Citat:
Ursprungligen postat av
Dryckeshorn
Skatteverket är inte skyldigt att göra kontroller av dina lagbrott och konstatera att det rör sig om lagbrott och anmäla dig!
De är fortfarande lika olagliga.
Har 7+ år gått i en EF så har du kommit undan med dessa sannolikt grova skattebrott, det blir i praktiken omöjligt att utreda eftersom de underlag som hade utkrävts är du inte längre skyldig att ha kvar.
Det är just detta jag påpekar med skatteverket, man la ner mitt företag o plocka bort momsen, jag jobba glatt vidare som statligt anställd.
Tiden går och eftertaxering kan endast ske max 6 år efter, tar man skattebrott normalgrad 5år.
På så sätt handlar det inte om något lagbrott, det handlar om skatteverket tagit fel beslut genom att lägga ner företaget likväl som momsen utan att ens utreda saken.
Du har i din deklaration i samband med signatur eller bank id godkänt ett avtal som placera dig under ett "staffansvar" att uppgifterna du lämnat är sanna och fullständiga.
Men i detta fall har ingen begärt något vid just nedläggningen, på så sätt har jag inte heller gjort något fel, jag var lite tveksam nu när jag starta ett nytt företag förra året att den gamla skulle komma upp, men det gjorde den inte, dvs om även försäkringskassan reagera på företaget, man undra om det var mitt gamla eller ett nytt o starta en utredning, visa sig vara ett ny startat företag med exakt samma namn o org nummer, dvs ingen annan ser heller inte ens Mrkoll, Allabolag, mer info osv kan urskilja det handlar om ett nytt företag. så dåligt fungerar systemet. Inte ens banken kan se att det handlar om ett nytt företag, man utgår det är den jag alltid haft.
På så sätt är dt inget konstigt företagare hamnar mellan två stolar ang inkomster.