2026-02-14, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Nu har du nog skrivit till fel person!
Min bror har ingen inkomst överhuvudtaget, men som jag skrev så skrapade han in ett antal miljoner för några år sedan.

Var det i själva verkat TS som ditt inlägg vände sig till?
Det var ett antagande som inte var så fel, baserat på det jag citerade.
Citera
2026-02-14, 22:16
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Just aktieutdelningar har jag aldrig riktigt begripit hur de redovisas.
Det redovisas inte som lön i företagets bokslut, och det visas inte som inkomst i deklarationen. Korrekt?

Tidigare så gick det att se i Allabolag.se för aktiebolag om ägaren plockade ut vinsten i form av aktieutdelning. Jag tror inte det går att se det längre. Men om du har en kapitalförsäkring privat med några miljoner i något högutdelande bolag. Tex Volvo eller handelsbanken. Då ligger utdelningen kvar i kapitalförsäkringen som likvider. Dom slantarna är enkelt att föra över till lönekontot skattefritt 😁
Citera
2026-02-14, 22:50
Medlem
Precis, lån beskattas inte. Det gör inkomster.

Förenklat för alla som inte förstår: Elon Musk går till Goldmann Sachs och säger -Hej, jag vill låna 1 miljard kronor. Sugna? GS ser att EM är god för 8000 miljarder och säger glatt: Javisst, till 5% ränta!
EM nappar på erbjudandet utan att tveka, 10 sekunder senare har han 1 miljard skattefritt på kontot och eftersom hans förmögenhet dessutom växer mer än 5% årligen så tjänar han mer på att låna än att ta ut pengar, som han dessutom hade fått skatta på.

Elon Musk blir supernöjd, Goldmann Sachs blir supernöjd och dom rika fortsätter att bli rikare.

Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Elon musk är ett prakt exempel på en som har pengar men ändå inte har pengar.

Han jobbar tekniskt sett gratis för han vill inte ha lön. Där emot får han aktie andelar som han sen belånar och där med inte behöver beskatta dom.

Så han har billigare att låna med aktier som säkerhet än eventuellt lösa ut dom.

Men i Sverige så är det väl mer ovanligt men om vi säger Gym är en ganska bra verksamhet för där binder du upp kunder med medlemskap. Bereoende på medlemmar så kan du faktiskt påvisa månads inkomster och kan där mer belåna garanterade inkomster.

Tex som alla som har fast ränta på banken eller bundet el avtal.
Citera
2026-02-16, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Ut över det ett lager, man får bra rabatter via stor köp, hur mycket av allt detta jag sedan kunde använda privat var det mest lustiga genom att skatteverket själva meddela du får inte ha en passiv enskild firma när du är anställd o valde o stänga ner den, men allt som är köpt verka dom inte bry sig om, bra för mig o tacka staten för att vara så givmilda. starta man sedan upp går SGI upp på topp i 3år som jag skulle haft som heltids anställd. Sverige är som sagt ett härligt land.

Ok, så man kan göra sig bra med flis på att som ovan beskrivet begå grova skattebrott, om man kommer undan med dem och inte blir granskad. Detta är väl vare sig oväntat eller revolutionerande.

Maskiner och inventarier av ett betydande värde ska givetvis säljas av och beskattas när verksamheten avvecklas. Om man är intresserad av att följa lagen dvs.
Citera
2026-02-16, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Ok, så man kan göra sig bra med flis på att som ovan beskrivet begå grova skattebrott, om man kommer undan med dem och inte blir granskad. Detta är väl vare sig oväntat eller revolutionerande.

Maskiner och inventarier av ett betydande värde ska givetvis säljas av och beskattas när verksamheten avvecklas. Om man är intresserad av att följa lagen dvs.
Gnäll på skatteverket o inte på mig, det var skatteverket som valde o stänga ner och plocka bort momsen, på så sätt kan jag inte heller sälja något med moms, på samma sätt kan jag inte heller betala in moms.

Företaget låg nere i 4 år drygt, starta upp igen för snart ett år sedan, försäkringskassan gjorde däremot en utredning ifall det handla om samma företag eller ett nytt företag, handläggare kom fram till att det handla om ett nytt företag, jag tackar o bockar, menas SGI är säkrad i 3 år framåt oavsett hur jag deklarera eller jobbar.

Jag antar skatteverket gjorde en utredning, för annars kan man inte bara lägga ner något, vad jag tror är att man inte kan se vad jag har gjort för avskrivningar för 10år sedan, eftersom man inte skriver på deklaration vad det är man skriver av inom sitt företag.

Som sagt jag lyfter på hatten för skatteverket o tackar.
Citera
2026-02-17, 07:55
Medlem
Citat:

Jag antar skatteverket gjorde en utredning, för annars kan man inte bara lägga ner något, vad jag tror är att man inte kan se vad jag har gjort för avskrivningar för 10år sedan, eftersom man inte skriver på deklaration vad det är man skriver av inom sitt företag.

Som sagt jag lyfter på hatten för skatteverket o tackar.

Skatteverket är inte skyldigt att göra kontroller av dina lagbrott och konstatera att det rör sig om lagbrott och anmäla dig!
De är fortfarande lika olagliga.

Har 7+ år gått i en EF så har du kommit undan med dessa sannolikt grova skattebrott, det blir i praktiken omöjligt att utreda eftersom de underlag som hade utkrävts är du inte längre skyldig att ha kvar.
Citera
2026-02-17, 08:19
Medlem
Citat:
Skatteverket är inte skyldigt att göra kontroller av dina lagbrott och konstatera att det rör sig om lagbrott och anmäla dig!
De är fortfarande lika olagliga.

Har 7+ år gått i en EF så har du kommit undan med dessa sannolikt grova skattebrott, det blir i praktiken omöjligt att utreda eftersom de underlag som hade utkrävts är du inte längre skyldig att ha kvar.
Det är just detta jag påpekar med skatteverket, man la ner mitt företag o plocka bort momsen, jag jobba glatt vidare som statligt anställd.

Tiden går och eftertaxering kan endast ske max 6 år efter, tar man skattebrott normalgrad 5år.

På så sätt handlar det inte om något lagbrott, det handlar om skatteverket tagit fel beslut genom att lägga ner företaget likväl som momsen utan att ens utreda saken.

Du har i din deklaration i samband med signatur eller bank id godkänt ett avtal som placera dig under ett "staffansvar" att uppgifterna du lämnat är sanna och fullständiga.

Men i detta fall har ingen begärt något vid just nedläggningen, på så sätt har jag inte heller gjort något fel, jag var lite tveksam nu när jag starta ett nytt företag förra året att den gamla skulle komma upp, men det gjorde den inte, dvs om även försäkringskassan reagera på företaget, man undra om det var mitt gamla eller ett nytt o starta en utredning, visa sig vara ett ny startat företag med exakt samma namn o org nummer, dvs ingen annan ser heller inte ens Mrkoll, Allabolag, mer info osv kan urskilja det handlar om ett nytt företag. så dåligt fungerar systemet. Inte ens banken kan se att det handlar om ett nytt företag, man utgår det är den jag alltid haft.

På så sätt är dt inget konstigt företagare hamnar mellan två stolar ang inkomster.
Senast redigerad av hjorten16 2026-02-17 kl. 08:23.
Citera
2026-02-17, 08:40
Medlem
Citat:
Du har i din deklaration i samband med signatur eller bank id godkänt ett avtal som placera dig under ett "staffansvar" att uppgifterna du lämnat är sanna och fullständiga.

Men i detta fall har ingen begärt något vid just nedläggningen, på så sätt har jag inte heller gjort något fel

Informerade du Skatteverket via registrerad kommunikation att du har maskiner/inventarier av betydande värde som ej fortsatt kommer användas vid nedläggningen, med en fråga om vad som ska göras? Isåfall var du sannolikt på det gröna. De begär såklart inget i detalj, det hade blivit en väldigt lång lista om de explicit begärde alla saker och förhållanden som kan råda i en firma! Firmaansvarig är skyldig att rapportera in förhållanden samt fråga vid tveksamheter om lag och tillämpning!
Citera
2026-02-17, 09:46
Medlem
Citat:
Informerade du Skatteverket via registrerad kommunikation att du har maskiner/inventarier av betydande värde som ej fortsatt kommer användas vid nedläggningen, med en fråga om vad som ska göras? Isåfall var du sannolikt på det gröna. De begär såklart inget i detalj, det hade blivit en väldigt lång lista om de explicit begärde alla saker och förhållanden som kan råda i en firma! Firmaansvarig är skyldig att rapportera in förhållanden samt fråga vid tveksamheter om lag och tillämpning!
Nej det är inte min uppgift o informera, lika lite som skatteverket inte informera du har glömt o göra avdrag, även skatteverket ser glömda avdrag som en gåva till stadskassan.

Var någon gång 2021 jag lämna in fel deklaration, detta upptäcktes först året efter, enda som skedda var att jag utförde en ändring.

Genom att skatteverket stängde ner momsen kan jag inte heller sälja dessa momspliktigt till andra företag, jag får inte heller skriva moms på ev faktura, genom det kan jag inte heller betala in någon moms.

Gick in o titta på mina sidor i skatteverket, även om företaget var nedlagt har jag ändå gjort NE deklaration varje år, dvs skrivit 0.

Detta är givetvis mycket lustigt eftersom jag både har haft a-kassa som utrett och försäkringskassan som utrett att jag har inget företag. Man kan undra vad dessa handläggare egentligen har gjort för utredningar när det visa sig genom NE att jag varit företagare hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in