2026-02-18, 06:22
Medlem
Har magkänslan alltid rätt? Ska man våga lita på den eller ska man vara mer rationell och tänka logiskt istället?

Vad har ni för relation till era magkänslor? Har ni fått betala dyra livsläxor för att ni inte har lyssnat på er inre röst?

I mitt fall har magkänslan nästan alltid haft rätt. Intuitionen gällande kvinnor som har varit otrogna har alltid stämt. Det är något undermedvetet hos hjärnan som plockar upp dessa små signaler av förändrat beteende.

I flera års tid har min intuition sagt till mig att jag ska flytta utomlands och till Norge men jag har bara viftat undan det och ju mer jag ignorerar känslan, desto värre blir mitt liv. Jag stöter på motgång på motgång ju längre tiden går med att jag inte gör valet att flytta. Vad vill det undermedvetna säga mig? Varför dras mitt undermedvetna till utlandet?

Vad är intiution egentligen? Är det bara för lite info som hjärnan har?

Berätta, när har eran intiution haft rätt eller fel?
Citera
2026-02-18, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Har magkänslan alltid rätt? Ska man våga lita på den eller ska man vara mer rationell och tänka logiskt istället?

Vad har ni för relation till era magkänslor? Har ni fått betala dyra livsläxor för att ni inte har lyssnat på er inre röst?

I mitt fall har magkänslan nästan alltid haft rätt. Intuitionen gällande kvinnor som har varit otrogna har alltid stämt. Det är något undermedvetet hos hjärnan som plockar upp dessa små signaler av förändrat beteende.

I flera års tid har min intuition sagt till mig att jag ska flytta utomlands och till Norge men jag har bara viftat undan det och ju mer jag ignorerar känslan, desto värre blir mitt liv. Jag stöter på motgång på motgång ju längre tiden går med att jag inte gör valet att flytta. Vad vill det undermedvetna säga mig? Varför dras mitt undermedvetna till utlandet?

Intuition ( eller magkänsla) är väl egentligen bara andra ord för den samlade bedömningen du gör av din kunskap och dina erfarenheter?

Det är därför som du så ofta känner att det är rätt beslut och inte tvärtom.
Citera
2026-02-18, 06:27
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Man kan skratta åt det och kalla det trams men förväntar man sig skit så händer skit.

Det fina är dock att det även funkar på positiva grejer. So be careful what you wish for.
Citera
2026-02-18, 06:49
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Min magkänsla säger alltid att jag kommer vinna på Eurojackpott stort en dag. Den har aldrig haft rätt hittils men ...

Men ofta är magkänslan bra, det handlar egentligen om erfarenheter som man lär sig av. Att inte göra privata affärer med invandrare är en är magkänsla man alltid ska lyssna på.
Citera
2026-02-18, 06:52
Medlem
sommarlovs avatar
Naturligtvis inte, vi är väldigt lättstyrda och enkla att manipulera.
Man kan åtminstone reflektera över känslan, varför vill jag göra på detta sätt?
Många av våra val sker helt utan förnuft.
Citera
2026-02-18, 06:58
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Magkänslan har sällan rätt, och är ofta den som leder till fördärv.

"Jag kände att jag kunde vinna tillbaka pengarna," "jag litade på honom/henne," osv.

Citat:
Trots ditt anekdotiska exempel så är magkänslan en dålig indikator. Kan du inte rationalisera dina tankar så är de värdelösa. Litar du på din magkänsla så är du ett enkelt byte för manipulatörer.
Citera
2026-02-18, 07:02
Medlem
Jag tänker att magkänslan alltid vill att vi ska växa som människor och lära oss något. Den vill aldrig något ont och man tjänar på att följa den än att ignorera den.
Citera
2026-02-18, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Magkänslan har sällan rätt, och är ofta den som leder till fördärv.

"Jag kände att jag kunde vinna tillbaka pengarna," "jag litade på honom/henne," osv.

Trots ditt anekdotiska exempel så är magkänslan en dålig indikator. Kan du inte rationalisera dina tankar så är de värdelösa. Litar du på din magkänsla så är du ett enkelt byte för manipulatörer.

Ok, ja du har en viss poäng i det du säger.

Min magkänsla gällande vissa människor har alltid stämt. Med vissa människor får man bara en obehaglig känsla. Den känslan har aldrig funkat att rationalisera bort.
Citera
2026-02-18, 07:15
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Min magkänsla gällande vissa människor har alltid stämt. Med vissa människor får man bara en obehaglig känsla. Den känslan har aldrig funkat att rationalisera bort.
Eller så har du en bekräftelsebias.

Låt oss säga att du sållar bort 10 människor, varav 2 visar sig vara fula typer. Du drar slutsatsen att du antagligen rätt i samtliga fall, trots att det bara var i vissa fall.
Citera
2026-02-18, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Det där är dock inte magkänsla utan desperata förhoppningar. Kanske "the secret" desperat. Angående att lita på någon, tror nog att de flesta kände att något var fel (det är magkänslan), men övertygade sig istället att lita på, med resonemang, logik, överväganden, osv.

Citat:
Nej det stämmer inte, det är precis tvärtom
Citera
2026-02-18, 10:09
Medlem
Sqrbankens avatar
Brett ämne, magkänslan verkar spela in när allt man lärt sig av sina livserfarenheter - sparat djupt nere i barken - på nått vis tillsammans med medfödda försvarsmekanismer (vibrerandes på samma kognitiva djup) börjar signalera i vissa situationer. Kan vara bra, kan vara dåligt.

Kommer själv att tänka på exempelvis arbetsintervjuer. Mötet är trevligt, frågorna rimliga och "taket är högt" men nånting känns ändå inte rätt.... framförallt när jag var yngre ignorerade jag magkänslan i dessa situationer för att sen upptäckta att arbetsplatsen verkligen är fubar.
Citera
2026-02-18, 10:41
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Intuition är väl mer en smygande känsla av negativ eller positiv slag ? Det finns inget rationellt bakom det (Som att vilja flytta till Norge, som är ett medvetet velande ,( ska eller inte ska flytta)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in