2026-02-16, 23:46
Medlem
En kvinna fick ett konstigt lösenord av IT-support på universitet där hon pluggar. Hon tror det var ett försök till flört, vilket kanske stämmer. Det var kanske ett lite creepy sätt att flörta och hur skulle det funka? Hon vet inte i efterhand vem killen var... Det jag reagerar på är mest det hon säger sen...

Citat:
– För många tjejer är det vardag med oönskade inviter, flörtiga meddelanden från främlingar, eller andra kontaktförsök som vi inte bett om, säger hon.

Hon tror inte heller att det skulle ha hänt en manlig student.

– Det visar bara hur lätt många killar och män tar på sånt här, och inte förstår hur det är att vara tjej 2026, säger hon.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sofia-fick-ovantat-losenord-fran-it-supporten-inte-okej/

Inviter, flört eller kontaktförsök är hyfsat normalt. Hon skriver "som vi inte bett om" men många killar tar nog chansen för att de tror det kan ge något. Och om inte någon kille skulle våga alls? Då skulle det bli mindre par...

Sen finns det såklart rätt läge men att våga flörta alls kräver självförtroende. En kille som vågar ge en invit alls,tyder på bra självförtroende...

Sen säger hon...

Citat:
– Om min dotter någon gång vill studera på universitet ska hon kunna gå dit och känna sig hundra procent bekväm med att skolan är en trygg plats där tjejer och killar behandlas lika.

Visst, att gå så långt som killen gjorde i en professionell situation är inte ok. Men att det utgjorde någon fara är svårt att tro... Kanske ett klumpigt sätt att flörta men anser vissa kvinnor att alla inviter är olämpliga?

Detta var kanske via telefon men hon ser faktiskt bra ut, så inte så konstigt vissa män försöker sig på närmanden ibland. Hon borde väl kanske också vara hyfsat van och förstå varför det sker?

Jag har också läst nästan precis motsatsen, en kvinna som tyckte det var synd att killar inte vänder sig om när hon går förbi när hon blivit äldre...

Och det finns också detta att en kvinna använder makeup, tar på sig snygga eller sexiga kläder kan ses lite som en invit. Då menar jag såklart inte en kvinna ska behöva acceptera vad som helst, men hon kan väl inte vara omedveten makeup och vissa kläder gör henne mer attraktiv eller intressant för män?

Så vad tycker ni? Var "flörten" i detta fallet över gränsen? Var går gränsen när det gäller flört eller inviter och kontaktförsök?
Citera
2026-02-17, 00:03
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Så vad tycker ni? Var "flörten" i detta fallet över gränsen? Var går gränsen när det gäller flört eller inviter och kontaktförsök?

Det beror givetvis på hur sexig mannen som flörtar är!
Citera
2026-02-17, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko

Inte bara det. Också hur charmig denna är. Att le ett jokerleende medan man lämnar över ett konstigt lösenord är ju annorlunda mot ett skojigt ansiktsuttryck och glittrande ögon. Personer vars ”inviter” inte accepteras eller upplevs som ofredanden är ofta klumpiga och i viss mån en maktdemonstration
Citera
2026-02-17, 00:22
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Hon trodde väl att it snubben var nån 50 årig äcklig fet sluskgubbe och därför blev hon förbannad och kränkt.
Hade hon knackat på hos supporten och en snygg lång kille öppnat dörren så hade hon särat på benen direkt, ungefär så funkar kvinnor.

Vet du vad som är skillnaden på när en tjej blir raggad på av en snygg kille vs när hon blir raggad på av en ful kille?
När hon blir raggad på av den fula killen är det sexuellt ofredande.

Såhär har det alltid varit också förmodligen men vi killar gör väl samma sak.
Kommer det fram en fet äcklig kärringjävel och börjar ragga på dig som 20 åring vill du nog bara dra därifrån och upplever det som obehagligt.

Tjejer och killar har verkligen helt olika problem.
Tjejers problem är att alla vill ligga med dom.
Killars problem är att ingen vill ligga med dom.
Kommer tillbaka till det gamla talessättet. " tjejer vill ha kärlek, killar vill ha sex" och det stämmer nog i de flesta fall.
Jag är kille och vill hällre ha kärlek och jag har upplevt mig som ganska sällsynt på den biten.
Citera
2026-02-17, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko

Det kan nog vara så i vissa fall men hur skulle hon kunna veta det om det var via telefon? Dessutom som jag skrev klumpig "invit" om hon inte ens vet vem killen är...
Citera
2026-02-17, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Hon trodde väl att it snubben var nån 50 årig äcklig fet sluskgubbe och därför blev hon förbannad och kränkt.
Hade hon knackat på hos supporten och en snygg lång kille öppnat dörren så hade hon särat på benen direkt, ungefär så funkar kvinnor.

Hon är kanske upptagen? Sen såg hon väl inte killen heller?

Citat:
Vet du vad som är skillnaden på när en tjej blir raggad på av en snygg kille vs när hon blir raggad på av en ful kille?
När hon blir raggad på av den fula killen är det sexuellt ofredande.

Så kan det såklart vara. Men det beror nog även på hur det görs och i vilket sammanhang. Som jag också tog upp i huvudinlägget klagar ju vissa kvinnor på att män visar för lite intresse...

Citat:
Såhär har det alltid varit också förmodligen men vi killar gör väl samma sak.
Kommer det fram en fet äcklig kärringjävel och börjar ragga på dig som 20 åring vill du nog bara dra därifrån och upplever det som obehagligt.

Jo, hehe. Fast även en annan sak och det är homosexuella män som raggar på eller ger inviter till män som är hetero. Attityden hos vissa är säkert att tycka det är ok bara pga respekt mot hbtq. Andra kanske ser det det som lite smickrande men majoriteten tycker nog det mest är jobbigt...

Citat:
Tjejer och killar har verkligen helt olika problem.
Tjejers problem är att alla vill ligga med dom.
Killars problem är att ingen vill ligga med dom.
Kommer tillbaka till det gamla talessättet. " tjejer vill ha kärlek, killar vill ha sex" och det stämmer nog i de flesta fall.
Jag är kille och vill hällre ha kärlek och jag har upplevt mig som ganska sällsynt på den biten.

Jo, män är mer på det med kontakt med tjejer och en hel del vill kanske inget seriöst.
Citera
2026-02-17, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katten39
Inte bara det. Också hur charmig denna är. Att le ett jokerleende medan man lämnar över ett konstigt lösenord är ju annorlunda mot ett skojigt ansiktsuttryck och glittrande ögon. Personer vars ”inviter” inte accepteras eller upplevs som ofredanden är ofta klumpiga och i viss mån en maktdemonstration

Om det kommer från ingenstans känns det kanske obehagligt. Typ att hon ska bara ha ett nytt lösenord och får någon sorts halvt kryptisk invit via ett lösenord.

Hade kanske varit "lämpligare" med att ge ett lösenord som... IWANTU eller UARETHE1 . Fast det hade troligen varit ännu mer skrämmande...
Citera
2026-02-17, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Om det kommer från ingenstans känns det kanske obehagligt. Typ att hon ska bara ha ett nytt lösenord och får någon sorts halvt kryptisk invit via ett lösenord.

Hade kanske varit "lämpligare" med att ge ett lösenord som... IWANTU eller UARETHE1 . Fast det hade troligen varit ännu mer skrämmande...

Ja det är ett sjukt dåligt raggningsförsök. Inlogg är ju också personligt på något sätt. Blir nog en känsla av intrång. Men jag håller fast vid att en ful kille visst kan få tjejer om han är skojig och charmig samt lägger upp flirten smooth
Citera
2026-02-17, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katten39
Ja det är ett sjukt dåligt raggningsförsök. Inlogg är ju också personligt på något sätt. Blir nog en känsla av intrång. Men jag håller fast vid att en ful kille visst kan få tjejer om han är skojig och charmig samt lägger upp flirten smooth

Jo, om det är ett lösenord hon tvingas ha är det obehagligt... Dessutom om det var via telefon, hur trodde han det skulle funka?

Visst, det finns också det gamla uttrycket om betraktarens öga. Charm är nog också kanske lika viktigt som utseende eller väger åtminstone upp en del...
Citera
2026-02-17, 04:01
Medlem
Inkommers avatar
Hur ska någon kunna veta om det är en oönskad invit innan man gett en invit?
Något ska väl för fan kärringar tåla?
Hur svårt ska det vara att säga "nej, tack" på ett trevligt sätt utan att bli kränkt och ringa polisen?
Citera
2026-02-17, 04:07
Medlem
IT-supporten kan väl ge fan i att vara ett creep och bara göra sitt jobb.
Citera
2026-02-17, 06:43
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Sofia, som tidigare arbetat som reporter på Expressen, vet inte vem personen på IT-supporten är. Hon tog upp händelsen med IT-avdelningen, men har ännu inte fått svar.

Misstänker försök till flört

Hon tror att händelsen förmodligen var ett försök till flört. Något hon inte uppskattar.

Att hon bara orkar?

Nej, när hon är klar socionom så kommer socialfallen i Ö-sund förmodligen inte att få det lätt är min gissning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in