2026-02-17, 09:48
Medlem
Sen när blev det förbjudet att kasta snöboll? Det har väl barn gjort i alla tider.
Citera
2026-02-17, 09:59
Medlem
Tomtekukars avatar
Vi snackar totalförsvar och upprustning varje kväll i tv – men ungar får inte ens kasta snöboll? Come on.

Vad hände med Flugornas herre, Battle Royale-mentalitet och lite Starship Troopers? Barn behöver konfrontera konflikter, leka hårt, lära sig hierarki och tåla en smäll.

Faktum är att majoriteten av dagens unga män inte längre duger till militärtjänst – vid mönstring gallras de bort på grund av fysiska och psykiska brister. På 1980‑ och 90‑talet såg det helt annorlunda ut. Vill vi ha en generation som klarar mönstring, kris och press, då börjar det på rasten.

Skyddsglasögon på. Låt dem leka. Resten får de lösa själva.
Citera
2026-02-17, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Vi fick dessutom bara ha snöbollskrig på utvalda platser på skolgården, där det var lätt för lärarna att ha koll.
Vi fick inte ha där fönstren kunde bli träffade. Snöbollskrig jämt när det var kramsnö. Sen herre på täppan på snöhögarna efter snöröjarna. Nåt blåmärke fick man räkna med.
Citera
2026-02-17, 10:28
Medlem
pn222jws avatar
Intressant koncept som kanske kan fungera - att "agera ut" mobbningsliknande situationer, men medvetet, med en vuxen som "regissör". Det kunde avstigmatisera. Gymnastiklektionerna brukar vara dom överviktiga elevernas mardröm, men dom timmarna skulle kunna vändas till något bättre (exempelvis för viktkontroll och någon frivillig sport).
Citera
2026-02-17, 10:42
Medlem
Svantevits avatar
Vi brottades ofta i sandlådan på rasterna under lågstadiet. Man gjorde upp om en match och allt gick renhårigt till. Tror inte det hade fungerat idag dock. Mångkulturen gör det svårare att enas om en hederskodex och risken att leken ballar ur är större
Citera
2026-02-17, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Vi brottades ofta i sandlådan på rasterna under lågstadiet. Man gjorde upp om en match och allt gick renhårigt till. Tror inte det hade fungerat idag dock. Mångkulturen gör det svårare att enas om en hederskodex och risken att leken ballar ur är större

Vi hade både snöbollskrig och olika brottningslekar i låg/mellanstadiet. Dessa urartade i stort sett alltid till att mer våldsbenägna barn plågade och mobbade de svagare individerna (och hotade med mer stryk för den som skvallrade). Dessa plågoandar var alltid av klassiskt, pursvenskt bondpojkssnitt, så mångkultur var inte en faktor. Imponerande att dina lågstadiekamrater var så ridderliga, men min erfarenhet är att den här sortens lekar smakar mer än de kostar. Vill man att barnen leker i snön är nog stjärtlapp/pulkaåkning ett bättre alternativ om man vill förebygga mobbing.
Citera
2026-02-19, 06:40
Medlem
Merwinnas avatar
Nä. Jag håller med den som säger, att det bara kommer att användas för att kasta extra hårda snöbollar - kanske med sten och is i - på klassens mobboffer. Att vuxna i skolan skulle uppfatta detta är naivt att tro, de uppfattar ingenting - eller vill inte uppfatta, för de vill inte bli inblandade. Nästan alla lärare och andra vuxna i skolan är oengagerade, enfaldiga, naiva, dumma, slöa, lata och fega.

Det finns redan så många barn i skolan som försöker att bara ta en dag i taget och överleva... man måste inte göra det värre. Det finns lekar och sporter - de flesta, faktiskt - som inte innefattar fysiskt våld.
Citera
2026-02-19, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nä. Jag håller med den som säger, att det bara kommer att användas för att kasta extra hårda snöbollar - kanske med sten och is i - på klassens mobboffer. Att vuxna i skolan skulle uppfatta detta är naivt att tro, de uppfattar ingenting - eller vill inte uppfatta, för de vill inte bli inblandade. Nästan alla lärare och andra vuxna i skolan är oengagerade, enfaldiga, naiva, dumma, slöa, lata och fega.

Det finns redan så många barn i skolan som försöker att bara ta en dag i taget och överleva... man måste inte göra det värre. Det finns lekar och sporter - de flesta, faktiskt - som inte innefattar fysiskt våld.

Det är ju lite lustigt med bilden i artikeln, de kastar hårda kockor, tror jag iaf..

Gissar att lärarna som finns närvarande aldrig kastat snöboll, och ungarna får lära sig den hårda vägen med blessyrer. Men de kan säkert inte kasta heller så det kanske går bra där ändå, så länge de inte försöker mula varandra med dem.
Citera
2026-02-19, 10:55
Medlem
Incendios avatar
Att allt ska vara så komplicerat idag.... Det finns enkla lösningar för allt och vilda lekar är bra för de barn som har det i sig. På min skola(och jag är då alltså 90-talist och inte uråldrig) fick man ha snöbollskrig i ett specifikt hörn av skolgården. Ville man(som jag) inte vara med undvek man helt enkelt det hörnet. Snöbollar med is och grus var förbjudet(snöbollskrigen hölls långt från asfalterade platser)och det sköttes bra. Brottning och krigslekar var tillåtna bara man sa till den närvarande läraren vad det handlade om. Det var sällan konflikter kopplat till dessa lekar och hände det någon gång så stoppade läraren leken och så pratades det om det och man fick sig en lektion i konflikthantering och kommunikation. Big whoop.
Senast redigerad av Incendio 2026-02-19 kl. 11:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in