2026-02-23, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Den enkla förklaringen är att resurserna inte kommer räcka till. Befolkningen i världen ökar och sen 1900 har det gått från 2 till 8,5 miljarder. Det i kombination med ökad livslängd och ett ständigt ökande välstånd = konsumption är en ekvation som inte går ihop och speciellt inte om man strävar efter konstant tillväxt. För mig är det helt logiskt iallafall.
Jag ser inte någon logik.

Eftersom atomerna inte förbrukas lär inte några resurser ta slut.

Så länge man har energi (och det får vi från solen) kan molekyler av olika slag skapas. Att t ex olja skulle ta slut är irrelevant, eftersom det kan skapas mha energi.

Det första potentiella hindret är när solen slocknar. Det är ganska långt bort så vi kan lugnt approximera med oändligt tillväxt.
Citera
2026-02-23, 06:51
Medlem
zombie-nations avatar
Självklart har hon rätt. Ett system som måste växa för att fungera kommer kräva fler jordklot.
Citera
2026-02-23, 09:26
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Självklart har hon rätt. Ett system som måste växa för att fungera kommer kräva fler jordklot.
Menar du att tillväxt på något sätt tar fysiskt utrymme? Det får du gärna utveckla.
Citera
2026-02-23, 11:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Fast med ökad tillväxt medföljer sannolikt viss ökning av population och det kommer efterfrågas mer råvaror, exempelvis sockerrör, så åkern förblir säkert åker när denna säljs till någon annan som vill tjäna pengar på det.
Nej, med högre tillväxt och en rikare och bättre utbildad befolkning så faller födslotalen.
Citera
2026-02-23, 12:11
Medlem
krig och sjukdomar brukar vara lösningen på problem med överbefolkning
(alltså det löser sig av sig självt)
Citera
2026-02-24, 12:11
Medlem
Tiaitchsis avatar
Citat:
Ulrike Herrmann ger ett belysande exempel. I drygt 25 år har Tyskland investerat miljarder i utbyggnaden av förnybar energi, men ändå täcker sol- och vindkraft bara omkring tio procent av landets totala energibehov. Och det finns inga rimliga alternativ till dessa, om vi inte vill fortsätta värma upp planeten tills den blir obeboelig, menar hon.

– Den gröna energin kommer helt enkelt inte att räcka för att upprätthålla vårt gigantiska ekonomiska system i kombination med fortsatt tillväxt. Vi måste krympa.

Det kan väl ändå inte bara vara jag som misstänker att både hon och intervjuaren helt medvetet råkade glömma kärnkraften av någon outgrundlig anledning?
Citera
2026-02-24, 18:54
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiaitchsi
Det kan väl ändå inte bara vara jag som misstänker att både hon och intervjuaren helt medvetet råkade glömma kärnkraften av någon outgrundlig anledning?
Kärnkraft är fusk i deras värld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in