2026-02-18, 12:41
Medlem
TheSamePersons avatar
Ibland tänker jag att det är samma känslor och ibland tänker jag att det är helt olika känslor. En muslim som inte fastar en enda dag av Ramadan men sen firar tillsammans med andra dagen då alla slutat fasta. Å andra sidan har vi alkoholmissbrukaren som blir glad på julafton eller juldagen för då är det inte bara han som syndar. Är det glädje känslor i båda fall? Eller skuldkänslor? Eller är det olika känslor för varje en av dem?
Senast redigerad av TheSamePerson 2026-02-18 kl. 12:44.
Citera
2026-02-18, 12:59
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Det ena är kopplat till religion och något vissa gör som en del av sin religionsutövning, alkoholmissbruk är ett tvång pådrivet av narcissism och fysiskt beroende där du du jagar en ursäkt för nästa glas eller flaska, så jag ser inte likheterna...
Citera
2026-02-18, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Ibland tänker jag att det är samma känslor och ibland tänker jag att det är helt olika känslor. En muslim som inte fastar en enda dag av Ramadan men sen firar tillsammans med andra dagen då alla slutat fasta. Å andra sidan har vi alkoholmissbrukaren som blir glad på julafton eller juldagen för då är det inte bara han som syndar. Är det glädje känslor i båda fall? Eller skuldkänslor? Eller är det olika känslor för varje en av dem?

Kan inte se några likheter alls och känslor är och förblir individuella!
Citera
2026-02-18, 16:24
Medlem
RFTs avatar
Citat:
94328915][/spoiler]
Å andra sidan har vi alkoholmissbrukaren som blir glad på julafton eller juldagen för då är det inte bara han som syndar.

Har du något belägg överhuvudtaget på att alkisar är extra glada på julafton och juldagen, eftersom andra också super då?

Midsommarafton? Då borde väl alla alkisar jubla som högst…

Tror du verkligen att alkisar blir på extra gott humör, när andra också super sig dyngraka?
Senast redigerad av RFT 2026-02-18 kl. 16:29.
Citera
2026-02-18, 16:36
Medlem
RFTs avatar
Citat:
En muslim som inte fastar en enda dag av Ramadan men sen firar tillsammans med andra dagen då alla slutat fasta.

Fråga en muslim!

Du vet att det inte är ett absolut krav att fasta?
Jag vet muslimer som inte fastar.
Och du vet att man får äta vid kl 10 varje kväll?
Citera
2026-02-18, 17:52
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Det ena är kopplat till religion och något vissa gör som en del av sin religionsutövning, alkoholmissbruk är ett tvång pådrivet av narcissism och fysiskt beroende där du du jagar en ursäkt för nästa glas eller flaska, så jag ser inte likheterna...

På vilket sätt är missbruk pådrivet av narcissism?

Att någon som fått missbruksproblematik har fått det som konsekvens av att dom blivit traumatiserade och illa behandlade av en narcissist?

Eller menar du på något märkligt sätt att folk missbrukar pga dom själva är narcissister?
Citera
2026-02-18, 20:13
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
På vilket sätt är missbruk pådrivet av narcissism?

Att någon som fått missbruksproblematik har fått det som konsekvens av att dom blivit traumatiserade och illa behandlade av en narcissist?

Eller menar du på något märkligt sätt att folk missbrukar pga dom själva är narcissister?

En missbrukare är per automatik en narcissist då missbruket går före allt och alla, för missbrukaren handlar det om att kunna missbruka på bekostnad för allt och alla runtomkring den, narcissismen uppstår p.g.a. missbruket
Citera
2026-02-19, 03:47
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
En missbrukare är per automatik en narcissist då missbruket går före allt och alla, för missbrukaren handlar det om att kunna missbruka på bekostnad för allt och alla runtomkring den, narcissismen uppstår p.g.a. missbruket

Du är en mytoman

Tror du en missbrukare missbrukar för att dom vill eller för att dom måste?
Citera
2026-02-19, 07:13
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Du är en mytoman

Tror du en missbrukare missbrukar för att dom vill eller för att dom måste?

Så du menar att missbrukare inte är narcissister som bara fokuserar på på nästa fix/fylla på alla bekostnad runtomkring dem?

Det ena utesluter inte det andra, du vaknar inte upp en random Tisdag och är en fullfjädrad missbrukare, det är något som sker över tid och i början tas beslut med individens egna fria vilja som succesivt leder till ett tvångsmässigt beteende.
Citera
2026-02-19, 09:37
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Så du menar att missbrukare inte är narcissister som bara fokuserar på på nästa fix/fylla på alla bekostnad runtomkring dem?

Det ena utesluter inte det andra, du vaknar inte upp en random Tisdag och är en fullfjädrad missbrukare, det är något som sker över tid och i början tas beslut med individens egna fria vilja som succesivt leder till ett tvångsmässigt beteende.
De/vi, föredetta missbrukare här!. Reagerar iallafall och inser kanske nånstans sin maktlöshet och brister. Fattigdom. Då kan det få ta sig lite tråkiga uttryck. Tills bägaren förhoppningsvis nånstans rinner över.

Saliga är de fattiga i anden och barmhärtiga, ödmjuka.
Saliga de som hungrar och törstar efter rättfärdighet.
Jag letade efter en annan rättfärdighet. I den världen jag kände till., efter de reglerna jag visste om. Försökte få kontakt. Det klassiska. Vilken förvirring. Vilken omöjlig plats att vara och verka på.

Jag var likadan själv. Som alla andra. Kanske värst var jag. Värsta kanaljen.

Men jag har fått lida för mina synder om andra människor. Det du gör mot andra eller säger om dem för du mot dig själv. Jag ville vara bäst. Kunde bara det. Bland "dom bästa" eliten, (Vi vill inte vara såna). de som iaf inte var som de andra dåliga.
Jesus är bäst. Vi vill vara med honom. Vid liv.

Medans godhetsknarkarna stenhårt fortsätter beundra sig själva och vara duktiga. Hårda. Ytliga. Sten dumma. Vi tror vi är smarta men oss fattas det viktigaste. Hörnstenen. Den levande.
Vi var död. Som gravar. Det är svårt att komma runt och åt en människa som är i ett sådant tillstånd. Att han fortfarande vill vara bra själv. och inte gå till rätta.
Gå till korset. Man har varit rejält förmörkad. Dum. Obstinat. Obsessiv. Det enda man kunnat.
Senast redigerad av Fraggelrock 2026-02-19 kl. 09:45.
Citera
2026-02-19, 11:58
Medlem
Citat:
Nej. Du har fel när du kopplar ihop beroenden med något frivilligt inom religion. Jag vet namnet på det du lider av men jag vill påstå att KBT kan hjälpa dig.
Citera
2026-02-19, 14:02
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Nej. Du har fel när du kopplar ihop beroenden med något frivilligt inom religion. Jag vet namnet på det du lider av men jag vill påstå att KBT kan hjälpa dig.

Säg namnet då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in