2026-02-12, 21:03
Medlem
Är det bara jag som upplever att det är omöjligt att få tag i god mild lök nu för tiden? Jag minns på 80, 90- och 00-talet när man i princip kunde äta en vanlig gul lök som om det vore ett äpple. God söt mild löksmak. Nu är det så stickig och bitter smak även på mildare lökar som t.ex. silverlök. Kylen stinker riktigt bittert av lök om man råkar lägga in den i en burk med strimlad rå lök, om den inte är 100% lufttät. Förr kunde det "dofta" lök i kylen, nu stinker det. Att äta rå lök nu för tiden utan att lägga den i isvatten ett tag är i princip omöjligt. Jag vill hävda att det inte är mitt smak- och luktsinne som förändrats lika mycket som löken förändrats. Är det nya genetiskt modifierade löksorter som säljs numera? En gång lyckades jag få tag i Vidala-lök, som faktiskt smakade så som jag minns löken från förr. Har dock inte sett någon butik som säljer den längre.
Citera
2026-02-12, 21:15
Medlem
RiMaXs avatar
Den vanliga gula löken är enligt mig som den alltid har varit. Däremot har det hänt att man har köpt vitlök som knappt har smakat nånting!
Citera
2026-02-12, 21:18
Medlem
Det där låter mer som nostalgi än någon faktisk förändring. Gul lök är inte genetiskt “förstörd” de senaste 20–30 åren.

Du har väl blivit äldre och likaså dina smaklökar.
Citera
2026-02-12, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burninator
Är det bara jag som upplever att det är omöjligt att få tag i god mild lök nu för tiden?
Och jag som tycker att löken numera upplevs som mildare. Sällan det kommer tårar när jag skivar och hackar. Trodde att det berodde på att mina sensorer tappat i effektivitet.
Citera
2026-02-12, 21:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Burninator
Är det bara jag som upplever att det är omöjligt att få tag i god mild lök nu för tiden? Jag minns på 80, 90- och 00-talet när man i princip kunde äta en vanlig gul lök som om det vore ett äpple. God söt mild löksmak. Nu är det så stickig och bitter smak även på mildare lökar som t.ex. silverlök. Kylen stinker riktigt bittert av lök om man råkar lägga in den i en burk med strimlad rå lök, om den inte är 100% lufttät. Förr kunde det "dofta" lök i kylen, nu stinker det. Att äta rå lök nu för tiden utan att lägga den i isvatten ett tag är i princip omöjligt. Jag vill hävda att det inte är mitt smak- och luktsinne som förändrats lika mycket som löken förändrats. Är det nya genetiskt modifierade löksorter som säljs numera? En gång lyckades jag få tag i Vidala-lök, som faktiskt smakade så som jag minns löken från förr. Har dock inte sett någon butik som säljer den längre.
Jag håller med, speciellt om det fetade. Om jag lagar något där det krävs mycket lök får jag nästan en överdos så jag varken tål lukten, smaken eller tanken på lök ett bra tag. Och har tidigare alltid gillat lök.
Det är som de gått över till att odla "broiler-lök".
Väljer numera salladslök som tilltalar mina sinnen betydligt mer.
Citera
2026-02-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Den vanliga gula löken är enligt mig som den alltid har varit. Däremot har det hänt att man har köpt vitlök som knappt har smakat nånting!

konventionellt odlade grejer är oftast väldigt fattiga på näring.

ekologiskt odlade grejer har mycket mer näring.

Du kanske dessutom köpte kinesisk vitlök som många snålimportörer sålt till butiker.

Inteens många vitköksodlare i kina rör deras egen vitlök,ingefära,vindruvor osv för de använder så mycket förbjudna gifter och just vitlök i kina bleks innan det säljs hit.

När du köper vitlök är det viktigt att det är odlat i europa och eko-vitlök är bäst.
Citera
2026-02-12, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
konventionellt odlade grejer är oftast väldigt fattiga på näring.

ekologiskt odlade grejer har mycket mer näring.
Har hört det förr, men aldrig sett någon vettig källa. Har du någon?

För övrigt behöver det ts upplever inte ha något med lökens näringsinnehåll att göra. Dessutom upplever inte jag detsamma som ts.
Citera
2026-02-12, 22:02
Avstängd
Jag skulle säga att det främst har med säsong att göra. Gul lök är vassare och starkare i smaken under sommarhalvåret, mildare och smaklösare under vinterhalvåret. Som vän av rå lök till ditten och datten de senaste trettio åren har jag inte noterat någon skillnad. Dock är det skillnad på kvaliteten på gul lök beroende på vart du handlar den upplever jag, bäst kvalitet finner jag på ICA, sämst på Willys. Detta gäller även röd lök och vitlök. Grönsaker överlag är ingen höjdare på Willys.
Senast redigerad av zilverfisken2026 2026-02-12 kl. 22:05.
Citera
2026-02-12, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har hört det förr, men aldrig sett någon vettig källa. Har du någon?

För övrigt behöver det ts upplever inte ha något med lökens näringsinnehåll att göra. Dessutom upplever inte jag detsamma som ts.

konventionellt odlade grejer odlas i industriell näringsfattig jord som förstörts med industrijordbruket + massa gifter och i länder som kina,argentina,brasilien,indien,indonesien osv även förbjudna gifter på löken,vitlöken,frukt osv därav mindre näringsinnehåll medan ekologiskt ofta odlas mer hållbar toch i bättre jord vilket naturligt får upp näringsinnehållet och ofta även smaken beroende på vad det är och var och hur det odlats.
Citera
2026-02-12, 22:25
Medlem
Citat:
konventionellt odlade grejer odlas i industriell näringsfattig jord som förstörts med industrijordbruket + massa gifter och i länder som kina,argentina,brasilien,indien,indonesien osv även förbjudna gifter på löken,vitlöken,frukt osv därav mindre näringsinnehåll medan ekologiskt ofta odlas mer hållbar toch i bättre jord vilket naturligt får upp näringsinnehållet och ofta även smaken beroende på vad det är och var och hur det odlats.
Det Stiffinger explicit frågade efter var en källa på ditt påstående. Inte en upprepning av påståendet med fler ord.
Citera
2026-02-12, 22:28
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det Stiffinger explicit frågade efter var en källa på ditt påstående. Inte en upprepning av påståendet med fler ord.
Tack.
Citera
2026-02-12, 22:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och jag som tycker att löken numera upplevs som mildare. Sällan det kommer tårar när jag skivar och hackar. Trodde att det berodde på att mina sensorer tappat i effektivitet.

Tänkte exakt samma sak.
När man odlar egen lök i landet kan jag säga att man gråter krokodiltårar när man hackar lök. De man köper i butik är inte alls samma sak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in