2026-02-18, 11:00
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissionImpossible2
Det där är dock inte magkänsla utan desperata förhoppningar. Kanske "the secret" desperat. Angående att lita på någon, tror nog att de flesta kände att något var fel (det är magkänslan), men övertygade sig istället att lita på, med resonemang, logik, överväganden, osv.
När det kommer till tillit så bör du rationalisera tilliten, inte diskrimineringen.

Citat:
Nej det stämmer inte, det är precis tvärtom
Du menar att magkänslan som du inte kan motivera är mer värd än klara tankar som du kan motivera?
Citera
2026-02-18, 11:00
Medlem
Jag skulle säga att det beror väldigt mycket på vad det handlar om.

Ett litet konkret exempel. Häromdagen så skulle jag ta ut pengar på en bankomat. Det stod några invandrarungdomar tio meter från den. Jag kände att inte ville vara den som går runt och tänker rasistiska tankar, men samtidigt så tänkte jag att jag har noll att förlora på att vänta i bilen en liten stund för att se om de avlägsnar sig. Det gjorde de, och jag förlorade en minut.

Såg en film på youtube om självförsvar. Då tog de upp situationen att du är ute och går, och helt plötsligt dyker det upp någon som går mot dig och börjar ställa någon fråga. Du litar på magkänslan och springer därifrån. Ifall din magkänsla har fel så är priset att en okänd människa uppfattar dig som konstig. Det är inte så farligt.

Magkänslan är väldigt bra att lita på när det krävs ett snabbt beslut och priset för att ha fel är lågt men vinsten för att ha rätt är hög.
Citera
2026-02-18, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
När det kommer till tillit så bör du rationalisera tilliten, inte diskrimineringen.

Du menar att magkänslan som du inte kan motivera är mer värd än klara tankar som du kan motivera?
En tanke är oftast inte helt klar, utan man överväger och rationaliserar.
Sällan som magkänslan kommer i konflikt med helt klara tankar
Citera
2026-02-18, 11:29
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
En tanke är oftast inte helt klar, utan man överväger och rationaliserar.
Detta har ingenting att göra med min första paragraf.

Citat:
Sällan som magkänslan kommer i konflikt med helt klara tankar
Vad har det med saken att göra?

Problemet är väl att folk går efter magkänslan, och det är först efter man insett att man gjort fel som man är efterklok. "Silvret går bara upp, dags att köpa!" (magkänsla) "Oj, silvret blev övervärderat, så många investerade sålde och nu har jag förlorat en massa pengar." (rationalisering).
Citera
2026-02-18, 11:32
Medlem
Citat:
Detta har ingenting att göra med min första paragraf.

Vad har det med saken att göra?

Problemet är väl att folk går efter magkänslan, och det är först efter man insett att man gjort fel som man är efterklok. "Silvret går bara upp, dags att köpa!" (magkänsla) "Oj, silvret blev övervärderat, så många investerade sålde och nu har jag förlorat en massa pengar." (rationalisering).
Det du pratar om är inte magkänsla, utan just "rationaliserade" fast i ett stressat tillstånd. Det kallas FOMO. Det har ingenting med magkänsla att göra.
Citera
2026-02-18, 11:34
Medlem
Citat:
Magkänslan har sällan rätt, och är ofta den som leder till fördärv.
Nja, den är ju långt ifrån felfri, men rätt använd är magkänslan ofta väldigt bra. Det finns en anledning att evolutionen tagit fram den.

Framförallt är magkänslan bra när det behövs ett snabbt beslut och priset för att ha fel är lågt, men priset för att ha rätt och att inte lita på magkänslan är högt.
Citera
2026-02-18, 12:43
Medlem
Man ska lita på sina instinkter, mer än intellektet. Bara för att man kan rationalisera något, betyder det inte att det är rätt. Däremot om känslan är rätt, då är det rätt väg att gå.

Med andra ord, känslan har mer rätt än tankarna.
Citera
2026-02-18, 12:53
Medlem
I början ja. Men går du ut i krig blir det en helt annan magkänsla.
Citera
2026-02-18, 13:44
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Det du pratar om är inte magkänsla, utan just "rationaliserade" fast i ett stressat tillstånd. Det kallas FOMO. Det har ingenting med magkänsla att göra.
Nej, det finns ingen (bra) rationalisering bakom att köpa silver bara för att priset går upp. Det är en magkänsla, dvs. det känns bra.

Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Nja, den är ju långt ifrån felfri, men rätt använd är magkänslan ofta väldigt bra. Det finns en anledning att evolutionen tagit fram den
Magkänslan är huvudsakligen något vi utvecklar, inte något vi är födda med. Barn har extremt dålig magkänsla och utsätter sig ständigt för risker.

Citat:
Framförallt är magkänslan bra när det behövs ett snabbt beslut och priset för att ha fel är lågt, men priset för att ha rätt och att inte lita på magkänslan är högt.
Att avgöra om ett pris för materiel är rätt har ingenting att göra med något evolutionärt betingat beteende, det är dessutom något folk är dåliga på att gissa. För att lista ut vad t.ex. silver bör vara värt så krävs en gedigen förståelse för marknaden.
Senast redigerad av Tidvind 2026-02-18 kl. 13:47.
Citera
2026-02-18, 13:47
Medlem
Citat:
Magkänslan är huvudsakligen något vi utvecklar, inte något vi är födda med. Barn har extremt dålig magkänsla och utsätter sig ständigt för risker.
Och? Jag tror TS avser vuxna i sin frågeställning.

Citat:
Att avgöra om ett pris för materiel är rätt har ingenting att göra med något evolutionärt betingat beteende, det är dessutom något folk är dåliga på att gissa. För att lista ut vad t.ex. silver bör vara värt så krävs en gedigen förståelse för marknaden.
Kan inte se att jag har sagt något om pris för materiell?
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-02-18 kl. 13:50.
Citera
2026-02-18, 13:52
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Och?
Det motsäger ditt påstående att det i huvudsak skulle vara evolutionärt betingat. Ett annat motargument är att folk har väldigt olika magkänslor.

Citat:
Kan inte se att jag har sagt något om pris för materiell?
Felskrivet, jag syftade på material. Det sagt, dela gärna dina tankar kring vad jag skrev.
Citera
2026-02-18, 13:57
Medlem
Citat:
Det motsäger ditt påstående att det i huvudsak skulle vara evolutionärt betingat. Ett annat motargument är att folk har väldigt olika magkänslor.
Det är i princip bara människan som har förmågan att kunna tänka rationellt ovanpå vår magkänsla, men tittar du på exempelvis älgar, rådjur, vildsvin och vargar så agerar de allihop efter något som kan beskrivas som magkänsla. Människan har också den förmågan. Vad tror du har tagit fram den om inte evolutionen?

Citat:
Felskrivet, jag syftade på material. Det sagt, dela gärna dina tankar kring vad jag skrev.
(FB) Det här med intuition, att följa magkänslan. Har den alltid rätt?

Det finns dessutom rätt mycket forskning på magkänsla om när den är bra och när den är sämre. Att avfärda den med "Kan du inte rationalisera dina tankar så är de värdelösa." är helt felaktigt. Här har du ett exempel https://educashop.com/wellness/trusting-your-gut-the-science-and-psychology-of-intuition/scientific-studies-on-intuition-what-research-reveals-about-gut-feelings?utm_source=chatgpt.com#head ing-3-controversial-findings-and-ongoing-debates
Citat:
Thin-slicing research by Ambady and colleagues demonstrated intuition's remarkable efficiency in social judgments. Observers viewing silent two-second video clips of teachers accurately predicted end-of-semester student evaluations. Similar accuracy emerged for judging therapist effectiveness, surgeon skill, and CEO success from minimal information. These studies reveal that intuition can extract meaningful patterns from limited data, though accuracy varies by domain and judgment type. The research also identified boundaries—thin-slicing works for detecting stable traits but fails for context-dependent characteristics.

För övrigt använder vi vår magkänsla en hel del även när vi tror att vi rationaliserar det hela.

Men generellt fungerar magkänsla bäst inom områden där vi redan har en massa erfarenhet. I helt nya situationer är den ofta väldigt opålitlig.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-02-18 kl. 14:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in