2026-02-16, 19:25
Medlem
Vänder mitt fega arsle till flashback då jag inte vågar prata med någon annan kollega på arbetsplatsen.

Har en kollega som är en kvinna i medelåldern och har varit sjukskriven ett par veckor under hösten för utbrändhet. Efter julen har hon varit lite konstig och skickat konstiga mail och meddelanden, kommer in sent till jobbet och går iväg flera timmar mitt på dagen. Hon missar viktiga möten och är ofta sjuk en eller en halvdag innan hon kommer in till jobbet fullt frisk. Har frågat henne om allt är okej hemma och hon säger att det är rörigt med småbarn bara och inget utöver det vanliga.

Men för oss som träffar henne varje dag och i kombination med hennes tidigare utskrivning känns det som att hon antingen behöver sjukskriva sig igen eller komma med en förklaring. Blir väldigt ledsen när jag ser henne gå iväg och kommer tillbaka utan att någon frågar vart hon varit eller hur hon mår. Det märks att det är något men hon vill inte prata om det.

Vi jobbar på en relativt liten avdelning där en visselblåsning om hennes mående inte skulle bli anonym...

Vad ska jag göra? Jag vill inte vara den som "tjallar" när hon uppenbarligen inte vill prata om vad som händer.
Citera
2026-02-16, 19:30
Medlem
StoreSvartes avatar
Har du testat prata med henne och fråga hur hon mår?
Citera
2026-02-16, 19:31
Medlem
Eurodiscos avatar
Antingen informerar du din chef om problemen så får chefen lösa det. Eller så struntar du i det och sköter ditt. Det är dom enda två alternativ som gäller
Citera
2026-02-16, 19:31
Medlem
pn222jws avatar
Spionera lite försiktigt om hon har alkoholproblem. Försök ta reda på mer om hennes privatliv (partner) verkar bra eller dåligt. Prata sen med henne först.
Citera
2026-02-16, 19:34
Avstängd
Prata med skyddsombud?
Citera
2026-02-16, 19:47
Medlem
Tre alternativ som du kan välja mellan.

Sköt ditt
Meddela chefen
Meddela skyddsombudet
Citera
2026-02-16, 19:48
Medlem
Jag tror att du måste våga prata om det. Alla vet om det, ser det. Men ingen av er tar itu med det. Har ni ingen chef? Ni borde gå gemensamt och prata med chefen i så fall, och visa att det handlar om omtanke och oro, inte att ni vill sätta dit någon.
Likadant om ni kollegor pratar ihop er om vem som lämpligast kan prata med vederbörande, om du själv inte vågar efter att hon sagt att hon inte vill prata om det. Det kanske bara krävs "rätt" person.

Utgångspunkten behöver ju vara att se till att hon får rätt stöd via t ex företagshälsovården. Vad som än pågår, skilsmässa, döende förälder, otrohet, missbruk eller dylikt så måste hon ju ha hjälp.
Citera
2026-02-16, 19:57
Moderator
Maviels avatar
Detta är ju ytterst en fråga för chefen - och det är ganska tydligt reglerat när en chef ska agera i dylika ärenden.

Som en god kollega som bryr sig kan det ibland vara bra att ställa frågan "hur mår du egentligen" eller något dylikt och vara beredd att lyssna om du får ett mer utvecklande svar.
Citera
2026-02-16, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annacondanna
Har frågat henne om allt är okej hemma och hon säger att det är rörigt med småbarn bara och inget utöver det vanliga.

Hon gav dig en hint att det är problem hemma, men lägger det på barnen ihop om att du ska släta över det och sluta bekymra dig. För då är det ingen "big deal"

Antagligen har hon en sambo eller så träffar hon någon som är väldigt manipulativ, så att det förstör henne på insidan. Eller genomgår skilsmässa, eller otrohet som någon ovanför skrev.
Citera
2026-02-16, 20:00
Medlem
Citat:
Vänder mitt fega arsle till flashback då jag inte vågar prata med någon annan kollega på arbetsplatsen.

Har en kollega som är en kvinna i medelåldern och har varit sjukskriven ett par veckor under hösten för utbrändhet. Efter julen har hon varit lite konstig och skickat konstiga mail och meddelanden, kommer in sent till jobbet och går iväg flera timmar mitt på dagen. Hon missar viktiga möten och är ofta sjuk en eller en halvdag innan hon kommer in till jobbet fullt frisk. Har frågat henne om allt är okej hemma och hon säger att det är rörigt med småbarn bara och inget utöver det vanliga.

Men för oss som träffar henne varje dag och i kombination med hennes tidigare utskrivning känns det som att hon antingen behöver sjukskriva sig igen eller komma med en förklaring. Blir väldigt ledsen när jag ser henne gå iväg och kommer tillbaka utan att någon frågar vart hon varit eller hur hon mår. Det märks att det är något men hon vill inte prata om det.

Vi jobbar på en relativt liten avdelning där en visselblåsning om hennes mående inte skulle bli anonym...

Vad ska jag göra? Jag vill inte vara den som "tjallar" när hon uppenbarligen inte vill prata om vad som händer.

Citat:
Ursprungligen postat av Eurodisco
Antingen informerar du din chef om problemen så får chefen lösa det. Eller så struntar du i det och sköter ditt. Det är dom enda två alternativ som gäller

Bra svar. Och om både TS och kollegan ifråga har en någorlunda vettig relation med chefen så är nog det bästa att ta upp det med honom/henne.

Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Spionera lite försiktigt om hon har alkoholproblem. Försök ta reda på mer om hennes privatliv (partner) verkar bra eller dåligt. Prata sen med henne först.

No, no, no.

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag tror att du måste våga prata om det. Alla vet om det, ser det. Men ingen av er tar itu med det. Har ni ingen chef? Ni borde gå gemensamt och prata med chefen i så fall, och visa att det handlar om omtanke och oro, inte att ni vill sätta dit någon.
Likadant om ni kollegor pratar ihop er om vem som lämpligast kan prata med vederbörande, om du själv inte vågar efter att hon sagt att hon inte vill prata om det. Det kanske bara krävs "rätt" person.

Utgångspunkten behöver ju vara att se till att hon får rätt stöd via t ex företagshälsovården. Vad som än pågår, skilsmässa, döende förälder, otrohet, missbruk eller dylikt så måste hon ju ha hjälp.

Nej, kollegor ska inte börja prata om sådant sinsemellan. Är det något av det du nämner så är det upp till kollegan om den vill att kollegorna ska veta det eller inte. Däremot tycker jag absolut att TS bör ta upp det med chefen, om denne inte är en total katastrof.
Citera
2026-02-16, 20:16
Medlem
Most people live lives of quiet desperation
Citera
2026-02-16, 20:26
Medlem
Citat:

Har ni ingen chef på plats? Typ därför det finns chefer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in