2026-02-17, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Man läser hela tiden om hur dyra elräkningar folk har nu. Typ 10k i månaden. Hur är det möjligt? Bor folk i oisolerade pappkartongshus med direktverkande el och har 25 grader varmt inne? Förklara hur det är möjligt? Kommer själv aldrig i närheten av dessa summor.

Det är ganska enkelt att förklara.

Under hela 1900-talet så byggde man hus som från början värmdes upp av öppen eld, sedermera kamin och vedspis, sedermera vedpanna, oljepanna, osv osv osv.
Det har utvecklats hela tiden.

När man från början byggde husen så var det väldigt viktigt med självdrag, frisk luft inomhus eftersom att eldandet då både torkade och värmde upp huset inifrån. Den sortens isolering som användes typ 1920-1980 har med tiden sjunkit ihop i väggarna, precis som att taket (vinden) då ofta var oisolerat eller isolerat med sågspån, som med tiden sjunkit ihop, blåst iväg.

Därför så är många hus som du säger, väldigt dåligt isolerade samtidigt som man gått över från ved till direktverkande el. När det är kallt ute så går värmen nästan rakt ut.

De flesta skulle tjäna en jävla massa pengar på att gå över sina hus ordentlig, samtidigt som man inte heller ska glömma att husen är byggda på ett sätt som kan bli för tätt om du isolerar för mkt.

Har själv haft ett hus från 1915. Försökte få ett vettigt svar på hur man skulle isolera om väggar, tak, byta ut dörrar och fönster UTAN att få det för tätt, vilket skulle resultera i mögel då man inte kan driva ut fukten ur virket.

Jag frågade MÅNGA kunniga människor om råd och fick väl ett nytt ”rätt svar” varje gång jag frågade någon om hur man skulle göra.
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-02-17 kl. 19:48.
Citera
2026-02-17, 19:46
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det är just handlingsförlamningen som har förvånat mig. Värst var artikeln om två bögar i torp med vedspis i köket som hade ingen aning om hur de skulle lösa de dyra elräkningarna.

Det var lättare att gå ut i tidningen än tilläggsisolera.

Härom dagen hade i en tråd om någon med direktverkande el och 10k i elräkning. De där luft/luft värmepumparna kostar ju för fan skit och inget. Och det finns tydligen vissa man kan installera själv.
Vår LVP börjar bli till åren och ger typ negativt COP under -5°.
Men vad gör man utan att skapa en gnälldebat?
Betala 'pro forma'?
Citera
2026-02-17, 19:47
Medlem
Citat:
Man läser hela tiden om hur dyra elräkningar folk har nu. Typ 10k i månaden. Hur är det möjligt? Bor folk i oisolerade pappkartongshus med direktverkande el och har 25 grader varmt inne? Förklara hur det är möjligt? Kommer själv aldrig i närheten av dessa summor.

Många som nog inte förstår alls hur multiplikation fungerar: Förra månaden kostade elen 2 500 kr. Nu har vintern börjat och jag förbrukar fem gånger så mycket el. Hur mycket kommer elen kosta? Äh, ingen aning. Det diffar nog inte så mycket.
Citera
2026-02-17, 19:52
Medlem
Wajis avatar
Beror ju på hur man bor och vad man har för saker.
Jag betalar bra mycket mer för elen än 10 lax.
Men det har jag valt frivilligt med pool, jazzuci, bastu, uppvärmt garage och en lada samt två attefallshus på tomten. Men visst fan klagar jag på mina elräkningar ändå med tanke på dagen priser. Hatar MP

Men jag eldar även från två öppna spisar för lite mys.

Mer kärnkraft så slipper vi skiten.
Citera
2026-02-17, 20:06
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag frågade MÅNGA kunniga människor om råd och fick väl ett nytt ”rätt svar” varje gång jag frågade någon om hur man skulle göra.
Om du hyr ett äldre hus med kallhyra å direktverkande el så får du inte isolera huset, eller göra någon ändring som förbättrar situationen. De höga elpriserna precis som allt annat MP förespråkar slår som vanligt mot de svagaste i samhället.
Citera
2026-02-17, 20:09
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
Så går det om man inte har solfångare
Går att bygga billigt med trä, färg å lite plast, men kräver ju också att du har aktiv ventilation med fläkt i grunden. Sen får du väl täppa till intagen på skuggsidan.
Citera
2026-02-17, 20:11
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det är just handlingsförlamningen som har förvånat mig. Värst var artikeln om två bögar i torp med vedspis i köket som hade ingen aning om hur de skulle lösa de dyra elräkningarna.

Det var lättare att gå ut i tidningen än tilläggsisolera.

Härom dagen hade i en tråd om någon med direktverkande el och 10k i elräkning. De där luft/luft värmepumparna kostar ju för fan skit och inget. Och det finns tydligen vissa man kan installera själv.

Typiskt bögar, de förmår ju inte att tänka klart så fort en annan kille är i närheten. Håller med om luft/luft, man får ett aggregat inklusive installation för mellan 15-20. Kanske löser man det själv, gasen är i alla fall redan på plats och man släpper loss en plugg när man installerat färdigt.
Citera
2026-02-17, 20:12
Medlem
Citat:
Nej elen är inte dyr för alla. Den är dyr för er idioter som har rörligt elpris.

Elen är visst dyr för alla. Du verkar okunnig.
Dessutom har nätavgifter stigit och utgör en stor del av räkningen. Du verkar rätt korkad.
Citera
2026-02-17, 20:14
Medlem
Jag har tilläggsisolerat, bytt fönster och har jordvärmepump. 120 kvm 3500kr 21 grader inne. Det gäller att så att säga se om sitt hus.
Citera
2026-02-17, 20:16
Avstängd
Skitsnack att "alla" har höga elräkningar, min senaste räkning var på 337 kr, leverantör och producent inkluderat.
BR på 61 kvm.
Citera
2026-02-17, 20:21
Medlem
Jag bor i hus med bergvärme 120 kvm 4 rum och kök och varmgarage
Sommartid är ju allt avstängt
Då ligger elen på ca 1000 1500 kr
Vintertid ca 3000 kr i månaden
Men pannan får fnatt då det är snabba temperaturfall så då slår den om till elen och hjälper till så för januari fick jag 4000 kr
Jag tror att februari kommer vara högre...för det har varit väldigt kallt
Men ett år så var det en elektriker som talade om för mig att det var inga problem när pannan blinkade rött så den gick på elen i en månad tills jag fick elräkningen på 14000 kr och ringde upp dom och frågade vad helvete... Han hade sagt fel när den blinkar rött går den på elen. Den ska lysa grönt.
Elräkningen fick jag dela på 3 men räkningen till idioten som sa att pannan skulle blinka rött vägrade jag betala och jag slapp faktiskt
Citera
2026-02-17, 20:24
Medlem
Citat:
Nej elen är inte dyr för alla. Den är dyr för er idioter som har rörligt elpris.

Räknat över ett år har jag alltid haft ett lägre snittpris med timpris/kvartspris jämfört med det billigaste fasta avtalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in