2026-02-16, 11:34
Medlem
Just nu så fungerar det normalt för mig.
Citera
2026-02-16, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Ingen har gett ett vettigt svar varför en rysk grupp skulle lägga ner möda på ett svenskt forum? Även om trogna tror att Flashback påverkar så är det nog mest ett forum för redan frälsta. Vilket i sin tur innebär att ingen ryss lägger möda på att störa snacket här.

Att Vd:n skyller på Ryssland är lätt att förstå då han inte vill visa svagheterna i sitt eget system.

Jodå, tråden är full med svar på varför ryssen skulle vilja krascha Flashback. Det är också sedvanligt ryskt beteende att utföra hackerattacker mot länder som inte gillar ryssen. Och i Sverige gillar färre än en procent ryssen....Oavsett hur mycket pengar rysseriet vräkt ut på diverse påverkansoperationer (varav vissa påverkanstroll kan misstänkas husera här på Flashback, gärna i denna tråd....) misslyckas de kapitalt i Sverige. Svårt att lura nordbor som sedan generationer vet vad ryssen är. Ingen av oss kommer ändra inställning förrän ryssen på allvar tagit itu med sitt nedärvda storhetsvansinne och sin brutalitet.
Citera
2026-02-16, 11:39
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag förstår inte heller varför ryssar skulle tysta Flashback. Det är väl det enda ställer där de faktiskt kan framföra sina åsikter anonymt. Det känns som det skulle slå mot dem själva mest.

Så för mig handlar det mer om vem som faktiskt stått bakom det och varför. Lite obegripligt faktiskt. Vem skulle vinna på det här är frågan. Hur länge orkar man hålla på med det själva.

Känns som helt meningslöst. För nu är det uppe igen. En tidsfördröjning bara. Inget vits att försöka utpressa, då det inte är någon form av samhällsviktigt eller nåt företag som är beroende av att det fungerar.

Kan man komma åt användarnamn här, genom det här, eller vad är vitsen?

Eftersom media stängt ner alla kommentarsfält och åtminstone i en del frågor haft som princip att strunta i verkligheten och istället rapporterat från en vänsterliberal karta är vi ganska många som föredrar att läsa nyheter med kritiska kommentarer och granskningar.

Det är absolut ett mervärde att inte bara läsa att Ryssland gjort detta utan vi vill kunna fråga oss varför, vilka bevis som finns och vem som annars hade kunnat göra det. Om det är sant för nyheter i allmänhet och nyheter om kontroversiella ämnen i synnerhet.

Flashback som filter blir därför en samhällsviktig funktion. Den förvandlar propaganda till riktiga nyheter som i någon mån speglar verkligheten. Och att ta ifrån oss detta och lämna oss med bara en fulmedia vi inte litar på, det ligger absolut i Rysslands intresse. Det destabilisera det svensk samhället genom att ta ifrån oss ett viktigt redskap att kunna skilja på nyheter och desinformation. Specifikt riktade till den grupp mediakonsumenter som är kritisk till etablerad media.

Det är en förklaring på varför Ryssland skulle vilja detta. Om det nu verkligen ör Ryssland har vi som du påpekar inte fått se några bevis för och medan Flashback var nere kunde du inte påpeka det.
Citera
2026-02-16, 11:40
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Forumet borde fungera i Norden nu.
Icke-nordisk trafik är fortfarande blockerad.
Attacken pågår fortfarande. Cirka 40 miljoner paket per sekund.

admin

Vad kommer ni göra framöver så att det inte händer igen att forumet i flera dagar var tvärdött ?
Citera
2026-02-16, 11:41
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Med tanke på andelen rysstroll här fattar jag inte varför Ryssland går på FB om så nu är fallet. FB är ju typ centralen för där de sprider sin propaganda i Sverige, om man inte ser på Telegram och Signal etc.

De är inte ute efter att stänga ner Flashback permanent utan syftet är att störa och så misstro. Du ser ju själv alla inlägg som spekulerar om vilka som begår dessa attacker.

Sossarna, judarna, muslimerna, vänsteraktivister osv nämns återkommande som potentiella syndabockar. De ryska hackarna sitter och gnider händerna och är mycket nöjda med resultatet.
Citera
2026-02-16, 11:45
Medlem
disparitys avatar
Att beskylla Ryssland för att ha utfört en attack på ett obskyrt forum där hälften av ämnena som diskuteras gäller användarnas kukstorlek och personliga berättelser på när folk av misstag råkat skita på sig är nästan lika lobotomerat och schizofrent som att påstå att Epstein var en rysk agent. Någon jävla nivå måste vi ändå ha.
Citera
2026-02-16, 11:46
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Ingen har gett ett vettigt svar varför en rysk grupp skulle lägga ner möda på ett svenskt forum? Även om trogna tror att Flashback påverkar så är det nog mest ett forum för redan frälsta. Vilket i sin tur innebär att ingen ryss lägger möda på att störa snacket här.

Att Vd:n skyller på Ryssland är lätt att förstå då han inte vill visa svagheterna i sitt eget system.

Jag svarade här.
"Enligt cybersäkerhetsföretaget Orange Cyberdefense syftar attackerna både till att störa digitala tjänster och till att skapa osäkerhet kring samhällsviktiga funktioner."
Nackdelen, från ett ryskt perspektiv, är att attacker som dessa gör att vi lär oss hur vi ska hantera dem. Att jämföra med ifall något skulle hända, och de samtidigt lyckas stänga ner flertalet webbplatser. Är övertygad om att Flashback inte är den enda måltavlan. De flesta större svenska medier lär också vara måltavlor, vilka är den sortens måltavlor som NoName057(16) också historiskt riktat in sig på.

Om ryssen - rent hypotetiskt - angriper Gotland, så är det ju extra gynnsamt ifall även medierna (Aftonbladet, DN, Expressen, SVT osv.) ligger nere, liksom Flashback. Man kan tycka vad man vill om Flashback, men det finns ingen annan plattform där svenskarna kan mötas och diskutera vad som händer på samma sätt. Facebookgrupper, X och Familjeliv etc fyller helt andra funktioner, och är inte platser där samhället i stort samlas och läser.

Nu är jag inte ryss, och är fel person att föra deras talan. Men detta är den enligt mig mest troliga orsaken till varför de väljer att angripa Flashback.

admin
Citera
2026-02-16, 11:47
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Har ändrat rubriken "Expressen: Stor överbelastningsattack mot Flashback" till "Stor rysk överbelastningsattack mot Flashback (Expressen)".

Den proryska hacktivistgruppen NoName057(16) genomför just nu omfattande attacker mot Flashback. Gruppen har varit aktiv sedan 2022 och utför främst DDoS-attacker mot mål i Europa, Israel och Ukraina. Enligt cybersäkerhetsföretaget Orange Cyberdefense syftar attackerna både till att störa digitala tjänster och till att skapa osäkerhet kring samhällsviktiga funktioner. Deras attacker har påverkat samhällskritisk infrastruktur i flertalet länder, inklusive Sverige där myndigheter och banker historiskt utgjort målen.

admin
Funderar litet över motivet. Tillskillnad från t ex banker och sjukvård så stoppar man inte någon livsviktig eller kritisk verksamhet om man stoppar Flashback. Diskussionerna här kan ju fortsätta som vanligt när forumet väl är uppe igen. Ur den synvinkeln är det litet svårt att förstå varför man försöker sänka Flashback.

Motivet kan förstås vara att visa att ”vi finns här”. Men det vet ju de flesta redan.och som en del redan påpekat i tråden så är ju en långvarig attack kontraproduktiv för de - alldeles för många - rysstroll som vräker ut sin propaganda.

Kan det möjligen bara så att Flashback, som ju är ett stort forum och en mycket välbesökt sajt, ses som ett bra övningsobjekt när den här gruppen vill testa en ny variant av attack, ett nytt nätverk av bottar? ”Fungerar det på Flashback så fungerar det på de flesta andra sajter också”. Typ.

Alldeles oavsett motiv så hoppas jag att Bahnhof gör allt de kan för att analysera eventuella mönster i attacken och vilka motmedel som är mest effektiva, och kommunicerar sina slutsatser till andra aktörer samt till myndigheter som kan ha nytta av det.
Citera
2026-02-16, 11:47
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag förstår inte heller varför ryssar skulle tysta Flashback. Det är väl det enda ställer där de faktiskt kan framföra sina åsikter anonymt. Det känns som det skulle slå mot dem själva mest.

Så för mig handlar det mer om vem som faktiskt stått bakom det och varför. Lite obegripligt faktiskt. Vem skulle vinna på det här är frågan. Hur länge orkar man hålla på med det själva.

Känns som helt meningslöst. För nu är det uppe igen. En tidsfördröjning bara. Inget vits att försöka utpressa, då det inte är någon form av samhällsviktigt eller nåt företag som är beroende av att det fungerar.

Kan man komma åt användarnamn här, genom det här, eller vad är vitsen?
Jag tror inte att det handlar om Flashback och yttrandefriheten i sig, utan mer om att Fb är ett stort forum med många användare. De har tidigare slagit till mot banker och myndigheter i Sverige, men även andra länder i Europa.

https://www.sverigesradio.se/artikel/svensk-polis-har-slagit-till-mot-prorysk-hackergrupp
https://yle.fi/a/7-10081243
Citera
2026-02-16, 11:48
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Vi är bara 20 000 inne på forumet, kan bero på det.

Även sent på natten när det är som minst användare online burkar Flashback vara segt. Men det kanske bara är jag. Men för mig går det verkligen snabbare än någonsin
Citera
2026-02-16, 11:49
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Det här visste man ju hela tiden att det är ryssen som ligger bakom attackerna.
Citera
2026-02-16, 11:51
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disparity
Att beskylla Ryssland för att ha utfört en attack på ett obskyrt forum där hälften av ämnena som diskuteras gäller användarnas kukstorlek och personliga berättelser på när folk av misstag råkat skita på sig är nästan lika lobotomerat och schizofrent som att påstå att Epstein var en rysk agent. Någon jävla nivå måste vi ändå ha.

Så vi ska tiga, och inte berätta att det är NoName057(16) som ligger bakom attacken?

admin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in