Citat:
Ursprungligen postat av
dfdr
Ingen har gett ett vettigt svar varför en rysk grupp skulle lägga ner möda på ett svenskt forum? Även om trogna tror att Flashback påverkar så är det nog mest ett forum för redan frälsta. Vilket i sin tur innebär att ingen ryss lägger möda på att störa snacket här.
Att Vd:n skyller på Ryssland är lätt att förstå då han inte vill visa svagheterna i sitt eget system.
Jag svarade
här.
"Enligt cybersäkerhetsföretaget Orange Cyberdefense syftar attackerna både till att störa digitala tjänster och till att skapa osäkerhet kring samhällsviktiga funktioner."
Nackdelen, från ett ryskt perspektiv, är att attacker som dessa gör att vi lär oss hur vi ska hantera dem. Att jämföra med ifall något skulle hända, och de samtidigt lyckas stänga ner flertalet webbplatser. Är övertygad om att Flashback inte är den enda måltavlan. De flesta större svenska medier lär också vara måltavlor, vilka är den sortens måltavlor som NoName057(16) också historiskt riktat in sig på.
Om ryssen - rent hypotetiskt - angriper Gotland, så är det ju extra gynnsamt ifall även medierna (Aftonbladet, DN, Expressen, SVT osv.) ligger nere, liksom Flashback. Man kan tycka vad man vill om Flashback, men det finns ingen annan plattform där svenskarna kan mötas och diskutera vad som händer på samma sätt. Facebookgrupper, X och Familjeliv etc fyller helt andra funktioner, och är inte platser där samhället i stort samlas och läser.
Nu är jag inte ryss, och är fel person att föra deras talan. Men detta är den enligt mig mest troliga orsaken till varför de väljer att angripa Flashback.
admin