske betydde "ettan", "tvåan" och "trean", utöver dess vanliga innebörd. Gudarnas hierarki placerar Oden högst, Tor som tvåa, och Frej som trea.

Att sambandet inte är känt/bevisat, bevisar inte att ett samband är omöjligt.

Frågan är om man kan tänka sig att det finns ett samband.

Jag tänker mig att det kan finnas, men jag skulle såklart tänka annorlunda, om jag såg det som bevisat att ett samband inte kan finnas.
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Eller så betyder Oden ost, Tor toast och Frej fredag?
Har förklarat varför jag resonerar som jag gör. Din jämförelse faller platt.

Har hela tiden varit tydlig med att det enbart är en tanke, och att jag är öppen för att den inte alls stämmer.

Jag ställer frågan "är detta samband tänkbart?" utifrån diverse indicier som jag beskrivit.

Påpekade också att om ni ska dumförklara mig, så ska ni förklara varför det inte kan finnas ett samband.
Det där inlägget är således Off-topic, men eftersom det inte är min stil att rapportera andras inlägg så överlåter jag det åt någon annan.

Som sagt, "akademisk kunskap i ämnet välkomnas".
Senast redigerad av Bone Collector 2026-02-19 kl. 01:37.
Citera
2026-02-19, 01:08
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Jag ser inte hur ursprunget till räkneorden motbevisar min tanke att det finns ett samband till namnen för gudarna.
Oden, Tor och Frej kanske betydde "ettan", "tvåan" och "trean", utöver dess ytterligare innebörd. Gudarnas hierarki placerar Oden högst, Tor som tvåa, och Frej som trea.

Att sambandet inte är känt/bevisat, bevisar inte att ett samband är omöjligt.

Frågan är om man kan tänka sig att det finns ett samband.

Jag tänker mig det, men jag skulle såklart tänka annorlunda, om jag såg det som bevisat att ett samband inte kan finnas.
'

Eller så betyder Oden ost, Tor toast och Frej fredag?

Motbevisa det!

Är du seriös?
Citera
2026-02-19, 01:20
Medlem
Kundalinis avatar
Här kan du läsa om gudanamnet Odens etymologi: https://runeberg.org/svetym/0629.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in