2026-02-18, 05:21
Medlem
7000 kr för 2600 kWh.
130 kvm enplanshus med luft/vatten och elbil.
2 vuxna 3 barn som duschar varmt.
21-22 grader varmt inne förutom sovrum 18-19.
Brasmys ibland.
Det har varit sjukt kallt länge i Sverige, hade inte skadat med lite mer kärnkraft..
Citera
2026-02-18, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Elen är visst dyr för alla. Du verkar okunnig.
Dessutom har nätavgifter stigit och utgör en stor del av räkningen. Du verkar rätt korkad.

Nja, det är ju relativt. Jämför du med för 10-15 år sen när vi betalade 30öre/kWh så är elen dyr nu.

Men om man har bundit sitt elavtal så är elen i princip lika "billig" nu som i somras, som förra vintern osv.

Folk som får 10 eller 15tkr i elräkning nu är folk som inte kan planera alternativt tar risker.

Det är få hus som förbrukar 5-6000kwh/mån I el.
Gör man det kanske man borde se över elavtal och uppvärmningskälla.
Citera
2026-02-18, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Nej? Självklart inte, det sämsta man kan ha.
Direktverkande el är det bästa man kan ha, både för plånboken och miljön,

förutsatt att landet bara har vattenkraft, som i Norge förr, eller om Sverige behållt kärnkraften.

På 70-talet byggdes hus med direktverkande el och det fungerade alldeles utmärkt och elen var billig och kärnkraften lönsam i årtionden.

Sedan kom sossar och miljöpartister och höjde elpriset till >3kr/kWh samtidigt som de hävdade att nu minsann med kraftigt höjda elpriser så är kärnkraften helt plötsligt olönsam och ska läggas ned. För att direkt kovända och förespråka återuppbyggnad samtidigt som man river de som fungerade.

Det räcker med 6 st 2kW värme-element och lite hushållsel så blir räkningen över 10 000 kr/mån med 1kr/kWh.
Citera
2026-02-18, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är ganska enkelt att förklara.

Under hela 1900-talet så byggde man hus som från början värmdes upp av öppen eld, sedermera kamin och vedspis, sedermera vedpanna, oljepanna, osv osv osv.
Det har utvecklats hela tiden.

När man från början byggde husen så var det väldigt viktigt med självdrag, frisk luft inomhus eftersom att eldandet då både torkade och värmde upp huset inifrån. Den sortens isolering som användes typ 1920-1980 har med tiden sjunkit ihop i väggarna, precis som att taket (vinden) då ofta var oisolerat eller isolerat med sågspån, som med tiden sjunkit ihop, blåst iväg.

Därför så är många hus som du säger, väldigt dåligt isolerade samtidigt som man gått över från ved till direktverkande el. När det är kallt ute så går värmen nästan rakt ut.

De flesta skulle tjäna en jävla massa pengar på att gå över sina hus ordentlig, samtidigt som man inte heller ska glömma att husen är byggda på ett sätt som kan bli för tätt om du isolerar för mkt.

Har själv haft ett hus från 1915. Försökte få ett vettigt svar på hur man skulle isolera om väggar, tak, byta ut dörrar och fönster UTAN att få det för tätt, vilket skulle resultera i mögel då man inte kan driva ut fukten ur virket.

Jag frågade MÅNGA kunniga människor om råd och fick väl ett nytt ”rätt svar” varje gång jag frågade någon om hur man skulle göra.

Det här är intressant, har precis samma situation som du beskriver med ett gammalt hus.
Direktverkande el som kompletterade/ersatte kaminerna i alla rum en gång i tiden.
Vill isolera men då tanken är att inte vara i Sverige under 5 kallaste månaderna och stänga ner huset så kan man inte isolera som vanligt pga mögel och har precis som du fått massor av olika ”expertsvar”.
Är kanske Offtopic här men kom du fram till någon lämplig lösning?
Citera
2026-02-18, 06:02
Medlem
guderis avatar
Citat:
Man läser hela tiden om hur dyra elräkningar folk har nu. Typ 10k i månaden. Hur är det möjligt? Bor folk i oisolerade pappkartongshus med direktverkande el och har 25 grader varmt inne? Förklara hur det är möjligt? Kommer själv aldrig i närheten av dessa summor.

Höga elpriser, höga skatter, massor av extra avgifter på elräkningen?
Citera
2026-02-18, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Det här är intressant, har precis samma situation som du beskriver med ett gammalt hus.
Direktverkande el som kompletterade/ersatte kaminerna i alla rum en gång i tiden.
Vill isolera men då tanken är att inte vara i Sverige under 5 kallaste månaderna och stänga ner huset så kan man inte isolera som vanligt pga mögel och har precis som du fått massor av olika ”expertsvar”.
Är kanske Offtopic här men kom du fram till någon lämplig lösning?

Det enkla svaret är: Nej.

Eftersom alla förståsigpåare är experter så tyckte alla att de hade rätt, vilket ledde till att det fortfarande finns 10 ”rätta” svar…

Mina egna tankar efter att ha lyssnat på alla experter:
Jag skulle råda dig till att fixa lagomt mkt.
T.e.x tilläggsisolera under taket, och byta ut gamla fönster mot nyare, men samtidigt se till att det finns någon slags drag ovanför fönstren.
Har du torpargrund så kan du sätta in ventilgaller i öppningarna som som sen går att öppna/stänga så att du slipper ha konstant drag under golvet, vilket leder till iskalla golv.

Sen, beroende på hur ditt hus är byggt, så kan det va en dålig idé att stänga av elen helt på vintern.
Låt det va minst 5grader varmt när du inte är där, så att huset håller sig torrt.
Citera
2026-02-18, 06:22
Medlem
Citat:
Rörligt elpris ska man absolut inte ha om man har el som uppvärmning. Priset blir alltid högt vintertid vid kyla då förbrukningen är hög, det äter upp hela vinsten man gör på sommaren!!

Men vad är det som är så svårt att förstå? Vissa har stora lite äldre hus, ett garage på det, laddar elbil osv

Har man rörligt så blir det dyrt som fan just nu, men de har troligen sparat in de pengarna innan, men många begriper inte att lägga undan pengar när det är billigt för att täcka upp när det är dyrt.

Jag har bundet för att slippa sådana överraskningar, även om jag troligen förlorar på det oäi längden, men hamnade likväl på drygt 8000 spänn för januari och februari, när det är svinkallt och luftvärmepumparna knappt ger någon utväxling alls.

Men likväl inom vad jag budgeterar för
Citera
2026-02-18, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SageNButter
TheJesuit påstod att pump + installation går på 15–20k och jag föreslog 30–35. Din kostade 28. Så vem är närmast?

Beror ju på vilken pump dock!

Finns pumpar för 5000 idag (mindre).
Citera
2026-02-18, 07:12
Medlem
10000 i elräkning är väll rätt rimligt i sverige ändå. Vinter land och kallt.
Citera
2026-02-18, 07:50
Medlem
Värmer 313 kvm i SE3, ca 3000 kWh/januari (5 personer, 1 elbil. Bergvärme + luftvatten) och fakturan landade på ca 7500 kr. Har rörligt, tror inte på fast över tid. Förmodligen den högsta elräkningen jag någonsin haft.

Åt helvete med MP och samhällets ovilja att benämna dem med en mer korrekt beskrivning: terrorister.
Citera
2026-02-18, 08:08
Medlem
Citat:
Man läser hela tiden om hur dyra elräkningar folk har nu. Typ 10k i månaden. Hur är det möjligt?

Det är möjligt genom att satsa på ett väderberoende energisystem där elen blir dyrare när det inte blåser och av en händelse så blir det ofta även kallare just när det inte blåser.
Citera
2026-02-18, 08:08
Medlem
gubbhorans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Värmer 313 kvm i SE3, ca 3000 kWh/januari (5 personer, 1 elbil. Bergvärme + luftvatten) och fakturan landade på ca 7500 kr. Har rörligt, tror inte på fast över tid. Förmodligen den högsta elräkningen jag någonsin haft.

Åt helvete med MP och samhällets ovilja att benämna dem med en mer korrekt beskrivning: terrorister.

Nåt liknande här, runt 300kvm som ska värmas men två elbilar istället.
20 grader inne, bergvärme. Landade nånstans runt 3300 kWh och runt 8500 i totalkostnad. 5200 från elbolaget och 3300 från EON.
Den dyraste elräkningen jag haft med råge. Hade låst elpris på 58 öre vid totalhaveriet av elpriserna 2023 eller vad det nu va.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in