2026-02-17, 06:34
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppmaningen-tillat-snobollskrig-och-brottning-pa-rasterna
Citat:
För att förbättra barns motorik vill Svenska idrottslärarföreningen att brottning och snöbollskrig ska vara tillåtet i skolan och hänvisar till forskning. Men kritiker menar att det ökar risken för mobbning.

– En elev som redan är utsatt kanske får ett extra hårt slag eller en extra hård snöboll, säger Ingrid Gustavsson, rektor på Skanskvarnsskolan i Stockholm.
Jag tycker detta låter som en mycket dålig idé. Vad säger ni?
Citera
2026-02-17, 06:49
Avslutad
Är väl bra om ungarna är upptagna med att brottas eller kasta snöboll. Då får de svårt att klämma in mobbning på rasten.

Om det förekommer mobbning så är det inte särskilt till olika aktiviteter. Jag tror inte dagens barn är mer elaborerade i sitt mobbande än på min tid, och där var mobbning mest något man gjorde i brist på annat?

Det är alltså föga troligt att ”skocken” skulle ge sig på ett offer extra hårt när de istället kan ha kul inbördes. Det är väl i så fall om den drivande i mobbingen är så pass funtad med allt vad det innebär..

Oavsett risk för ”extra hårda slag” så skulle ju detta ändå innebära att den mobbade då får vara med. Och vill den inte vara med? Fine då får man lösa det. Att eleven då blir ”utpekad” som det heter, att den inte vill vara med är ju bara sanningen. Och det går inte att tvinga in barn i den låtsasvärld vi vuxna officiellt bekänner oss till.

Nej finns så mycket att säga om sånt här
Citera
2026-02-17, 06:56
Medlem
Lärarna vill väl ägna sin tid åt annat än att trösta gråtande barn och plåstra om diverse sår.
Samt hantera upprörda föräldrar vars barn gråter och blöder.

Har personligen aldrig bevittnat ett snöbollskrig där alla deltagare varit glada i slutet.
Citera
2026-02-17, 07:13
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Vadå, har det ens varit olagligt?
Sånt höll alla ungar på med på min skola, vanligare i lågstadiet men snöbollskrig förekom ju även i gymnasiet.
Citera
2026-02-17, 07:16
Medlem
Knotknets avatar
Det är en bättre idé att kommunen betalar brottningsklubbat och andra idrottsföreningar för att komma ut till skolor och bedriva grundmotorisk träning.
Citera
2026-02-17, 07:21
Medlem
Det där förekommer oavsett och mobbning kommer alltid hitta sin väg oavsett. Hade ingen aning att detta var förbjudet nu för tiden.
Citera
2026-02-17, 07:41
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppmaningen-tillat-snobollskrig-och-brottning-pa-rasterna

Jag tycker detta låter som en mycket dålig idé. Vad säger ni?
Låter som en bra idé. Fast jag visste inte att det var förbjudet. Det var tillåtet när jag var barn.
Citera
2026-02-17, 08:04
Medlem
Vilket dj..vla trams det är som diskuteras nu för tiden. Kan väl inte vara möjligt att någon har förbjudit ungar att kasta snöboll mot varandra eller brottas lite grann på skolrasterna. Nog måste väl en lärare vara kapabel att avgöra om leken har spårat ur till olaglig misshandel eller inte. Annars bör lärarlegitimationen dras in.
Citera
2026-02-17, 08:11
Medlem
Jag trodde också att det var tillåtet. På min skola så fanns regeln att det inte fick vara is i, den fick inte vara hårt kramad, och snön behövde vara lös. Och lärare övervakade alltid

Faktiskt ganska lärorikt på det sättet med. Men ibland fick man även en hård isig snöboll på sig. Då blev det tillsägning, eller till och med lapp hem — och det ville man inte ha.

Jag tycker att det borde vara tillåtet, fast jag kan väl förstå skolan med, föräldrar lär väl bli hysteriska om något gått fel. Förmodligen så har det varit tillåtet i många av dessa skolor men har fått förbjudas för att något hänt, och då måste någon åtgärdas utföras.
Senast redigerad av Ballooong 2026-02-17 kl. 08:18.
Citera
2026-02-17, 08:12
Medlem
Epimaness avatar
Vi skall förstås inte motverka ungarnas motoriska utveckling. Vi skall inte få en massa motoriskt efterblivna vuxna som inte kan kasta saker eller göra en sprawl eller säg en långkullerbytta.
Citera
2026-02-17, 08:15
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Jag trodde också att det var tillåtet. På min skola så fanns regeln att det inte fick vara is i, den fick inte vara hårt kramad, och snön behövde vara lös.

Faktiskt ganska lärorikt på det sättet med.

Jag tycker att det borde vara tillåtet, fast jag kan väl förstå skolan med, föräldrar lär väl bli hysteriska om något gått fel.
Precis, isbollar var inte tillåtna. Men det kastades sådana också. Ibland uppstod blodvite. Men jag kan inte minnas att någon dog.

Inte så konstigt att man läser att för varje generation (X, Y, Z eller vad de kallas) så blir ungdomarna allt mindre benägna att kavla upp ärmarna och jobba. De är passiviserade av kärringar på kommunerna.
Citera
2026-02-17, 08:48
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Jag trodde också att det var tillåtet. På min skola så fanns regeln att det inte fick vara is i, den fick inte vara hårt kramad, och snön behövde vara lös. Och lärare övervakade alltid

Faktiskt ganska lärorikt på det sättet med. Men ibland fick man även en hård isig snöboll på sig. Då blev det tillsägning, eller till och med lapp hem — och det ville man inte ha.

Jag tycker att det borde vara tillåtet, fast jag kan väl förstå skolan med, föräldrar lär väl bli hysteriska om något gått fel. Förmodligen så har det varit tillåtet i många av dessa skolor men har fått förbjudas för att något hänt, och då måste någon åtgärdas utföras.

Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Precis, isbollar var inte tillåtna. Men det kastades sådana också. Ibland uppstod blodvite. Men jag kan inte minnas att någon dog.

Inte så konstigt att man läser att för varje generation (X, Y, Z eller vad de kallas) så blir ungdomarna allt mindre benägna att kavla upp ärmarna och jobba. De är passiviserade av kärringar på kommunerna.
Vi fick dessutom bara ha snöbollskrig på utvalda platser på skolgården, där det var lätt för lärarna att ha koll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in