2026-02-18, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vad menar du med "energi" i detta sammanhang?

På vilket sätt är kycklinglever bättre än kycklingbröst?

det e mycket järn i lever, nyttigt och proteinrikt. och billigt som fan.

leverstuvning är fett nice
Citera
2026-02-18, 19:53
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljummenprutt
kyckling lever. mest bra energi för pengarna. inga onyttiga carbs, bara energi

Citat:
Vad menar du med "energi" i detta sammanhang?

På vilket sätt är kycklinglever bättre än kycklingbröst?

Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
det e mycket järn i lever, nyttigt och proteinrikt. och billigt som fan.

leverstuvning är fett nice

Min fråga var: Vad menar du med "energi" i detta sammanhang?
Citera
2026-02-18, 19:54
Medlem
Citat:
Min fråga var: Vad menar du med "energi" i detta sammanhang?

protein?
Citera
2026-02-18, 20:47
Medlem
Sinraths avatar
Butiker med möjlighet att handla online borde låta en sortera efter kr/kg priset för alla matvaror. Då blir det lätt att hitta dom mest prisvärda. Troligen kan resultatet användas i alla butiker som bas för vad man får mest av per krona.

Edit: Det gick tydligen fast bara i varje kategori.
https://handlaprivatkund.ica.se/stores/1004348/categories/frukt-gr%C3%B6nt/c24ab04f-8e41-49a4-8324-28ee870daed6?sortBy=pricePerAscending
(Oklart om länken visar rätt för alla)
Senast redigerad av Sinrath 2026-02-18 kl. 21:00.
Citera
2026-02-18, 21:50
Medlem
makaroner, korv och senap.

Man steker och hackar korven i små bitar
Ruskar runt den i en kastrull med makaroner.
Och i med sötstark senap..

Går fort som fan

Billigt så in i helvete.
1kg korv 40:- +makaroner för 20:- kilot
Citera
2026-02-18, 22:22
Medlem
Vem0ths avatar
Fläskfärs? Du kan göra alla rätter man normalt använder nötfärs till. Plus en fördel är att man kan spara på matfett eftersom fläskfärsen har betydligt högre fetthalt. Vissa rätter smakar det bättre till och med.

Brukar köra fläskfärs i en kall stekpanna sedan få upp temperaturen då fettet går jämnare ut ur färsen som senare blir aktiva flottet att steka i.

Även hamburgare men se till att den är ordentligt tillagad innan förtäring dvs vätskan som sipprar ut ur köttet ska vara klart. En av den bästa burgaren jag ätit i mitt liv var just en fläskburgare med en stinkande havarti på, två saker jag ratat i livet men minus gånger minus blir plus.
Citera
2026-02-18, 23:29
Medlem
Kolla alltid på kilo priset oavsett, och gör en snabb uträkning hur mycket som går bort om den är fryst eller om det är ben i kött som ska slängas. Pris värt är ju ofta färsk kyckling lever eller hjärta, fläskfärs, morötter, lök, potatis.
Jag gjorde en sådan gryta idag, blev 2 kg färdig mat+ kokt potatis på sidan. Kryddade med chili, cayenne, curry och salt. Jättegott och kostade totalt ca 150 kr och blir ca 8 portioner på 400g. Dvs. Max 20 kr per måltid med 2 hård bröd skivor och ett glas rent kallt vatten ur kran och en kopp kaffe efter.
Citera
2026-02-19, 03:01
Medlem
talcsofts avatar
Blötlägg ett lass vita bönor i 12 timmar, byt vatten och koka 1 timme, lägg sedan ner i valfri gryta, och låt puttra så får du mycket fibrer och protein.

Ica säljer ett mörkt rågbröd i blå påse med 12 skivor för 20.90kr. Bakat i Estland. Mycket mättnad och fibrer.

Att köpa ris i 10-20 kg säckar har rekommenderats men jag skulle säga köp 5 kg säcken istället. Lättare att frakta hem. Se upp då vissa är 10 lb och således 4,5 kg för samma pris.

Rör ner en buljongtärning eller matsked allkryda när du kokar ris/bulgur/grönsaker. Smakar godare.
Citera
2026-02-19, 03:31
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Det låter som en diet (ketogen?) som säkert funkar för att uppnå effekterna du beskriver, men jag är övertygad om att man kan komma mycket billigare undan samt få en mer spännande och varierande kost om man inkluderade mer spannmål, baljväxter och grönt.

Ingen kritik mot din diet, men som spartips tror jag det går att komma billigare undan utan att göra avkall på mättnadskriteriet.

Min poäng var väl att billig bukfylla sällan eller aldrig är prisvärd.
Citera
2026-02-19, 03:59
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulStoneRider
Här blir man ju nyfiken! Skulle du vilja beskriva en veckas matsedel för oss inklusive priser?

Min poäng var att bra mat ofta är prisvärd även om den är "dyr". Till skillnad från billig fabriksmat som bara är bukfylla, som man dessutom blir fet och sjuk av.

Lunch: Sex ägg, salt 3 dL kefir = 30 kr
Middag: 400g köttfärs, 100g smör och eller talg, salt, 3 dL kefir = 86 kr
Dvs veckobudget 7 x 116 = 812 kr (eller 3500 per månad)

Har räknat på följande priser: Ägg 4 kr/st, mjölk (till kefiren) 20 kr/lit, köttfärs 180 kg/kg, smör och talg 100 kg/kg, salt 0 kr.

Men jag har inte valt den här dieten för att spara pengar, utan för att jag har extrema matintoleranser. Om jag tålde det skulle jag antagligen äta ett par salladsblad och en skiva gurka till middagen. Fast det är dyrt och inte innehåller någon näring.
Senast redigerad av busy-signal 2026-02-19 kl. 04:02.
Citera
2026-02-19, 10:12
Medlem
Hel kyckling. Oftast bra pris, blir 3-4 portioner om man har kolhydrater o grönsaker till. Sen kan man göra en otrolig buljong som gör alla andra soppor/grytor nå otroliga höjder.
Citera
2026-02-19, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Min poäng var väl att billig bukfylla sällan eller aldrig är prisvärd.

När det gäller snabba kolhydrater och vissa halvfabrikat håller jag med! Dock kan man ju med lite lust och kreativitet få i sig ganska näringsriktig kost även inom ramarna för billig bukfylla. Byt ut en frysrätt mot tex en sallad på matvete, någon rostad rotfrukt, en senapsvinägrett, salladsost och kanske ett kokt ägg eller lite panerad tofu så har du en näringsriktig måltid som också är billig bukfylla. Ärtsoppa med fläsk är ett annat (av otaliga) bra exempel, om man vill göra det ännu billigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in