2026-02-13, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bildburgare
Nej, det räckte fint med SLUTSATSEN.

Om du var lite lat och inte orkade utbilda dig å läsa resten i den länken som säger att det är mer näring i ekologiskt + i de andra länkarna jag skickade så står det även följande.

A new study out of the United Kingdom found that organic crops have significantly higher antioxidant levels when compared to conventional crops. The international research team looked at antioxidant activity and found a 17% mean percentage difference between organic and conventional crops.

A number of studies found that organic strawberries have more nutrients and antioxidants than their conventional counterparts

+There is mounting evidence that organically grown foods generate more nutrients and fewer nitrates. In a review of 400 published papers comparing organic and nonorganic foods, Soil Association Certification Ltd. Of the United Kingdom reported that organic crops were higher in essential minerals, phytonutrients, and vitamin C.

+Another important plant compound is salicylic acid. It is a major anti-inflammatory agent and among other things provides protection against rheumatism, hardening of the arteries, and colon cancer and reduces the death rate from heart attacks. It was so useful that chemists synthesized part of it and called it aspirin! If you want the original version, eat organic vegetables. Biochemists at Dumfries and Galloway Royal Infirmary and at the University of Strathclyde in Scotland analyzed dozens of brands of organic and nonorganic soups and compared their levels of salicylic acid. The organic soups had, on average, 600 percent more healthful salicylic acid than the other soups. The highest, an organic carrot and coriander soup, contained 1,040 nanograms of salicylic acid per gram compared with 20 nanograms in the average nonorganic soup.

Detsamma gäller försts ekologisk vitlök och lök.

+If you enjoy your meats but are concerned with higher quality with lower fat content, choose organic. The Swedish University of Agricultural Sciences studied thousands of cattle, sheep, and pigs and found that the organically raised animals had fewer health problems, better growth and fertility, and lower fat content than animals fed conventional feed.

å mer men du orkar nog inte läsa mer gubben.

Du går ju trots allt gått på vänstehjärntvättarskolan kth som utbildar idioter på löpande band.
Senast redigerad av Blatteman 2026-02-13 kl. 11:27.
Citera
2026-02-13, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Din undersökning säger raka motsatsen till vad du påstår.

"The current data do not enable a firm conclusion about a greater health benefit for a diet rich in FV based on products grown organically compared with conventional farming."

Det du påstår om "näringsfattig jord" är fullständig nonsens. Ekologisk och konventionell odling odlas i samma jord. De bönder som odlar ekologiskt har tidigare odlat konventionellt på exakt samma åkrar. Det som skiljer är vilket gödsel och vilken ogräsbesprutning man använder. Ekologiska odlingar använder en massa "miljövänligt" skräp som gör att skörden blir minimal och ogräset tar över, rent slöseri med odlingsareal.

Förstår du inte ens såhär enklas aker så är det sorgligt.

Jordn är förstörd från konventionell industrijordbruk och tar självklart tid att fixa till det när odlare byter från vanligt giftjordbruk till ekologiskt på samma jord.

med åren så blir det mindre och mindre gifter kvar i jorden och den blir bättre och bättre och det blir bättre och bättre grejer för varje säsong när man odlar rätt.

Om det inte är nån jord som är helt förstörd i ukraina av västerländska vapen och uran eller förbjudna fulimporterade gifter från kina förstås.
Senast redigerad av Blatteman 2026-02-13 kl. 11:26.
Citera
2026-02-13, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burninator
Är det bara jag som upplever att det är omöjligt att få tag i god mild lök nu för tiden? Jag minns på 80, 90- och 00-talet när man i princip kunde äta en vanlig gul lök som om det vore ett äpple. God söt mild löksmak. Nu är det så stickig och bitter smak även på mildare lökar som t.ex. silverlök. Kylen stinker riktigt bittert av lök om man råkar lägga in den i en burk med strimlad rå lök, om den inte är 100% lufttät. Förr kunde det "dofta" lök i kylen, nu stinker det. Att äta rå lök nu för tiden utan att lägga den i isvatten ett tag är i princip omöjligt. Jag vill hävda att det inte är mitt smak- och luktsinne som förändrats lika mycket som löken förändrats. Är det nya genetiskt modifierade löksorter som säljs numera? En gång lyckades jag få tag i Vidala-lök, som faktiskt smakade så som jag minns löken från förr. Har dock inte sett någon butik som säljer den längre.

Det var inte länge sedan jag kunde hitta extra stora och söta gul-lökar, på Lidl. Bara tre-fyra år sedan. Men nu finns de inte längre.
Nästan alla våra produkter blir sämre och sämre för varje år som går.

Anledningen är att pengarna styr - Skarp bitter stinkande lök - är mycket mer motståndskraftig mot mögel och insekter. Alltså lättare att odla och transportera. Och tjäna pengar. Strunta i konsumenterna.

Löken är bara en i mängden varor som försämras. Till ex. äpplen som har hårda skal och fruktköttet är träigt. Och saknar äppelsmak, och syrlighet. Smakar bara sött och jolmigt. Men de tål maskinell behandling och långa transporter.

Mat är ju i första hand kvalitet - men pengarna gör det till kvantitet.

Bra att du reagerar!

En annan sak - det är socker i nästan allt som är tillrett, berett. Till och med tonic water - som ska vara en extremt torr dryck, har 8 % socker. Upptäckte det när jag var törstig och gick in i en butik för att köpa en dricka.
Citera
2026-02-13, 12:06
Medlem
Rödlöken har även den blivit så skarp och vitlöken smakar ingenting. Det blir att odla själv nästa år.
Citera
2026-02-14, 09:48
Medlem
Sladdarens avatar
"Sortval för hållbarhet: Kommersiella sorter väljs idag främst för att de ska tåla maskinell skörd, lång transport och månader i lager utan att ruttna. Dessa egenskaper korrelerar ofta med ett tjockare skal och en högre koncentration av "försvarssubstanser" (det som smakar starkt)."

Jag upplever då inte att det är tjockare skal ?
Citera
2026-02-14, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har hört det förr, men aldrig sett någon vettig källa. Har du någon?
Någon av Mats-Eric Nilssons böcker. Tror det var "Äkta vara : guide till oförfalskad mat".
Citera
2026-02-14, 18:20
Medlem
Löken är som den alltid har varit. Ingen skillnad alls. Tror trådskaparen att man inte lagrade lök över vintern förr?

Snarast är det väl så att löken hämtas från fler platser på jorden nu för tiden och torde vara färskare och bättre än förr när den väl ligger i butik.

Förr fanns det bara inhemsk och inte fan sprutar bönderna mer eller lägger på mer handelsgödsel idag.
Citera
2026-02-19, 17:48
Medlem
Köp rekoringen eller ekologiskt i värsta fsll
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem