2026-02-18, 08:13
Medlem
Problemet med att det är så dyrt, förutom då det jättesnurriga sättet att räkna ut elpriserna där export också påverkar, är alla avgifter till höger och vänster som särskilt drabbar villaägarna.
Egentligen är det med snudd på bondfångeri, men vill man ha el i huset så är det bara att gilla läget.
Sauk förklarade det där med elpriserna på ett ganska pedagogiskt sätt häromdagen.
https://youtu.be/eI0iJzjEkMk?si=18KIpiqxYKAT-s0d
Citera
2026-02-18, 10:05
Medlem
Paris24s avatar
Frågan som ska ställas är hur någon ens kan tänka sig att köpa ett hus med direktverkande el. Det har varit så många vågor med prishöjningar senaste 20 åren att de borde konkursat många gånger om.

Men visst, den borne optimisten köper mitt i sommaren och tänker inte på att det kostar minst 400.000 kr att fixa centralvärme. Ett belopp som naturligtvis ska dras av huspriset,

Redan min mamma, i sin kommunala hyres-tvåa mitt i Danderyd år 2000, betalade 7.000 kr i el under en kall januari.
Citera
2026-02-18, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
10.000 kr i elräkning är inte så orimligt om man räknar med allt.

jag bor i villa med fjärrvärme och bara hushållselen (runt 440 kwh/månad) kostar runt 1500 kr.

Har man eluppvärmning (bergvärme, markvärme, luftvärmepump, direktverkande el osv) så kan det ju lätt springa iväg till 2000-4000 kwh på en månad om det är kallt.
Samtidigt är det stor skillnad på till exempel bergvärme kontra elpanna. Vi kapade förbrukningen med 70 procent när vi slängde ut elpannan och installerade bergvärme. (Det skiljde förvisso nästan 20 år i ålder och teknisk utveckling mellan de två.)

Och angående luftvärmepump så är det ingen värmepump såsom bergvärme, det liknar väl mer ett litet elaggregat rent tekniskt. (Om jag tänker rätt?) Men absolut ett vettigt mellansteg och alltid bättre än ren elvärme/elpanna/elradiatorer.
Citera
2026-02-18, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Frågan som ska ställas är hur någon ens kan tänka sig att köpa ett hus med direktverkande el. Det har varit så många vågor med prishöjningar senaste 20 åren att de borde konkursat många gånger om.

Men visst, den borne optimisten köper mitt i sommaren och tänker inte på att det kostar minst 400.000 kr att fixa centralvärme. Ett belopp som naturligtvis ska dras av huspriset,

Redan min mamma, i sin kommunala hyres-tvåa mitt i Danderyd år 2000, betalade 7.000 kr i el under en kall januari.
Folk är ju hänvisade till de hus som finns på marknaden. Hus ska ju stå i 100+ år. Att flytta in i ett befintligt hus är klimatsmart. Att våra politiker sedan vill rädda världen genom att göra oss till ett u-land så fort som möjligt är inte vanligt folks fel.

Under 1900-talet hade vi när elektrifieringen kom igång ordentligt elpriser kring några öre och med tiden uppåt 20 öre per kilowattimme. Dåvarande politiker slog med kraft fast att tillgång till el är en svensk rättighet och staten ska inte profitera på det genom skatter och avgifter. Billig och pålitlig elförsörjning menade man är en förutsättning för välstånd.

Resten är historia...
Citera
2026-02-18, 10:29
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Det är möjligt genom att satsa på ett väderberoende energisystem där elen blir dyrare när det inte blåser och av en händelse så blir det ofta även kallare just när det inte blåser.

Eller så beror det på att man väljer att bo i en dåligt isolerad jättevilla med gamla elelement. Det beror på hur man ser på saken. Skylla sina egna misslyckanden på staten är en svensk paradgren.
Citera
2026-02-18, 10:31
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Stackars - jag har 600 nok/mån - iofs. för enkom 32 kvm. Norgespris...
Citera
2026-02-18, 10:34
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Folk är ju hänvisade till de hus som finns på marknaden. Hus ska ju stå i 100+ år. Att flytta in i ett befintligt hus är klimatsmart. Att våra politiker sedan vill rädda världen genom att göra oss till ett u-land så fort som möjligt är inte vanligt folks fel.

Under 1900-talet hade vi när elektrifieringen kom igång ordentligt elpriser kring några öre och med tiden uppåt 20 öre per kilowattimme. Dåvarande politiker slog med kraft fast att tillgång till el är en svensk rättighet och staten ska inte profitera på det genom skatter och avgifter. Billig och pålitlig elförsörjning menade man är en förutsättning för välstånd.

Resten är historia...
Det är riktigt, på 1970-talet när oljan tokhöjdes så blev det billigare att värma med el. Så sent som 2002 köpte jag en riktigt stor villa som visserligen hade centralvärme men den värmdes med elpatron. Men snålislösningen "elpaneler" är så ofattbart fattig för mig att den inte ens fungerar på ett sommarställe. Och att då köpa en villa med den lösningen är att be om problem. Man måste omedelbart byta till jordvärme. Det "kostar" ju ingenting, man får tillbaka alla pengar när man säljer. Det är passiva dumma människor som sitter kvar med elpaneler. Ungefär som om de använde häst och vagn för att åka till ICA.
Citera
2026-02-18, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Problemet med att det är så dyrt, förutom då det jättesnurriga sättet att räkna ut elpriserna där export också påverkar, är alla avgifter till höger och vänster som särskilt drabbar villaägarna.
Egentligen är det med snudd på bondfångeri, men vill man ha el i huset så är det bara att gilla läget.
Sauk förklarade det där med elpriserna på ett ganska pedagogiskt sätt häromdagen.
https://youtu.be/eI0iJzjEkMk?si=18KIpiqxYKAT-s0d
Japp vi betalade 600 spänn för själva elen i januari, men 1600 för överföring, abonnemang, moms, skatt, moms på skatten, etc etc. Det är som att mjölken kostar 5 spänn men förpackningen 15 spänn. Är värdet/nyttan av produkten då 5 eller 20 kronor?
Citera
2026-02-18, 10:49
Medlem
Citat:
Det är riktigt, på 1970-talet när oljan tokhöjdes så blev det billigare att värma med el. Så sent som 2002 köpte jag en riktigt stor villa som visserligen hade centralvärme men den värmdes med elpatron. Men snålislösningen "elpaneler" är så ofattbart fattig för mig att den inte ens fungerar på ett sommarställe. Och att då köpa en villa med den lösningen är att be om problem. Man måste omedelbart byta till jordvärme. Det "kostar" ju ingenting, man får tillbaka alla pengar när man säljer. Det är passiva dumma människor som sitter kvar med elpaneler. Ungefär som om de använde häst och vagn för att åka till ICA.

Du får tänka på att många hus säljs för under miljonen.

Att då gå från direktverkande el (radiatorer) till bergvärme/markvärme eller luft/vatten och samtidigt byta till vattenradiatorer kostar kanske 350-450.000 kr - dvs nästan hälften av vad man gav för huset.

Vi i SE4 är ju vana vid höga elpriser - men nu får även SE1 och SE2 känna av detta - det har inte varit ett problem att bo i t ex SE1 och har direktverkande el och bränna 30.000 kwh om året men nu känns det och då gnälls det.

Att köpa eller bo i villa som är värd 4-5 miljoner - då är det ju en icke-sak men många har helt enkelt inte råd/vågar investera så mycket i en villa.
Citera
2026-02-18, 10:53
Medlem
SE4, 300 kvadrat, 1 elbil, luft/vatten, 10500 kr för januari varav typ 6500 är ren förbrukning, resten avgifter. Ca 21 grader inne. Uppvärmningen som är boven.
Citera
2026-02-18, 10:53
Medlem
Sonny00s avatar
Även personer i högst normala bostäder drabbas hårt. Har en kollega som bor i ett gavelradhus med frånluftvärmepump. Deras totala elkostnad ligger just nu på ca 10 000 kr/månad.

Jag vet dock inget om hur varmt de har eller hur mycket de duschar.
Citera
2026-02-18, 10:57
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:

Va? Hade hon kallhyra då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in