2026-02-17, 20:19
Medlem
Jag har kodat i över 30 år. Allt från små program i C till större lösningar. Länge kände jag inte att min position var hotad men efter Opus 4.5 så är det tydligt varåt det barkar. Jag litar betydligt mer på mina AI -agenter än på juniorer. Och även ganska erfarna utvecklare är sämre. Faktum är att jag själv är sämre än Opus 4.6 som helhet. Gjort en del tester och just nu är det främst arktiektureella smakval där jag tror att jag har något att komma med.
Så: fortsätter utvecklingen (högst sannolikt) så är det ingen som helst mening att skriva kod manuellt. Eller ens att definiera arkitektur. Det kommer förmodligen räcka med att beskriva ett tydligt mål och be systemet att sätta upp adekvata tester (och snart är väl även det implicit förstått)
Så, uppenbarligen är eran där det behövdes massor av programmerare och systemakitekter snart över. Åtminstone decimeras antalet som är nödvändiga.
Och programmring är bara det första offret eftersom det är så tydligt att korrelera kod till ground truth via våra existerande system som kompilatorer, debuggers, versionshantering etc. Sedan kommer även allt annat som involverar information också ätas upp.
På några få år försvinner möjligheten att försörja sig på intellektuellt arbete försvinna. Identieterar och karriärer utraderas. Folk står med enorma lån utan en chans att kunna betala tillbaka. Och utan en rik medelklass kommer följden att konsumtionen minskar. Ingen kommer köpa hus och renoveringar, bilar eller prylar. Kort sagt en total kollaps av den nuvarande ekonomin. Vad händer efter det?
Massarbetlslöshet har historiskt lett til kaos och fruktansvärdheter.
Citera
2026-02-17, 20:24
Avstängd
StorFetAnkas avatar
Ha lite is i magen bara, det existerar ingen massiv databas med enbart bra kod i rätt kontext, så AI kommer alltid att producera skitprogram fullt med buggar och säkerhetsproblem. Se bara hur det går för Microslop som sparkar seniora utvecklare och ersätter dem med AI. Förr eller senare kommer företagen komma krypande tillbaka och be om att riktiga mänskliga utvecklare börjar jobba hos dem igen, för nån måste städa upp efter allt kaos som AI skapat. Där finns det mycket jobb.
Citera
2026-02-17, 20:37
Medlem
De flesta företagen som har bra utvecklare kommer försöka behålla dem för de kan prompta och även förstå vad AI gör med koden, leta buggar och fixa så det fungerar i slutändan.

Däremot så tror jag inte juniorerna har en chans, det ger att färre och färre juniorer kommer in i IT-branchen och företagen kommer under en lång tid att minska sin personal i takt med att seniorer med AI blir effektivare.

Man räknar med att när seniorerna sedan går i pension så har AI utvecklats så mycket att bara 10% av personalen inom IT-branchen är kvar. Perspektivet här är ungefär 20 år.

Det blir alltså många som inte får jobb och många som kommer förlora sina jobb innan de är pensionärer.

Självklart är grundproblemet att skapa nya jobb, vilket är svårt för just nu är det bara seniorerna som kan skapa nya jobb åt sig själva, medan juniorerna måste hitta helt nya sätt att ta sig in i arbetsmarknaden, i praktiken skapa nya jobb och utveckla arbetsmarknaden. Inte så lätt utgångsläge.

Problemet är att juniorerna kan inte förstå koden och fixa till felen som AI gör, det kan finnas hundratals kodfel gömda i koden efter bara några minuters arbete från AI:s sida.

Det finns helt enkelt ingen anledning för företagen att anställa juniorer längre.
Citera
2026-02-17, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
De flesta företagen som har bra utvecklare kommer försöka behålla dem för de kan prompta och även förstå vad AI gör med koden, leta buggar och fixa så det fungerar i slutändan.

Däremot så tror jag inte juniorerna har en chans, det ger att färre och färre juniorer kommer in i IT-branchen och företagen kommer under en lång tid att minska sin personal i takt med att seniorer med AI blir effektivare.

Man räknar med att när seniorerna sedan går i pension så har AI utvecklats så mycket att bara 10% av personalen inom IT-branchen är kvar. Perspektivet här är ungefär 20 år.

Det blir alltså många som inte får jobb och många som kommer förlora sina jobb innan de är pensionärer.

Självklart är grundproblemet att skapa nya jobb, vilket är svårt för just nu är det bara seniorerna som kan skapa nya jobb åt sig själva, medan juniorerna måste hitta helt nya sätt att ta sig in i arbetsmarknaden, i praktiken skapa nya jobb och utveckla arbetsmarknaden. Inte så lätt utgångsläge.

Problemet är att juniorerna kan inte förstå koden och fixa till felen som AI gör, det kan finnas hundratals kodfel gömda i koden efter bara några minuters arbete från AI:s sida.

Det finns helt enkelt ingen anledning för företagen att anställa juniorer längre.
mmm. just nu sitter jag som senior egentligen i en guldsits. Men det uteveckligen går absurt snabbt. För ett års sen fick man till acceptabel kvalitet på prottypkod. Idag med Opus 4.6 så kan du på några timmar få till ett program som är bättre än vad de flesta får ihop på en vecka. Även inom ganska nischad programmering.
Sen fallerar den fortfarande (som tur är) och mat måste gå tillbaka till en annan commit eller så. Och i medelstora till stora kodbaser kan den tappa tråden och börja chansa hej vilt precis som sonnet eller tidigare. Men skillnaden är påfallande och även om utveckligen stannade av i nuvarnde läge litar jag mer på Opus (och Codex) än min junirora kollegor.
Kanske återgår vi till samma situation som på 90-talet: de som var programmerare då visste vad de gjorde och det var främst riktigta geeks. På 2000-talet har man ju kallat även "stack-overflow-klipp-och-klistrare" för programmerare och den eran är ju definitivt förbi.
Jag köper normalt inte bolagens hype men det är ju ingen tvekan om att vi åtminstone är i ett paradigmskifte
Citera
2026-02-17, 22:01
Medlem
kalkryggars avatar
Finns många roller där programmerare/utvecklare i princip inte använder AI.

De som arbetar i bilbranschen tex sitter med kodrad för kodrad och verifierar. Neurala nätverk kommer sannolikt även om 10 år att ha svårt att få Automotive Safety Integrity Level D (ASIL D) uppfyllt.

Man kommer givetvis att mer och mer ta hjälp av AI i processen. Men frågan är om det inte kommer uppstå en ganska stor kris i det här skiktet i framtiden. För just nu så är det inte många som vågar utbilda sig till programmerare och det riskerar att bli en sjuhelvetes brist just här om 5-10 år.

Så är man idag i 20-25 års åldern och känner att man vill bli programmerare så ska man inte hänga läpp. Man ska satsa på att bli en master på dessa fyra punkter:

1. AI & ML (PyTorch är en stark rekommendation).
2. Avancerad matematik och statistik (exempelvis Bayesian estimation).
3. Reglerteknik, filterteknik (Kalman, Wiener etc), state-space modeller.
4. C, C++, Python, Rust och glöm inte Matlab.

Så det både håller och är mycket viktigt att folk faktiskt utbildar sig till programmerare.

Det var som kommentar till topics argument.

Däremot så kommer vi att få en enorm arbetslöshet i alla klasser i samhället i framtiden. Det enda sättet att lösa de problem som kommer uppstå är att omfördela resurserna. Något som de rika inte tycker låter roligt. Men om det inte görs så kommer även de rika att gå under.

De superrika kan dock lösa så de har kvar samma "rika standard" genom att avliva 70-80-90 procent av världens befolkning. Något som faktiskt kan vara mycket troligt.

Som det ser ut idag i vårat politiska system så görs inte ett dugg för detta. Snarare så skapas politik som kommer förvärra snar framtid. Pensionsåldern ökas när den drastiskt mycket snabbt borde minskas. Politikerna jobbar för att fler ska komma in i Sverige när de borde jobba stenhårt på att hålla gränsen stängd, promota att svenskar får jobben och sen skicka hem alla invandrare. De vägrar korta arbetstiden och arbetsveckan. Vi kommer ganska snart att behöva gå mot halverad arbetsdag och minska arbetsveckan med minst två dagar.

Enkelt svar på din fråga. Det kommer gå åt helvete givetvis.
Senast redigerad av kalkryggar 2026-02-17 kl. 22:05.
Citera
2026-02-17, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352

Hört att många ekonomibyråer kring storstäderna varslar ekonomer och liknande.
AI tar över allting, dom sparar en gubbe av fem och hans roll är egentligen bara att övervaka och dubbelkolla att AI gör allt rätt.
Om chefen får möjlighet att spara 2-3 mille till sig själv så gör han det. Allt handlar om cashen.
Folk tänker bara på sig själva i slutändan.
Citera
2026-02-17, 22:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Hört att många ekonomibyråer kring storstäderna varslar ekonomer och liknande.
AI tar över allting, dom sparar en gubbe av fem och hans roll är egentligen bara att övervaka och dubbelkolla att AI gör allt rätt.
Om chefen får möjlighet att spara 2-3 mille till sig själv så gör han det. Allt handlar om cashen.
Folk tänker bara på sig själva i slutändan.

Cashen dom tas.

Cirka 50% av innerstadsjobben i Stockholm har man internationellt kommit fram till kommer påverkas.
Stockholm är en av de städerna som kommer drabbas hårdast pga Sveriges digitalisering är också en slutsats.

Varför diskuterar inte politikerna om det här?
Istället sänker man a-kassan och beskyller individen.
Samtidigt som man utbildar personer som läser går 5-åriga utbildningar som redan nu blir ersätta.
Snyggt förvaltat av skattepengar, eller så handlar allt om att få ner arbetslöshetsstatistiken bara....
Citera
2026-02-18, 05:23
Medlem
Jag tror du överskattar hur snabbt allt förändras. AI ökar produktiviteten, absolut – men någon måste fortfarande förstå problemen, ta ansvar och göra avvägningar som inte är rent tekniska.

Vi har automatiserat massor förr och ändå bygger vi mer mjukvara än någonsin. Jobben förändras, men de försvinner inte över en natt.
Citera
2026-02-18, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Finns många roller där programmerare/utvecklare i princip inte använder AI.

De som arbetar i bilbranschen tex sitter med kodrad för kodrad och verifierar. Neurala nätverk kommer sannolikt även om 10 år att ha svårt att få Automotive Safety Integrity Level D (ASIL D) uppfyllt.

Man kommer givetvis att mer och mer ta hjälp av AI i processen. Men frågan är om det inte kommer uppstå en ganska stor kris i det här skiktet i framtiden. För just nu så är det inte många som vågar utbilda sig till programmerare och det riskerar att bli en sjuhelvetes brist just här om 5-10 år.

Så är man idag i 20-25 års åldern och känner att man vill bli programmerare så ska man inte hänga läpp. Man ska satsa på att bli en master på dessa fyra punkter:

1. AI & ML (PyTorch är en stark rekommendation).
2. Avancerad matematik och statistik (exempelvis Bayesian estimation).
3. Reglerteknik, filterteknik (Kalman, Wiener etc), state-space modeller.
4. C, C++, Python, Rust och glöm inte Matlab.

Så det både håller och är mycket viktigt att folk faktiskt utbildar sig till programmerare.

Det var som kommentar till topics argument.

Däremot så kommer vi att få en enorm arbetslöshet i alla klasser i samhället i framtiden. Det enda sättet att lösa de problem som kommer uppstå är att omfördela resurserna. Något som de rika inte tycker låter roligt. Men om det inte görs så kommer även de rika att gå under.

De superrika kan dock lösa så de har kvar samma "rika standard" genom att avliva 70-80-90 procent av världens befolkning. Något som faktiskt kan vara mycket troligt.

Som det ser ut idag i vårat politiska system så görs inte ett dugg för detta. Snarare så skapas politik som kommer förvärra snar framtid. Pensionsåldern ökas när den drastiskt mycket snabbt borde minskas. Politikerna jobbar för att fler ska komma in i Sverige när de borde jobba stenhårt på att hålla gränsen stängd, promota att svenskar får jobben och sen skicka hem alla invandrare. De vägrar korta arbetstiden och arbetsveckan. Vi kommer ganska snart att behöva gå mot halverad arbetsdag och minska arbetsveckan med minst två dagar.

Enkelt svar på din fråga. Det kommer gå åt helvete givetvis.

Håller i stort med dig om ditt resonemang här, speciellt att politikerna är i så otakt med verkligheten att de höjer pensionsåldern och massimporterar invandrare. Det är något som jag också tror rimmar ganska illa med hur arbetsmarknaden utvecklas.

Det som jag inte håller med om är att det blir en brist på unga programmerare inom 5-10 år, helt enkelt för att de behövs inte samtidigt som de seniora är fortfarande kvar i bilden åtminstone 20-30 år framåt. Det är just här de närmaste 5-10 åren som det blir brutalt för de unga att komma in i arbetsmarknaden. I praktiken innebär det att de unga måste uppnå de senioras kunskapsnivåer för att komma framåt, vilket inte alls är en omöjlighet om man är duktig på det man gör. De som ramlar bort är alla de som kunde fixa lite, men knappast bygga ett helt system själva.

Om man känner sig själv så vet man var man hamnar. Är det lätt att läsa kod och hitta buggar, lätt att felsöka och testa applikationerna och förstå hur allt hänger ihop, då är man med ett tag till. Har man däremot problem med det idag, då är man helt utlämnad till en fungerande AI att jobba emot.

Det finns ju också en trend att framtida utvecklare kommer aldrig att se koden och förmodligen arbetas det fram verktyg för att det ska fungera. När det är på plats så behövs bara personer som utan och innan förstår vad en applikation eller rent av hela infrastrukturen är tänkt att göra och som har förmågan att se när oönskade avvikelser dyker upp.

Så enkla saker som att kunna upptäcka när AI gjort en budgetsammanfattning av 2025, men ser att en avvikelse finns för mars 2025, där AI råkat ta siffrorna för 2024 istället.
Senast redigerad av SecretGarden352 2026-02-18 kl. 07:49.
Citera
2026-02-18, 11:39
Medlem
guderis avatar
Om hela medelklassen plötsligt skulle drabbas av stor massarbetslsahet pga ai så kommer hela set ekonomiska systemet att kollapsa

Vem skulle i så fall köpa det som ai producerar.

Det finns egentligen två rimliga scenarion, antingen får vi massarbetslöshet och systemkollaps, vilket i längden kommer innebära att ett nytt ekonomiskt system kommer utvecklas, eller så kommer utvecklingen ta samma väg som den alltid gjort hittils i vår historia när det gäller teknisk utveckling, att gamla jobb ersätts med nya.
Citera
2026-02-18, 13:00
Medlem
The Crashs avatar
Se det som en möjlighet. Inte ett hot. Anpassa er efter tekniken istället för att gråta om att förlora jobbet.
Det går seriöst att göra veckors arbete på mindre än några timmar numer. Jag tror helt enkelt inte på att AI kommer att ersätta någon som förstår vilka möjligheter som öppnas upp.
Citera
2026-02-18, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Vi har stått inför trolig massarbetslöshet ett gäng gånger tidigare, i samband med industrialiseringen, mekanisering, löpande bandet, datorisering, digitalisering, globalisering etc och vi har fortfarande en arbetslöshet på liknande nivåer som tidigare.

Jag är övertygad om att ai kommer effektivisera bort en massa jobb, men jag tror vi kommer hitta nya den här gången också. Var nånstans? Ingen aning. Men det påstår jag att vi inte har vetat de föregående omgångarna heller.

Så min killgissning är att medelklassen inte blir av med jobben den här gången heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in