2026-02-13, 05:58
Medlem
Fantens avatar
Tycker att lök, precis som andra grönsaker, varierar i smak och kvalitet. Och att det alltid har gjort det.
Citera
2026-02-13, 06:38
Medlem
Köp svensk lök från Öland så lär du få bättre kvalitet.
Citera
2026-02-13, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
konventionellt odlade grejer är oftast väldigt fattiga på näring.

ekologiskt odlade grejer har mycket mer näring.

Du kanske dessutom köpte kinesisk vitlök som många snålimportörer sålt till butiker.

Inteens många vitköksodlare i kina rör deras egen vitlök,ingefära,vindruvor osv för de använder så mycket förbjudna gifter och just vitlök i kina bleks innan det säljs hit.

När du köper vitlök är det viktigt att det är odlat i europa och eko-vitlök är bäst.
Studier visar att skillnaderna i näringsvärde mellan ekologiskt och konventionellt odlat är blygsamma.

Google AI!
Citera
2026-02-13, 07:30
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Det förstår vem som helst med lite förnuft och tankekapacitet +logik att ekologiska grönsaker har mer näringsvärd,vitaminer osv och är det kroppen behöver istället för giftgrönsaker odlade i näringsfattig och utarmad industrijordbruk eller vitlök som dessutom bleks och ofta har förbjudna gifter som vindruvor och annat likaså.
skulle inte behövas källor till såna enkla saker men ok.

https://academic.oup.com/nutritionreviews/article/83/3/e1101/7727467?login=false

https://www.organic-center.org/organic-health-benefits-part-3-nutritional-benefits-organic-fruits-and-vegetables

https://organic.org/are-organic-foods-more-nutritious/
Din undersökning säger raka motsatsen till vad du påstår.

"The current data do not enable a firm conclusion about a greater health benefit for a diet rich in FV based on products grown organically compared with conventional farming."

Det du påstår om "näringsfattig jord" är fullständig nonsens. Ekologisk och konventionell odling odlas i samma jord. De bönder som odlar ekologiskt har tidigare odlat konventionellt på exakt samma åkrar. Det som skiljer är vilket gödsel och vilken ogräsbesprutning man använder. Ekologiska odlingar använder en massa "miljövänligt" skräp som gör att skörden blir minimal och ogräset tar över, rent slöseri med odlingsareal.
Citera
2026-02-13, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byrokrat
Jag har inte märkt någon skillnad förutom att jag inte blir tårögd när jag hackar lök nuförtiden. Trådskaparen kan ändå ha rätt. De som odlar lök använder förmodligen F1-frön på sina åkrar, allt för att maximera skörden utan hänsyn till smaken.
Helt klart mindre gråt nu än förr. Men nuförtiden har jag alltid vassa knivar och det är svårt att veta hur stor del av förklaringen det kan vara. Får väl pröva hacka en lök med en smörkniv och se om det kommer tårar.
Citera
2026-02-13, 07:36
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
konventionellt odlade grejer är oftast väldigt fattiga på näring.

ekologiskt odlade grejer har mycket mer näring.

Du kanske dessutom köpte kinesisk vitlök som många snålimportörer sålt till butiker.

Inteens många vitköksodlare i kina rör deras egen vitlök,ingefära,vindruvor osv för de använder så mycket förbjudna gifter och just vitlök i kina bleks innan det säljs hit.

När du köper vitlök är det viktigt att det är odlat i europa och eko-vitlök är bäst.

Köper där jag är och struntar i om det är "Eco", "Krav" eller nåt annat. Blir mest att man handlar på Ica eftersom det finns en sån matbutik i närheten. Har köpt deras "Solo" nån gång och varit nöjd, samma med Coop när man ramlar in där. Köpte nån vitlök på Lidl men den var en sån som man mer eller mindre ficka ta alla klyftorna för att det skulle smaka nåt! Men just den gula löken är vad jag tycker varken bättre eller sämre mot förr.
Citera
2026-02-13, 08:48
Medlem
Mjälls avatar
Borde inte lök vara nyttigare ju mer skarp och brännande eftersom svavelföreningarna som skapar dessa sensationer också har nyttiga egenskaper?

Ungefär som de svavelföreningar som finns i kål (spec brysselkål, broccoli, grönkål) fast där är det mer beskt än skarpt.

Sen kan det vara en fråga om ålder och känslighet. Alla blir äldre och sinnen/responser dämpas lite med åldern. Ditt påstående är nog inte sant, men om det är sant skulle jag nog bedöma det som en positiv utveckling med tanke på ovanstående.
Citera
2026-02-13, 09:02
Medlem
Varför odlar du inte själv om du tycker om lök? Har du trädgård eller balkong är det ju enkelt.
Citera
2026-02-13, 09:12
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Smaken har jag inget att invända mot men det kvittar var fasiken jag köper löken så håller den sig inte "färsk" länge alls - höll längre förr, har jag i alla fall för mig...
Citera
2026-02-13, 09:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Det där låter mer som nostalgi än någon faktisk förändring. Gul lök är inte genetiskt “förstörd” de senaste 20–30 åren.

Du har väl blivit äldre och likaså dina smaklökar.

Antagligen.
Köper vanlig gul lök från Öland. (1KG), tidigare på kanske 1990-talet köpte jag 10KG.
Nu så räcker det med 1KG per mån..

Kanske min smak har förändrats under alla dessa år?
-Jag vet inte talat..

(En kopp kaffe eller två räcker för mig, tidigare drack jag två kannor om dagen. Man förändras med tiden, så är det.)

Smaklökarna förändras, men löken gör det inte!

En grej kom jag på i skrivande stund:
Löken kan vara känslig för temperaturskillnad. Jag har tyvärr träffat på lökar som "affären" har förvarat i för låg temperatur. Typ att löken har blivit "köldskadad" i förvaringen.
(Löken är ju faktiskt levande!)
Citera
2026-02-13, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tänkte exakt samma sak.
När man odlar egen lök i landet kan jag säga att man gråter krokodiltårar när man hackar lök. De man köper i butik är inte alls samma sak.

.....eh va?

"Krokodiltårar syftar på falska tårar eller spelad sorg"

... tror du tänkte lite tokigt där min vän. Eller så har du ett komplicerat förhållande till dina egenodlade lökar.
Citera
2026-02-13, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Det där låter mer som nostalgi än någon faktisk förändring. Gul lök är inte genetiskt “förstörd” de senaste 20–30 åren.

Du har väl blivit äldre och likaså dina smaklökar.
Klart man blir äldre och smakerna förändras, men jag har faktiskt blivit mer tolerant mot beskhet på äldre dar, däremot har löken blivit extremt besk och bitter. Purjolök och gräslök smakar som förr, däremot inte vanlig gul lök. Dessutom är löken så extremt ful nu för tiden. Man kan gräva en bra stund i butikens löklåda utan att hitta något som såg ut som det man hittade förr. Så här såg löken ut förr i varenda matbutik: http://www.agritech.tnau.ac.in/crop_improvement/crop_imp_onion.jpg

Numera är det oftast fullt med mörka fläckar, ibland rent av något mögelliknande. Många lökar har djupare skador i sig. Vissa lökar som ändå ser ok ut på utsidan visar sig vara ruttna i mitten, alltså frisk runt om, med en rutten kärna. Mer ofta än inte så är löken dessutom grön i mitten. Det var den aldrig förr, den var genomgul och yttre skalen var gyllene och fria från någon typ av fläckar.

Numera ser lökarna, oavsett kedja, mer eller mindre ut så här:
https://apps.lucidcentral.org/ppp_v9/images/entities/onion_black_mould_187/onionag2.jpg

Vissa värre, vissa bättre. Men finns nästan aldrig några riktigt fina lökar längre och då har jag handlat på olika ställen i landet, hos olika kedjor. Det är nästan så jag anar någon lökkonspiration.
Senast redigerad av Burninator 2026-02-13 kl. 09:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in