2026-02-17, 09:55
  #601
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Den här logiken är så snurrig att man får nackspärr. Det är det ultimata beviset på att folk har slutat tänka och bara letar efter sätt att få in "Ryssland" i varje mening.

Bestäm er nu.. Antingen kryllar Flashback av pro-ryssar som flera tjatat om och då är det den sista sajten i världen en rysk grupp skulle sänka eftersom det är deras egen hemmaplan…. Eller så sänker de sajten för att de ”inte tål att vi inte förmedlar deras propaganda”… Ni kan inte sitta och hävda båda sakerna samtidigt utan att framstå som totalt verklighetsfrånvända.
Logiken i att Ryssland skulle lägga massiva resurser på att tysta ett forum där deras egna narrativ faktiskt får diskuteras är lika med noll.

Att ni sedan drar upp SVT:s notiser om Norge som ”bevis” är bara grädden på det paranoida moset.

Jag förstår att du som rysstroll är oförmögen att visa att du förstår vad alla andra förstår.

Intelligens och logik är inte direkt en styrka bland er nazi-rysstroll.

Jag trodde faktiskt inte att Ryssland var så patetiska att de brydde sig om ett (i mina ögon) betydelselöst, svenskt nätforum som Flashback. Men uppenbarligen hade jag fel om det, Ryssland har lagt ner resurser på att sprida sina lögner här på Flashback men när ni har märkt att ingen trodde på er så blev uppdraget att förstöra hela forumet istället.

Ryssland är inte bara en fiende till Sverige, Europa och mänskligheten, det är även en fiende till Flashback 😂😂😂
Citera
2026-02-17, 10:17
  #602
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Omelhor242
Jag förstår att du som rysstroll är oförmögen att visa att du förstår vad alla andra förstår.

Intelligens och logik är inte direkt en styrka bland er nazi-rysstroll.

Jag trodde faktiskt inte att Ryssland var så patetiska att de brydde sig om ett (i mina ögon) betydelselöst, svenskt nätforum som Flashback. Men uppenbarligen hade jag fel om det, Ryssland har lagt ner resurser på att sprida sina lögner här på Flashback men när ni har märkt att ingen trodde på er så blev uppdraget att förstöra hela forumet istället.

Ryssland är inte bara en fiende till Sverige, Europa och mänskligheten, det är även en fiende till Flashback 😂😂😂

Inom cybersäkerhet är ”false flag”-operationer standard… Att en attack ser rysk ut (t.ex. genom att använda ryska proxy-servrar eller rysk skadlig kod eller köpa till sig attack utförd av annan) är det enklaste sättet för en helt annan aktör att dölja sina spår… Om vi slutar kräva bevis och bara pekar på Ryssland varje gång det laggar på någon sida, så ger vi i praktiken ett fribrev till alla andra kriminella nätverk, script kiddies å eller andra stater att sänka svenska mål helt anonymt..
Att dömma ut någon som skyldig utan bevis, bara för att det passar din världsbild, är precis motsatsen till den intelligens och logik du själv efterlyser.
Citera
2026-02-17, 10:38
  #603
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Så vad föreslår du då istället? att svensk domstol ska döma folk baserat på magkänsla och ”högst troligt”?
Eller ska en domstol fälla någon enbart för att de råkar vara ryssar?

Om vi skrotar kravet på bevisning så fort det handlar om Ryssar, då har vi ju lämnat rättsstaten bakom oss helt och hållet.

Det finns inga "bevis" i det här fallet, fattar du inte?

Så vitt jag vet, så finns det inget fall i Sverige där en hackerattack har lett till att en person eller grupp har blivit åtalad och dömd för attacken.

Däremot finns det sannolikheter. Bahnhof har pekat ut ryssar som de troliga hackarna. Ryssland har dessutom väldigt många skäl att angripa västvärlden på så många sätt de kan.

Vi har knappast några skäl att tro att hackarna som slog till mot Flashback vet särskilt mycket om Flashback. Talar hackarna svenska till exempel? Det gör de högst troligt inte.

Nej, men de kan se att Flashback är en populär sajt bland svenskarna och att många kommer att bli frustrerade och arga ifall Flashback slås ut. Alltså: Attack!
Citera
2026-02-17, 10:44
  #604
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Tänk att du lever i Nazityskland och byt ut "ryssar" mot "judar" och "rysstroll" mot "judeälskare" så förstår du kanske att det du skriver kan vara fel. Det passar makthavarnas narrativ att beskylla "ryssarna" för allt som sker. Både du eller jag bör därför ifrågasätta den officiella "förklaringen" innan handfasta bevis framlagts.

Vill du påstå att svenskarna är nazister och ryssarna är våra torterade judar?

Okej, var är våra koncentrationsläger då?

Det är häpnadsväckande hur många rysstroll det finns i den här tråden, och hur många olika argument och retoriska knep de tar till för att få oss att tvivla på att det var ryssar som låg bakom attacken mot Flashback.

För övrigt: Makthavarnas narrativ? Var vänlig och ge fler exempel på hur Bahnhof har försökt skrämma svenskarna med ryssen. Vadå, kan du inte komma på något?
__________________
Senast redigerad av Egna-tankar 2026-02-17 kl. 10:50.
Citera
2026-02-17, 10:50
  #605
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Inom cybersäkerhet är ”false flag”-operationer standard… Att en attack ser rysk ut (t.ex. genom att använda ryska proxy-servrar eller rysk skadlig kod eller köpa till sig attack utförd av annan) är det enklaste sättet för en helt annan aktör att dölja sina spår… Om vi slutar kräva bevis och bara pekar på Ryssland varje gång det laggar på någon sida, så ger vi i praktiken ett fribrev till alla andra kriminella nätverk, script kiddies å eller andra stater att sänka svenska mål helt anonymt..
Att dömma ut någon som skyldig utan bevis, bara för att det passar din världsbild, är precis motsatsen till den intelligens och logik du själv efterlyser.
För att få bevis och döma en rysk grupp för cyberangrepp utanför Ryssland så krävs att få utreda och förhöra de misstänkta på plats. Man bör vara heltidssysselsatt putindyrkare, som du, eller genuint korkad (kanske samma sak, när jag tänker på det) för att inte förstå det orimliga i det. Tror du att ryska myndigheter skulle samarbeta med svenska myndigheter för att utreda ryska påverkansoperationer? Du tillhör uppenbarligen dem som tror ryska myndigheter om allt gott! Förmodligen tror du att Navalnyj dog av ålderdomssvaghet, 48 år gammal, i ett ryskt fångläger, eller hur? För det är ju vad de ryska myndigheterna påstår. Ryssar ljuger alltid, om allt och deras tillskyndare i Sverige och övriga världen gör exakt likadant. Alltid. Människor som alltid ljuger saknar heder. Är du medveten om det? Eller ljuger du även för dig själv?
Citera
2026-02-17, 10:53
  #606
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är väl ingen som hävdat att Ryssland vill stänga ner fb så varför ens lyfta frågan?

Denna attack har inget med fb i sig att göra. Ryssland har satt såna här attacker i system sen många år tillbaka. Denna gång drabbades fb. I morgon kanske HM drabbas och på fredag kanske Sorsele kommun drabbas.
Okej, vi släpper det. Vi har uppenbarligen väldigt olika syn på vad som skett.
Citera
2026-02-17, 11:11
  #607
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Inom cybersäkerhet är ”false flag”-operationer standard… Att en attack ser rysk ut (t.ex. genom att använda ryska proxy-servrar eller rysk skadlig kod eller köpa till sig attack utförd av annan) är det enklaste sättet för en helt annan aktör att dölja sina spår… Om vi slutar kräva bevis och bara pekar på Ryssland varje gång det laggar på någon sida, så ger vi i praktiken ett fribrev till alla andra kriminella nätverk, script kiddies å eller andra stater att sänka svenska mål helt anonymt..
Att dömma ut någon som skyldig utan bevis, bara för att det passar din världsbild, är precis motsatsen till den intelligens och logik du själv efterlyser.
Fast nu var det Banhofs VD som var källan, vilket jag personligen värderar ganska högt. Då de troligen försökt att göra någon sorts attribution.

Att det finns massa ryssbögar som postar desinfo och astroturfar som 'frihetsvurmare' på flashback är en annan femma.
Citera
2026-02-17, 11:13
  #608
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Det finns inga "bevis" i det här fallet, fattar du inte?

Så vitt jag vet, så finns det inget fall i Sverige där en hackerattack har lett till att en person eller grupp har blivit åtalad och dömd för attacken.

Däremot finns det sannolikheter. Bahnhof har pekat ut ryssar som de troliga hackarna. Ryssland har dessutom väldigt många skäl att angripa västvärlden på så många sätt de kan.

Vi har knappast några skäl att tro att hackarna som slog till mot Flashback vet särskilt mycket om Flashback. Talar hackarna svenska till exempel? Det gör de högst troligt inte.

Nej, men de kan se att Flashback är en populär sajt bland svenskarna och att många kommer att bli frustrerade och arga ifall Flashback slås ut. Alltså: Attack!

Tack för att du äntligen erkänner det centrala här.. Det finns inga bevis. Att du sedan försöker ersätta bevis med ”sannolikhet” och gissningar gör bara ditt resonemang ännu svagare. Sannolikhet är inte fakta… Om vi skulle peka ut och även döma folk efter vad som är ”troligt” istället för vad som kan bevisas, då vore rättssäkerheten död..

Du säger också att de attackerar Flashback för att svenskar blir ”frustrerade”… Om målet är att skapa maximal frustration i Sverige, varför sänka ett nätforum istället för elnätet, BankID eller sjukvården? Att Ryssland skulle lägga resurser på att göra några tusen Flashback-användare irriterade en söndagseftermiddag är en ganska klen teori jämfört med andra aktörer som har betydligt mer personliga horn i sidan till forumet... Du/ni missar ju också helt att professionella hackare (oavsett nationalitet) ofta använder infrastruktur i andra länder för att dölja sina spår… Att peka på ”ryssar” bara för att det känns mest spännande politiskt är att göra det extremt enkelt för de verkliga förövarna att komma undan.. vi måste ju vara öppna för andra tänkbara aktörer!

Att du/ni nöjer dig med ”sannolikheter” visar ju bara att ni inte letar efter sanningen, utan bara efter en bekräftelse på er egen världsbild.
Citera
2026-02-17, 11:19
  #609
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Fast nu var det Banhofs VD som var källan, vilket jag personligen värderar ganska högt. Då de troligen försökt att göra någon sorts attribution.

Att det finns massa ryssbögar som postar desinfo och astroturfar som 'frihetsvurmare' på flashback är en annan femma.

Han säger bara det är sannolikt inte mer än så… Till flera medier (bland annat Omni och Aftonbladet) sa Karlung i söndags: "Vi vill inte spekulera i vem som kan ligga bakom attacken" men sannolikt att de är pro-ryska NoName men han har inte sagt att han har tekniska bevis för att det är de som gjort det.
Citera
2026-02-17, 11:27
  #610
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
För att få bevis och döma en rysk grupp för cyberangrepp utanför Ryssland så krävs att få utreda och förhöra de misstänkta på plats. Man bör vara heltidssysselsatt putindyrkare, som du, eller genuint korkad (kanske samma sak, när jag tänker på det) för att inte förstå det orimliga i det. Tror du att ryska myndigheter skulle samarbeta med svenska myndigheter för att utreda ryska påverkansoperationer? Du tillhör uppenbarligen dem som tror ryska myndigheter om allt gott! Förmodligen tror du att Navalnyj dog av ålderdomssvaghet, 48 år gammal, i ett ryskt fångläger, eller hur? För det är ju vad de ryska myndigheterna påstår. Ryssar ljuger alltid, om allt och deras tillskyndare i Sverige och övriga världen gör exakt likadant. Alltid. Människor som alltid ljuger saknar heder. Är du medveten om det? Eller ljuger du även för dig själv?

Det är ju intressant att du predikar om heder samtidigt som du vräker ur dig fördomar och kollektiva skuldbelägganden som gränsar till ren å sjuk rasism... Att påstå att en hel folkgrupp ”alltid ljuger om allt” är inte bara historiskt och intellektuellt fattigt det är en ganska obehaglig attityd att föra in i en diskussion om IT-attacker…

Du påstår att man måste ”förhöra ryssar på plats” för att få bevis. .? Det är tekniskt nonsens.,. Cyberbevis säkras genom loggfiler, trafikmönster och källkod..
Tycker du på fullaste allvar att vi ska skrota beviskraven och börja fälla folk baserat på deras nationalitet och din egen personliga avsky? Det är i så fall en betydligt större fara för Sverige och demokratin.
Citera
2026-02-17, 11:29
  #611
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det är ju intressant att du predikar om heder samtidigt som du vräker ur dig fördomar och kollektiva skuldbelägganden som gränsar till ren å sjuk rasism... Att påstå att en hel folkgrupp ”alltid ljuger om allt” är inte bara historiskt och intellektuellt fattigt det är en ganska obehaglig attityd att föra in i en diskussion om IT-attacker…

Du påstår att man måste ”förhöra ryssar på plats” för att få bevis. .? Det är tekniskt nonsens.,. Cyberbevis säkras genom loggfiler, trafikmönster och källkod..
Tycker du på fullaste allvar att vi ska skrota beviskraven och börja fälla folk baserat på deras nationalitet och din egen personliga avsky? Det är i så fall en betydligt större fara för Sverige och demokratin.
Hur ska dessa ryssar dömas, enligt din mening?
Citera
2026-02-17, 11:33
  #612
Medlem
Maulcas avatar
Är det så att småpojkar i Ryssland inte har något annat att göra än att bara hitta på jävelskap i världen. Kanske borde dom anmäla sig till Putin och få en uppläxning, eller bli kanonmat i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in